Periodisk fasta

När du har kommit så här lång så är du kanske nyfiken på vad ”periodisk fasta” är för något.

Här kommer en bra sammanfattning från sidan dietdoctor.com  Jag behöver liksom inte krågla in mig genom att försöka återge historiken och bakgrunden.

”Periodisk fasta är den uråldriga hemligheten för hälsa. Den är uråldrig för att den har använts genom hela den mänskliga historien. Det är en hemlighet för att den här effektiva vanan nästan har blivit bortglömd. Nu återupptäcker många den. Fasta utförd på rätt sätt kan medföra stora fördelar: viktminskning, reversering av typ 2-diabetes, ökad energi och mycket annat.”

Vi bad den stora gurun på periodisk fasta, dr Jason Fung, att sammanställa den här enkla nybörjarguiden där du kan lära dig allt du behöver veta.

Periodisk fasta – är inte det att svälta?
Nej. Fasta skiljer sig från svält på en grundläggande punkt. Kontroll. Svält är att ofrivilligt avstå från mat. Det är inte medvetet eller kontrollerat. Fasta, å andra sidan, är att frivilligt avstå från mat för själen, hälsan eller andra orsaker.

Mat är lättillgängligt, men du väljer att inte äta den. Det kan vara för olika lång tid, från ett par timmar upp till dagar eller till och med veckor. Du kan påbörja en fasta precis när du själv vill och du slutar också att fasta när du själv vill. Du kan börja eller sluta fasta av vilken anledning som helst, eller av ingen anledning alls.

Det finns ingen standardlängd på fasta, eftersom det helt enkelt innebär att inte äta. Varje gång du inte äter fastar du. Till exempel, du fastar mellan middagen på kvällen och frukosten nästa dag, en period på ungefär 12-14 timmar. I den meningen kan fasta räknas som en del av vardagslivet.

Begrunda det engelska ordet ”break fast”. Det syftar på måltiden som bryter fastan – vilket görs varje dag. Snarare än att vara något slags grymt straff tydliggör det engelska språket att fasta ska utföras dagligen, om än kortvarigt.

Fasta är inte någonting udda eller konstigt, utan en del av det normala vardagslivet. Det är kanske det äldsta och mest effektiva kostråd du kan tänka dig. Ändå har vi glömt bort fastans fantastiska kraft och struntat i dess terapeutiska potential.

Att lära sig hur man fastar ger oss möjligheten att utnyttja den eller inte.

Fasta innebär helt enkelt att kroppen får möjlighet att förbränna överskottsfett du har på kroppen. Det är viktigt att förstå att det är normalt och att människan har utvecklats för att kunna fasta utan negativa konsekvenser för hälsan. Kroppsfett är bara lagrad energi från födan. Om du inte äter, kommer kroppen helt enkelt att ”äta” sitt eget fett för att få energi.

Livet handlar om balans. Bra och dåligt. Yin och yang. Samma sak gäller för att äta eller fasta. Fasta är trots allt bara den enkla motsatsen till att äta. Om du inte äter fastar du. Så här fungerar det:

När vi äter får vi i oss mer energi än vi kan göra av med för stunden. En del av den här energin måste lagras för att användas senare. Insulin är nyckelhormonet när det gäller lagring av energi från mat.

upinsulin-1

Insulinnivåerna stiger när vi äter och hjälper oss att lagra överskottsenergin på två olika sätt. Socker lagras i långa kedjor som kallas glykogen och förvaras sedan i levern. Där finns emellertid begränsat med lagringsutrymme och när det är fullt börjar levern omvandla överskottet av glukos till fett. Den här processen kallas de novo-lipogenes (förkortas DNL och betyder bokstavligen ”nybildning av fett”).

En del av det här nybildade fettet lagras i levern, men det mesta skickas ut till andra fettdepåer i kroppen. Även om det här är en mer komplicerad process finns det ingen gräns för mängden fett som kan skapas. Det finns alltså två kompletterande energiförvaringssystem i våra kroppar. Ett är lättåtkomligt, men med begränsat lagringsutrymme (glykogen), och det andra är mer svårtillgängligt men har obegränsat med lagringsutrymme (kroppsfett).

downinsulin-1

Processen går i andra riktningen när du inte äter (fastar). Insulinnivåerna sjunker och det signalerar till kroppen att förbränna lagrad energi eftersom ingen mer energi kommer från mat. Blodsockret faller och kroppen måste nu ta glukos från förråden för att få energi.

Glykogen är den mest lättillgängliga energikällan. Den bryts ner till glukosmolekyler för att förse cellerna med energi. Det finns tillräckligt med energi för att driva kroppen i 24-36 timmar. Därefter börjar kroppen förbränna fett som energi.

Så, kroppen har två lägen – matintag (högt insulin) och fasta (lågt insulin). Antingen lagrar vi energi eller också förbränner vi den. Det är det ena eller det andra. Om intag och fasta är balanserade håller vi en stabil vikt.

Om vi börjar äta samma minut som vi kliver ur sängen och inte slutar förrän vi går och lägger oss tillbringar vi nästan hela vår tid i ät-läget. Med tiden kommer vi att gå upp i vikt. Vi ger inte kroppen någon tid att förbränna energin.

För att hitta balansen eller gå ner i vikt behöver vi öka tiden vi förbränner energi (fastan). Kärnpunkten är att fastan tillåter kroppen att använda den lagrade energin. När allt kommer omkring är det vad den är till för. Det som är viktigt att förstå är att det inte är någonting fel med det. Det är så våra kroppar fungerar. Så fungerar även hundar, katter, lejon och björnar. Det är så människan fungerar.

Om du äter ständigt, som ofta rekommenderas, kommer kroppen helt enkelt att använda energin som kommer in och aldrig förbränna kroppsfettet. Du kommer bara att lagra det. Din kropp kommer att spara energin för hårdare tider. Du har ingen balans. Du saknar fastan.

Hela texten är tagen direkt från sidan dietdoctor.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.