Vårt behov av snabba resultat

Happy fredag igen och ny bloggpost! Nu har verkligen arbetshösten satt igång och man dammar av sina ullkoftor igen. Kläd-och färgmässigt är detta min favoritdel av året. Dessutom är det helt ok att bädda ner i soffan och vika en dag åt en serie utan att få dåligt samvete. Löööööv it!

Igår var jag hos frissan och det tog 3 timmar. Jag har haft samma frisör sedan 1995!!! Det är ganska läskigt men intressant är ju att hon kan mitt hår bättre än någon annan. Hon har följt mig genom graviditet och amning tex då jag tappade mycket hår. Hon har också följt mig genom stress och deppighet. Hon ser på mitt hår hur jag mår. Hennes kommentarer om mitt hår nu betyder därför mycket. Hon konstaterade att jag aldrig haft så bra kvalitet på håret som nu. Det är hysteriskt tjockt med mycket nya hår. Inga gråa hår, utan fortfarande röda strån som växer ut. För en 52 årig kvinna är detta såklart fantastiskt att höra.
-Vad du än håller på med, säger frisören, fortsätt med det. 

När vi på vår semester i USA hikade vi ibland i 7-8 timmar på hög höjd, då gjorde jag det ofta på fastande mage. Jag kände mig stark och orkade så mycket mer än för 3 år sedan. Min kille säger –Vad du än håller på med (fasta+yoga+pw), fortsätt med det.

Det jag håller på med, är, väldigt lite, men jag gör det varje dag. Det jag ”gör” och har ”gjort” i precis 2 år nu är ett sätt att leva. I mångas ögon kan det kanske se ut som jag fått snabba ”resultat”. Men inget som är snabbt ”gjort” ger en hållbar förändring.

Vi lever i en värld som knarkar snabb feedback och snabba ”resultat”. Vi kräver den typen av uppmärksamhet. Vi är uppkopplade, anslutna och anträffbara dygnet runt. Om vi inte får omedelbar uppmärksamhet så äter det liksom upp oss. Vi känner oss inte sedda. Vi överför också detta på annat i livet. Om man går på en diet eller lägger några timmar på gymmet så tröttnar vi om vi inte får snabba resultat.

Det är inte gymbesöket 1 ggr i veckan eller att du hoppar bullen på söndagsfikat som kommer att skapa en långsiktig förändring, om du skall vara krass. Det är kontinuiteten i det du gör som skapar en livsstil. Summan av små förändringar varje dag, varje vecka och varje månad hela året. Då skapar du utrymme för en bulle på söndag. ”Folk” kommer inte att se dina små förändringar direkt och det kan vara jobbigt, det kan göra att man tappar lusten och därför kan det vara bra att berätta om det istället eller gå samman med en vän, eller skaffa en rådgivare (coach) som stöttar och stämmer av.

Mycket forskning har gjorts på förändringsarbete och vanor kopplade till hälsa och livsstil, att ha någon att bolla med eller tex ta en promenad med kan avgöra hurvida man lyckas eller ej. Vi är beroende av feedback och bekräftelse. Vi vill vara en del av sammanhang. Det är upp till dig att bestämma vilken typ av feedback som du behöver för att skapa en förändring. OM du nu känner att du ”behöver” det. Var inte rädd för att be om hjälp.

Jag läser just nu en otroligt intressant bok av Svend Brinkmann som heter ”Våga Missa”. Det handlar om att gå från FOMO till JOMO. Det vill säga att gå från ”fear of missing out” till ”joy of missing out”. Otroligt bra! För min egen del så kanske det är åldern, jag vet inte, men att vara med på allt och alla möjliga situationer känns inte så viktigt längre och det sker också med en kostnad. Om jag festar en lördag tex, så tar det 3 dagar att hämta mig igen. Mitt sociala jobb gör att jag är ganska så introvert på kvällar och helger, något som jag också delar med min kille, vilket är tur. Jag behöver helt enkelt stänga av vissa flöden och vara i min egen värld mer och mer. Det är därför yogan är så fantastisk. Min tid på mattan, med mig själv, där jag är just då, känns helt magiskt och jag är så tacksam för att jag hittat dit.

Sicket flum!! Tänker du kanske nu?? Ja, men vi behöver flum. Vi kan inte vara strateger, projektledare och kontrollfreaks hela dagarna. Det funkar inte. För mig, som ÄR ett kontrollfreak är det extra viktigt att få flumma ut också. Det handlar såklart om identitet också. Det har vi pratat om tidigare. Vem är jag? Vem vill jag vara? Är jag en person som yogar 5-6 dagar i veckan? Eller är jag en person som springer varje morgon? Nej, just det 🙂 Meeehn det hjälper dig att stå till svars inför dig själv. När du argumenterar med dig själv om att gå på en aw med kollegor istället för ett pass på gymmet? Vem är du?

