Min resa

Jag älskar maat! Det gör jag verkligen. Det är väl förmodligen en av anledningarna till att ingen diet funkat på mig. Jag tycker att livet känns tråkigt om man måste välja bort saker.

Jag har alltid varit en aktiv person som tränat regelbundet. Och även om jag var duktig och åt bra på veckorna så funkade ingenting. Jag gick ändå upp något kilo om året.

Sommaren 2017 fyllde jag 50 år och vägde lika mycket som när jag var höggravid för 20 år sedan. Mitt sätt att leva funkade inte längre.

Under vår resa till Grekland där vi njöt av sol och bad i tre veckor började jag strunta i frukosten, dels för att det var för varmt men också för att det helt enkelt kändes bra. En slät kopp kaffe och hopp i havet blev vår rutin varje dag. Vi åt vårt första mål med mat vid lunch och sedan middag (en och annan öl åkte ner också). Jag mådde så bra! Jag var något på spåren.

När jag sedan kom tillbaka hem så fortsatte jag och började läsa på om detta sätt att äta. På svenska säger vi ”periodisk fasta” som på engelska heter ”Intermittent fasting”.

I Sverige var det många som för 5 år sedan hoppade på Michael Mosleys 5:2, så även jag. Det funkade men jag kände själv att jag fick ett osunt förhållande till mat. Dagarna som man fick äta 500 kalorier var skittrökiga och jag ville bara sova. Dagarna man fick äta, ja då hetsåt jag.

I USA är dock intermittent fasting där man har ett fönster för fasta och ett för att äta, väldigt stort. Det är ju framförallt då det visat sig att det funkar bra för de som utvecklat fetma med diabetes 2 som följd. Dock finns det inga pengar att tjäna vilket gör att än så länge finns begränsat med forskning. Eftersom det finns pengar att tjäna på att hålla stora delar av befolkningen på medicin istället för att hitta själva orsaken till diagnoserna, hittar man motstridiga rapporter. Vi har också en hel matindustri som tjänar pengar på att vi skall äta hela dagarna, och som betalar för annonser i tidningar som ger bantningstips, så det är liksom dags att tänka nytt, eller tänka gammal egentligen. Vi har fastat i 1000 år, av både kroppsliga, själsliga och spirituella skäl. Både vi och alla andra djurarter.

Från augusti började jag att fasta ”på riktigt”. Jag laddade ner appen (iphone sorry) Zero. Appen hjälper mig att hålla koll på hur många timmar jag fastat. Jag började med att hoppa över frukosten och fastade då 16 timmar. Mitt ätfönster var då 8 timmar där jag kunde äta som vanligt men med fokus på näringsrika livsmedel och hemlagat. Jag tog bort socker och vissa kolhydrater. Jag packade ner min fruktcentrifug och fastade rent.

Med ”ren” fasta menas: inga kalorier alls. Svart kaffe, vatten och te är det enda man dricker under de timmar man fastar. Viktigt att man får i sig salt, helst Himalayasalt (rosa) som är rikt på mineraler.

När man sedan ätit sin sista tugga (senast kl 20:00, för mig) så är det dags att stänga sitt ätfönster och fastan börjar (sätter igång appen).

Efter några veckor med 16:8 schema kände jag att jag kunde pusha mitt fönster längre och längre. Ca 1 tim i veckan. Nu vill jag helst att det skall gå minst 20 timmar. Det kan låta väldigt skrämmande i början men det blir lättare.

Det bästa är rörligheten, jag flytta mitt fönster så jag inte missar några sociala sammanhang eller god mat.

Jag har tappat 16 kg och min företagsläkare var helt överväldigad över mina provsvar. Han konstaterade att jag var yngre idag än jag var för 8 år sedan, när jag senast gjorde min hälsoprofil. Yay!

