In praise of…… walking

Hellu! Ni som följt mig ett tag vet att jag älskar att gå, powerwalka eller gå på en hike. Jag tänkte därför ägna denna bloggpost helt åt gåendet.

Få saker förenar oss alla såsom att gå tillsammans, sida vid sida. Genom hela livet går vi, för att transportera eller manifesta oss. Jag har precis läst ännu en bok om varför vi bör gå och hur det påverkar oss. Något som jag vill fokusera på nu är inaktivitet och framförallt utifrån ett folkhälsoperspektiv. Jag kommer därför läsa en kurs på universitetet i vår om Folkhälsa och demokrati.

För det som vi måste diskutera är hur vi skall få folk att röra på sig, och då menar jag inte att vi skall tvinga in våra nära och kära på gymmet. Om du vill träna på ett gym, topp men det är inte där skillnaden görs. Faktiskt. Det är hur mycket eller lite du rör på dig varje dag. Inaktivitet är ett faktum och något vi måste ta på allvar. Många pratar om att skärmtiden är ett hot men jag tror att det är större än så.

I Europa är vi ändå ganska duktiga på att ta promenader i våra städer, men då städerna blir tätare och tätare så kan det kännas besvärligt att ta sig ut.  Om man känner sig otrygg så kanske man inte vill gå ut efter jobbet därför behöver vi befolka gator och parker så att fler blir motiverade. Våra städer bör också planeras så att vi får tillgång till dem. Folkhälsa är ett ju faktiskt en samhällsfråga, på alla nivåer. Det finns jättemycket forskning på vad ökad fysisk aktivitet sparar i skattepengar och visst är det tråkigt att vi måste uppvakta politiker med ekonomiska beräkningar.

Varför går vi då och varför är det viktigt? Jo, vi reste oss upp för att frigöra armar och händer så att vi kunde försvara oss och skaffa föda. Gående gav oss också en överlägsenhet genom att vi kunde träna upp synen och se längre och det gjorde oss mycket mer framgångsrika än andra primater. Vi kunde äta bättre och våra hjärnor växte.

Vad har detta att göra med den moderna människan? Jo, som vi lever idag så behöver vi inte gå för att förflytta oss, skaffa föda eller rymma från fienden (jo kanske 🙂 ) Då vår kropp är anpassad efter denna typ av rörelse, vad händer när vi inte rör oss?

Förutom att våra muskler krymper ihop om vi inte utsätter dem för något motstånd så påverkar det också vårt skelett. Även det som bär oss mår och fungerar bäst vid rörelse. Vår hjärna och vår syn påverkas också. Eftersom jag förenklar det mesta på bloggen och inte vill claima den att vara något annat än mina tankar så går jag inte in på alla hormoner eller organ som också älskar att du rör på dig (tarmar osv)(de som inte går fiser mer högljutt, känt Lystrandskt ordspråk).

Om du är helt oberörd nu och inte bryr dig om de lyckokänslor som endorfiner ger, tänk ljus och luft!!! Det är faktiskt stor skillnad på dem som går på ett löpband och de som går utomhus. Det finns också många studier på detta. Visst är att ta löprunda på bandet bättre än inget, men bäst är att vara ute!

Jag trodde att jag, likt en larv, skulle förvandlas till en fjäril aka löpare. Jag har anmält mig till 3 Göteborgsvarv. Min kille och flera i vår familj springer ofta och länge. Men jag blev aldrig någon fjärilslöpare. Jag blev en promenixare. Det är en otrolig frihet och du behöver ingen utrustning. Det är väldigt svårt att skada sig och du kan lyssna på en bok, podcast, musik eller ljudet av stad/natur (ditt val). Du kan socialisera och det är gratis! Gamla och unga, alla kan gå,.Om du dessutom får upp farten lite så hjärtat får jobba så får du ännu fler fördelar med ett starkare hjärta och förbränningen ökar. Jag går och jag går mycket, mellan 8-10 km varje dag. Tillsammans med daglig yoga är detta den ”enda” motionen och jag mår sååååå bra. De fungerar mycket bra ihop. Även fastan. Allt passar ihop! 🙂 Mina fyra hörnstenar. Gå, yoga, fasta och sov.

Jag har inte ens tagit upp de mentala vinsterna! Studier har gjorts på deprimerade personer och personer med utbrändhetssymtom. I och med att stresshormonet kortisol svarar bra på fysisk aktivitet och att just promenader inte se som ett så stort ”ingrepp” i vardagen så såg man att det var mycket lättare att få dessa grupper att ta en kort promenad lite då och då.

Slutligen, sömnen, ja du gissade rätt. Personer som går  sover bättre. De har lättare att somna och har högre sömnkvalité än de som inte tar promenader. Framförallt om man också klarar av att ta en promenad när det är ljust ute.

Ja, jag kan länka till forskningen som jag hänvisar till men jag tror du inte orkar läsa den. Det tar dessutom för mycket tid för mig att lägga med länkar. Jag kan däremot rekommendera boken ”In praise of walking” skriven av Shane O´Mara. Han tar upp mycket av forskningen jag nämner här. Jag förenklar och kategoriserar men detta är min blogg och jag gör vad jag vill 🙂 Det jag skriver här skall endast ses som en inspiration och en tanke, inte som fakta eller vetenskap. Jag säljer ingenting. Jag ger dig mina tankar och min tid. Okey då, min morgondag också dåra. <3

Ta vara på dig, och ge promenaden en chans! Lägg handen på ditt hjärta nu och känn hur det pumpar, för dig. Varje slag, för dig.

Kram <3

 

 

Please follow and like us:

2 svar på ”In praise of…… walking”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.