Kontrollfreaket Camilla erkänner härmed att jag är ganska flummig och det har ni säkert märkt med bloggen. Jag är en ganska rörig person, tankemässigt. Det ena ger den andra och nya trådar uppstår.

Men som min kille och min frisör konstaterar, -vad du än gör, fortsätt med det. Så det är vad jag gör. Jag fortsätter. Jag tar hand om min kropp, mitt hjärta och min hjärna. Jag vill bli gammal och jag vill ha ett värdigt liv. Jag vill göra allt jag kan för att min kropp och min själ skall fortsätta göra det den gör. Varje dag, varje vecka och varje månad.

Var rädd om dig. Kram Fortsätt läsa ”Vårt behov av snabba resultat”

Please follow and like us:

Demonisera mat?

Ok, så har då Food Pharmacy kommit ut med sin nya bok som heter ”Näringsjägaren” och jag kommer inte att köpa den. Dels för att den är tunn och lite ”sen” på bollen och dels för att jag är oerhört trött på deras flams och skrämselpropaganda. För de (FP) fortsätter att demonisera mat och hitta snabba lösningar. OM man skall läsa den eller ens köpa den, se den som populärkultur och inte som vetenskap, please I beg of you 🙂 (Eller ev som en kokbok om man fortfarande är sugen på fröknäcke och inte kan googla det). Ja, jag fattar… ok se det som inspiration då då 🙂

De påstår sig bygga boken på det samlade forskningsfältet inom näring men ni vet, såväl som jag,  att man kan hitta forskning som stärker argumenten man redan har och punkterar de som inte ”passar in”.

Om man har läst ens lite om nutrition (då menar jag inte populärkultur) så vet man hur svårt det är att komma fram till evidens. Det är därför Livsmedelsverket tex är väldigt noga med att inte komma med nya rekommendationer hela tiden. Man måste bygga dessa på vad man faktiskt vet. Och visst har även de haft ”fel” ibland. Människan är både väldigt unik och inte alls 🙂 Det finns så många faktorer som spelar in i vad man mår bra av och inte.

Vi vet vad kroppen består av och vad som behövs för att vi skall fungera när det gäller micro-nivå. Dvs, vitaminer och mineraler. Resten är ganska så ….. tolkningsbart.

Det är därför jag blir så arg och knasig när man pekar på tex gluten och säger att det är ”farligt” eller att vi bör skära ner på vårt intag. Det stämmer för ca 2-5% av Sveriges befolkning, resten behöver inte känna sig rädd för gluten alls. Såklart skall man känna efter vad som känns bra efter man intagit en måltid men det kanske inte alls är just gluten som gör dig uppblåst? Man behöver göra en utredning om det först. Att välja ett glutenfritt alternativ innebär dessutom ofta att man får något mer processad mat (butiksbakat/lagat). Så läs vad brödet/pastan innehåller innan du väljer från hyllan.

Vad man ”tål” eller inte är också geografiskt betingat. I tex Skandinavien tål vi oftare laktos än i andra delar av världen, tack vare enzymmet laktas (som då saknas för de som är intoleranta). Så att vara laktosintolerant är faktiskt naturligt för den största delen av världens befolkning.

Så, såhär är det. Det finns så många faktorer vad som är ”bra” för dig på individnivå eller ej. När personer kommer fram till mig och vill ha lite tips så går det liksom inte att rabbla upp en tio-i-topp-lista hur som helst. Vad jag kan göra är att ge exempel vad jag tycker man skall börja med såsom mat- vila-rörelse, men sedan krävs att man sitter ner och pratar igenom livsstilen i stort.

Det är INTE så enkelt som att ta bort socker eller minska på kolhydrater. Vi behöver äta kolhydrater!! Va inte rädda för dem!! Välj dock de bättre alternativen, men var inte rädda. Kolhydrater är vår primära energikälla. Det är den makronutrient som ger oss snabb energi och som är enklast för kroppen att förbränna. Så är du aktiv och tränar mycket så är kolhydrater extra viktigt.

Så, nu när det är nystartsläge och alla är sugna på att ”sätta igång” och ”ta tag” i sina liv efter en sommar med rosébad och grillfest, tänk på detta. Det mesta är faktiskt ok att äta, men kanske inte jämt och varje dag. Försök att hitta balans mellan mat-vila-rörelse. Räkna inte kalorier men var uppmärksam på volymer och näringsdensitet. Om man bara skulle räkna kalorier så skulle du kunna leva på Ahlgrens bilar och Coca Cola light.