Några tips:

  1. Ställ dig fråga varför du gör detta? Hälsa? Vikt? Fokus?
  2. Börja försiktigt och känn dig fram. Speciellt om du är kvinna, vi har hormoner som vi måste balansera.
  3. Låt detta ta tid, förvänta dig ingenting första 3 veckorna, det blir också värre innan det blir bättre.
  4. Fasta väl, länge och rent, inget i kaffet, i vattnet och drick tråkiga teer. Dvs inga bär i teet och ingen citron i vattnet. Detta triggar hunger och insulin.
  5. Ladda ner appen ”zero” börja ställa in den på 16:8
  6. Träna gärna under fastan, i början kan det kännas jobbigt och läskigt men det blir lättare. Om du vill gå ner i vikt så är det också mer effektivit
  7. Se detta långsiktigt, ge inte upp bara för att du råkar falla tillbaka.
  8. ÄT vad du vill! Men om du har många kilo att bli av med så försök att avstå så mycket kolhydrater och alkohol som möjligt. Sedan kan du plocka tillbaka saker och känna efter.
  9. Om du är underviktig, gravid, ammar  eller har en ätstöring så tänk inte ens tanken på fasta.
  10. Fokusera på att äta ren mat när du sedan äter, om du äter kött, välj rent kött. Var snäll mot din kropp, den har längtat efter sin matfest.
  11. Räkna inte kalorier! Det funkar inte, det är skillnad på kalorier.
  12. Jag är ingen expert utan detta är bara mina erfarenheter. Hör med din läkare eller dietist. Jag skriver om detta för många många många frågar mig varje dag om vad jag ”gjort”.
  13. Njut av livet!!

 

 

6 svar på ”Min resa”

  1. Åhh Camilla så härligt att hitta ett verktyg som inte begränsar utan tillför rutiner som verkar funka!! Hur går det på helgen ingen frukost då??? För min del är det klimakteriet som spökar med värmevall etc och det är lätt att trösta med socker:( Kul att lösa du skriver så bra:)) kram din gamla granne

    1. Hej! Va kul att du hör av dig! Ja socker är en bitch men de flesta av mina cravings har försvunnit eller minskat. Jag är sträng på veckorna och har lite större fönster på helgerna men fastar alltid och helt rent. Men så njuter jag mer av maten också och en och annan godis . Våra hormoner är jobbiga och något vi måste hantera varsamt. Kul att du läser. Stor kram!!

  2. Camilla, vilken fantastisk inspiration du är! Jag läser med glädje och får den ena aha- upplevelsen efter den andra. Jag har nu kört periodisk fasta lite drygt tre veckor och jag tränar (ordentligt och med kraft) 2 ggr i veckan. Övriga dagar, snabba promenader i minst 30-45 minuter. Men jag tycker jag får dålig utdelning på vågen…..suck. Men som jag uppfattar det så bör jag inte tappa sugen utan hänga i, resultaten lär komma?jane

    1. Åhhhva härligt! Bra jobbat! Ja, man skall inte förvänta sig snabb utdelning. Vi har fyllt våra kroppar under många år och en del läkande behövs ibland. Använd måttband och håll ut. Fasta rent och ät gott! Kram! Hör gärna av dig om du vill ha pepp eller om du känner att du kört fast. ❤️

  3. Intressant läsning Camilla, och grattis till att du hittat en metod som fungerar och får dig att må bra!
    Själv har jag ökat som mest i vikt i samband med bantning… inte först men efter ett tag. Då har vikten landat på en nivå klart över ursprunget. De senaste åren har jag inte bantat och vikten har legat still i princip. Men… jag behöver ju också hitta min grej. Är ingen grönsakstjej så vet inte om detta skulle ha positiv effekt på mig?!
    Hur som helst så följer jag dig gärna ett tag och ser om inspirationen räcker för ett eget försök under nästa år.

    1. Hej Nina! tack för att du skriver! Min erfarenhet av bantning är att den inte funkar. Jag har räknat kalorier och tränat större delen av mitt liv. Det funkar helt enkelt inte på mig eftersom man faktiskt måste försaka saker och då blir jag sur och grinig och tycker livet är trökigt. När jag sedan började lägga på mig 1 kg om året och på min 50-årsdag vägde lika mycket som när jag var höggravid så kände jag att jag måste tänka nytt. Det bästa med periodisk fasta är att det funkar utmärkt med lchf eller liknande. Så du behöver inte äta plantbaserat för att få resultat om det är viktminskning som är det mål. Däremot finns det ju så mycket bra saker som vi behöver i grönsaker. Kanske att du skall göra en smoothie med grönsaker och frukt så du får i dig lite göttiga grejjer?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.