Istället för mat – förvirring?

Hej, snart är det dags för mig att sätta mig på tåget mot Venedig. Känns lustfyllt att resa som man gjorde förr, 36 timmar med 4 olika byten. Nu håller vi tummarna. Slänger därför iväg ett litet inlägg innan jag drar.

Reflekterar över kvällspressens söndagsbilagor där den ena har en dietist som (fortfarande) hävdar att man ”måste” äta minst tre måltider och mellis för att hålla upp en stabil blodsockernivå osv (ja ni vet). Och den andra tidningen har (ännu) ett reportage med Michael Mosley (han har en ny bok ute) men han påpekar att vi inte alls behöver äta hela dagen och framförallt, frukosten (om den äts på morgonen) behöver inte alls vara dagens viktigare måltid.

Förhoppningsvis så kanske du inte ens läser kvällsblaskor, good for you, men det räcker faktiskt att gå till ”Bonnier fakta” – hyllan. Den har samma innehåll som kvällspressen.

Asså, det är inte så konstigt att man bli förvirrad!! Vem skall man lita på? Hur kan så många människor vara helt säkra på att deras ”sätt” är det ”rätta”? Att t ex hävda att stenålderskost är ett rent och bra sätt att äta sig till hälsa, men seriöst, vet vi exakt vad man åt på stenåldern? Man vet ungefär när vi började bruka jorden och plantera frön men mer än det är ganska så geografiskt betingat.

Nästa, den sk. carnivore-dieten, aka kötta på-dieten känns ju varken planet eller tarmvänlig. Dessutom är den mesta djurhållningen full av antibiotika och missförhållanden. Även om djurens kött och muskler är lik vår och att detta kan gynna oss så borde ingen fullvuxen person äta kött mer än en gång i veckan, max. Hellre fisk isf om man är orolig för att inte få i sig tillräckligt med fullvärdigt protein på en växbaserad kost. Vilket de flesta inte behöver oroa sig över sålänge man tänker till lite.

Men LCHF!! Säger ni, det är väl ändå det bästa?? Nej, eller nja det vet vi inte. Finns inte tillräcklig forskning på vad allt detta fett och brister på kolhydrater gör med oss på lång sikt. Dessutom är det tråkigt. Visst, ta bort lite högprocessat men vi behöver absolut kolhydrater alla av oss. Jag lovar dig, alla behöver det.

Att minska på socker är bra, jäss. Det kan de flesta av oss skriva under på. Att se över energibalans, jäss det vet vi också. Att få i sig grönt, japp! Superviktigt. Resten är väldigt mycket upp till dig och de genetiska kort som du fått att spela med. Om du tränar på elitnivå eller har någon autoimmun sjukdom, ja då kanske du behöver se över din kost mer specifikt. Men att kasta sig över ”anti-inflammatorisk” kost och hoppas på att det skall förändra dig, det är tyvärr lite risky bissniss med betoning på bissniss. För om vi skall snacka hälsoindustri, japp där har du en kassakossa av rang. Vad är ens anti-inflammatorisk kost? Vem du än frågar så kommer hen att ge dig olika svar. Det finns ingen fix-all här.  Om de påstår att gluten är en källa till allt ont, ja då har du nog anledning att bli misstänksam. Om du tror att en ingefärsshot kommer att få dig att skutta upp ur sängen varje morgon, tja då kanske du borde läsa något annat än Food Pharmacy?

Det är oerhört svårt att påstå någonting när det gäller kost och kopplingar till hälsoeffekter. Att hitta evidence som håller för en hel befolkning är omöjligt. Vi kan en hel del om sömn, om rörelse och känslor men när det kommer till enskilda näringsämnens ”goda” eller ”onda” egenskaper är oerhört svårt. Det är därför vi måste använda oss själva som forskningsobjekt. Jag kan visst ge dig lite tips och trix att testa men att helt gå upp i att äta en diet som utesluter livsmedel det är varken smart eller speciellt kul. Att bygga en diet på att mat och näring som  ev. fiender är ”soooo last year”. Så jag ber dig, lyssna på dig. Tro på dig!

Ledsen om jag låter lite krass och cynisk nu men jag är på din sida och jag förstår hur svårt det är navigera. Jag har själv skitjobbigt att hitta rätt, eller rättare sagt jag hade. Nu vet jag vad som funkar, för mig. Min väg är min väg och din är en helt annan. Våga lita på dina känslor och vad som är viktigt för dig. Ingen annan kan eller bör få diktera dina val.

Om jag skall välja dock, så hellre Mosley än Food Pharmacy. Det värsta som kan hända är att folk äter bättre och vågar fasta ibland. Men uteslut inte saker ur ditt näringsintag om det känns bra att äta det. Sov. Rör på dig. Försök vara social eller hitta ett sammanhang som känns rätt, för dig. Ge din kropp en chans, tid och kärlek. Den kommer att svara dig och älska dig tillbaka.

Kram! <3 och Ciao Bella!

Fortsätt läsa ”Istället för mat – förvirring?”

Please follow and like us:

In praise of…… walking

Hellu! Ni som följt mig ett tag vet att jag älskar att gå, powerwalka eller gå på en hike. Jag tänkte därför ägna denna bloggpost helt åt gåendet.