Lyssna på din kropp och försök att leta bortom demonerna. Problemet är oftast inte där man pekar. Tro på dig själv och gå inte på ”senaste rönen”. Tänk på att de som befinner sig i hälsoindustrin vill få dig att köpa produkter och böcker. De flesta produkter är inte ens godkända, och det gäller även böcker. De finns ingen som kritiskt bedömer och godkänner böcker om hälsa. Jag vill bara poängtera det. 🙂 <3

Så, var snäll mot dig själv. Vi hörs snart. Kram.

Fortsätt läsa ”Demonisera mat?”

Please follow and like us:

Välkommen till vardagen!

Hej där och välkommen till vardagen! Hoppas att du har haft en riktigt bra sommar med allt av det du ville. Jag kom hem från 3 veckors semester i USA där vi hike:at och besökt familj. Helt underbart!!! Man kan säga mycket om USA och det rådande politiska läget, men en sak är säkert, det är stort och vackert. Årets resa är nog en topp i livet resa för min del, jag kommer att behöva smälta den länge länge.

Men visst var det med en tyngd av klimatångest man tog sig över Atlanten. Jag vet att många tar det som provokation. Men det finns mycket att bli provocerad över just nu och flyget är inte det som kommer att ta dö på mänskligheten, det kan nog de flesta skriva under på och jag är ganska så trött på hela shaming-rörelsen som pågår nu. Men det är diskussion på en annan arena än denna. Här pratar vi bara om sådant som vi faktisk kan besluta och råda över själva, livsstil.

Såhär efter sommaren är det lite samma mönster som efter jul: man vill ta nya tag, man vill få en nystart och flera har tagit kontakt med mig för att få hjälp. Kanske känner man att man ätit och druckit för mycket under sommaren?

Min fråga är, är detta ett mönster? Känner du att du hamnar i detta varje sommar? Eller varje jul? Varför känner du att det ”blivit för mycket”? Sitter kläderna för tight? Kanske är det bara en känsla? Kanske är du för tuff mot digsjälv? Annars är ju sommaren en skön och chill period när man kan vara ute och röra på sig mycket och äta lite lättare?

Fler och fler mainstream media skriver nu om att fasta och det kommer faktiskt en hel del ny forskning kring matfönster osv. Glädjande nog inte bara som ett sätt att tappa vikt eller vara viktstabil utan som ett hälsosammare sätt att leva men andra fördelar.

Jag har ju tidigare berättat om autofagi (autophagy). Jag tog en kurs i autophagy i höstas och det är ju så fruktansvärt intressant. För er som inte hängt med så innebär det att kroppens celler vid kontrollerad svält tar hand om (äter)trasiga dysfunktionella celler. En slags kannibalism fast med goda avsikter. För att uppnå autophagi behöver dina glykogenlager vara tömda. Du kommer med andra ord att behöva fasta ganska så frekvent för att uppnå detta alternativt skära bort en del kolhydrater i kosten (varför man nu skulle vilja det???).

Vad gör då autophagy? Dr Ohsumi fick ju nobelpriset 2016 för sin forskning och det han framförallt valde att fokucera på var cancercellerna och även om inte kan ge autophagy kred för att vara anticancer så skulle han nog inte fått Nobelpriset om det inte visat sig att dessa reagerade på svält.

2017 gick således Nobelpriset till treklövern: Jeffrey C Hall, Michael Rosbash och Michael W Young för forskning kring dygnsrytm, inte bara för värddjuret (oss) utan på en cellulär- och molekylärnivå. Om man kombinerar dessa två så känns det som att vi äntligen börjar förstå att det inte bara är vad vi äter utan även när vi äter.

För det som är ganska så klart för de allra flesta är ju att ”vad” vi äter gör saker med oss och våra organ. Nu kan vi också se att när på dygnet vi äter gör en stor skillnad också. Olika hormoner gör olika saker under ett dygn, när solen är uppe eller nere.

Lyssna gärna på denna pod som förklarar enkelt.

Nu är jag varken forskare till läkare men jag är ett exempel på att det går att bryta gamla mönster och lära känna sig själv och sin kropp. Jag är också ett exempel på att det vid 50 års ålder går att må bättre och bli snyggare 🙂 hahahahaha eller rättare sagt, åldras bättre.

Jag har varit på en väldigt aktiv semester, vi vandrade högt och långt. Jag är i mycket bättre form än vad jag var i för 3 år sedan. Det trodde man inte, att man skulle må bättre och orka mer ju äldre man blir??

Det är därför jag vill dela med mig. Det var därför jag beslutade mig för att utbilda mig. Att stötta andra som behöver.

Jag har funderat mycket kring bloggen, om jag skall fortsätta och vad den gör liksom. Jag beslutade mig för att fortsätta skriva här ett tag till. Mest för att ni är så många som faktiskt läser och skriver.

Såååå, vi hörs snart igen. Ha en riktigt fin helg!!!

Kram och kyss!
Fortsätt läsa ”Välkommen till vardagen!”

Please follow and like us: