Demonisera mat?

Ok, så har då Food Pharmacy kommit ut med sin nya bok som heter ”Näringsjägaren” och jag kommer inte att köpa den. Dels för att den är tunn och lite ”sen” på bollen och dels för att jag är oerhört trött på deras flams och skrämselpropaganda. För de (FP) fortsätter att demonisera mat och hitta snabba lösningar. OM man skall läsa den eller ens köpa den, se den som populärkultur och inte som vetenskap, please I beg of you 🙂 (Eller ev som en kokbok om man fortfarande är sugen på fröknäcke och inte kan googla det). Ja, jag fattar… ok se det som inspiration då då 🙂

De påstår sig bygga boken på det samlade forskningsfältet inom näring men ni vet, såväl som jag,  att man kan hitta forskning som stärker argumenten man redan har och punkterar de som inte ”passar in”.

Om man har läst ens lite om nutrition (då menar jag inte populärkultur) så vet man hur svårt det är att komma fram till evidens. Det är därför Livsmedelsverket tex är väldigt noga med att inte komma med nya rekommendationer hela tiden. Man måste bygga dessa på vad man faktiskt vet. Och visst har även de haft ”fel” ibland. Människan är både väldigt unik och inte alls 🙂 Det finns så många faktorer som spelar in i vad man mår bra av och inte.

Vi vet vad kroppen består av och vad som behövs för att vi skall fungera när det gäller micro-nivå. Dvs, vitaminer och mineraler. Resten är ganska så ….. tolkningsbart.

Det är därför jag blir så arg och knasig när man pekar på tex gluten och säger att det är ”farligt” eller att vi bör skära ner på vårt intag. Det stämmer för ca 2-5% av Sveriges befolkning, resten behöver inte känna sig rädd för gluten alls. Såklart skall man känna efter vad som känns bra efter man intagit en måltid men det kanske inte alls är just gluten som gör dig uppblåst? Man behöver göra en utredning om det först. Att välja ett glutenfritt alternativ innebär dessutom ofta att man får något mer processad mat (butiksbakat/lagat). Så läs vad brödet/pastan innehåller innan du väljer från hyllan.

Vad man ”tål” eller inte är också geografiskt betingat. I tex Skandinavien tål vi oftare laktos än i andra delar av världen, tack vare enzymmet laktas (som då saknas för de som är intoleranta). Så att vara laktosintolerant är faktiskt naturligt för den största delen av världens befolkning.

Så, såhär är det. Det finns så många faktorer vad som är ”bra” för dig på individnivå eller ej. När personer kommer fram till mig och vill ha lite tips så går det liksom inte att rabbla upp en tio-i-topp-lista hur som helst. Vad jag kan göra är att ge exempel vad jag tycker man skall börja med såsom mat- vila-rörelse, men sedan krävs att man sitter ner och pratar igenom livsstilen i stort.

Det är INTE så enkelt som att ta bort socker eller minska på kolhydrater. Vi behöver äta kolhydrater!! Va inte rädda för dem!! Välj dock de bättre alternativen, men var inte rädda. Kolhydrater är vår primära energikälla. Det är den makronutrient som ger oss snabb energi och som är enklast för kroppen att förbränna. Så är du aktiv och tränar mycket så är kolhydrater extra viktigt.

Så, nu när det är nystartsläge och alla är sugna på att ”sätta igång” och ”ta tag” i sina liv efter en sommar med rosébad och grillfest, tänk på detta. Det mesta är faktiskt ok att äta, men kanske inte jämt och varje dag. Försök att hitta balans mellan mat-vila-rörelse. Räkna inte kalorier men var uppmärksam på volymer och näringsdensitet. Om man bara skulle räkna kalorier så skulle du kunna leva på Ahlgrens bilar och Coca Cola light.

Lyssna på din kropp och försök att leta bortom demonerna. Problemet är oftast inte där man pekar. Tro på dig själv och gå inte på ”senaste rönen”. Tänk på att de som befinner sig i hälsoindustrin vill få dig att köpa produkter och böcker. De flesta produkter är inte ens godkända, och det gäller även böcker. De finns ingen som kritiskt bedömer och godkänner böcker om hälsa. Jag vill bara poängtera det. 🙂 <3

Så, var snäll mot dig själv. Vi hörs snart. Kram.

Please follow and like us:

2 svar på ”Demonisera mat?”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.