Få saker förenar oss alla såsom att gå tillsammans, sida vid sida. Genom hela livet går vi, för att transportera eller manifesta oss. Jag har precis läst ännu en bok om varför vi bör gå och hur det påverkar oss. Något som jag vill fokusera på nu är inaktivitet och framförallt utifrån ett folkhälsoperspektiv. Jag kommer därför läsa en kurs på universitetet i vår om Folkhälsa och demokrati.

För det som vi måste diskutera är hur vi skall få folk att röra på sig, och då menar jag inte att vi skall tvinga in våra nära och kära på gymmet. Om du vill träna på ett gym, topp men det är inte där skillnaden görs. Faktiskt. Det är hur mycket eller lite du rör på dig varje dag. Inaktivitet är ett faktum och något vi måste ta på allvar. Många pratar om att skärmtiden är ett hot men jag tror att det är större än så.

I Europa är vi ändå ganska duktiga på att ta promenader i våra städer, men då städerna blir tätare och tätare så kan det kännas besvärligt att ta sig ut.  Om man känner sig otrygg så kanske man inte vill gå ut efter jobbet därför behöver vi befolka gator och parker så att fler blir motiverade. Våra städer bör också planeras så att vi får tillgång till dem. Folkhälsa är ett ju faktiskt en samhällsfråga, på alla nivåer. Det finns jättemycket forskning på vad ökad fysisk aktivitet sparar i skattepengar och visst är det tråkigt att vi måste uppvakta politiker med ekonomiska beräkningar.

Varför går vi då och varför är det viktigt? Jo, vi reste oss upp för att frigöra armar och händer så att vi kunde försvara oss och skaffa föda. Gående gav oss också en överlägsenhet genom att vi kunde träna upp synen och se längre och det gjorde oss mycket mer framgångsrika än andra primater. Vi kunde äta bättre och våra hjärnor växte.

Vad har detta att göra med den moderna människan? Jo, som vi lever idag så behöver vi inte gå för att förflytta oss, skaffa föda eller rymma från fienden (jo kanske 🙂 ) Då vår kropp är anpassad efter denna typ av rörelse, vad händer när vi inte rör oss?

Förutom att våra muskler krymper ihop om vi inte utsätter dem för något motstånd så påverkar det också vårt skelett. Även det som bär oss mår och fungerar bäst vid rörelse. Vår hjärna och vår syn påverkas också. Eftersom jag förenklar det mesta på bloggen och inte vill claima den att vara något annat än mina tankar så går jag inte in på alla hormoner eller organ som också älskar att du rör på dig (tarmar osv)(de som inte går fiser mer högljutt, känt Lystrandskt ordspråk).

Om du är helt oberörd nu och inte bryr dig om de lyckokänslor som endorfiner ger, tänk ljus och luft!!! Det är faktiskt stor skillnad på dem som går på ett löpband och de som går utomhus. Det finns också många studier på detta. Visst är att ta löprunda på bandet bättre än inget, men bäst är att vara ute!

Jag trodde att jag, likt en larv, skulle förvandlas till en fjäril aka löpare. Jag har anmält mig till 3 Göteborgsvarv. Min kille och flera i vår familj springer ofta och länge. Men jag blev aldrig någon fjärilslöpare. Jag blev en promenixare. Det är en otrolig frihet och du behöver ingen utrustning. Det är väldigt svårt att skada sig och du kan lyssna på en bok, podcast, musik eller ljudet av stad/natur (ditt val). Du kan socialisera och det är gratis! Gamla och unga, alla kan gå,.Om du dessutom får upp farten lite så hjärtat får jobba så får du ännu fler fördelar med ett starkare hjärta och förbränningen ökar. Jag går och jag går mycket, mellan 8-10 km varje dag. Tillsammans med daglig yoga är detta den ”enda” motionen och jag mår sååååå bra. De fungerar mycket bra ihop. Även fastan. Allt passar ihop! 🙂 Mina fyra hörnstenar. Gå, yoga, fasta och sov.

Jag har inte ens tagit upp de mentala vinsterna! Studier har gjorts på deprimerade personer och personer med utbrändhetssymtom. I och med att stresshormonet kortisol svarar bra på fysisk aktivitet och att just promenader inte se som ett så stort ”ingrepp” i vardagen så såg man att det var mycket lättare att få dessa grupper att ta en kort promenad lite då och då.

Slutligen, sömnen, ja du gissade rätt. Personer som går  sover bättre. De har lättare att somna och har högre sömnkvalité än de som inte tar promenader. Framförallt om man också klarar av att ta en promenad när det är ljust ute.

Ja, jag kan länka till forskningen som jag hänvisar till men jag tror du inte orkar läsa den. Det tar dessutom för mycket tid för mig att lägga med länkar. Jag kan däremot rekommendera boken ”In praise of walking” skriven av Shane O´Mara. Han tar upp mycket av forskningen jag nämner här. Jag förenklar och kategoriserar men detta är min blogg och jag gör vad jag vill 🙂 Det jag skriver här skall endast ses som en inspiration och en tanke, inte som fakta eller vetenskap. Jag säljer ingenting. Jag ger dig mina tankar och min tid. Okey då, min morgondag också dåra. <3

Ta vara på dig, och ge promenaden en chans! Lägg handen på ditt hjärta nu och känn hur det pumpar, för dig. Varje slag, för dig.

Kram <3

Fortsätt läsa ”In praise of…… walking”

Please follow and like us: