10-i-topp? På begäran!

Hej vänner, som ni vet så läser jag typ alla böcker och tidningar som handlar om mat, nutrition och hälsa. Framförallt nu när jag pluggat färdigt kan jag riktigt grotta in mig allt ”populär-vetenskapligt” och det mesta måste man ändå se som något annat än vetenskap. Jag läser inte bara det som sas bekräftar mina egna åsikter utan även det som ibland t om kan vara lite provocerande eller ett parallellt spår. Detta med mat och hälsa är så svårt och vi vet så lite! Om någon får dig att tro att det är lätt, lite inte på dem!

Så om du gillar Food Pharmacy eller ”Hälsorevolutionen” så är det helt ok, men det handlar ju om några få människors livsstil som de delar med sig av. Det är inte några ”sanningar” som levereras utan skall på sin höjd tjäna som någon form av inspiration. Precis som det jag skriver. Vad vet jag? Jag har ju hittat ett sätt att leva som passar mig och det enda kan göra är att berätta om vad som funkat för mig.

Så på begäran och som ett svar på önskemål från läsare kommer här en Camillas tio-i-topp över saker som får mig att må bra! För er som läser Elle Balans, kan detta tjäna som en påminnelse. De hade nästan exakt min lista över ”saker man man göra för att få balans” 🙂 Jag lägger också med länkar till de ev produkter som jag använder. (OBS! Ingen sponsring)

  1. Min fasta! Efter snart 2 år så fastar jag fortfarande och kommer aldrig att sluta med detta! När t om Sigge Eklund har börjat med fasta för att han ”tycker att det känns skönt att vara ren” ja då fattar ni? Hahahaha.. 20 timmar ren fasta (bara svart kaffe, te och vatten) sedan festa i 4 timmar. Varje dag.
  2. Red light therapy! Har man börjat med rödljus terapi så finns det ingen väg till tillbaka! Det finns så mycket evidens bakom detta så jag kan inte ens börja beskriva allt bra. Jag har köpt den minsta ”Go” som endast har en frekvens, drömmen är att uppgradera. Läs mer om Joovv Vi är båda helt hooked hemma och förutom att man blir lugn så bidrar ljuset till cellförnyelse.
  3. Yoga! Ja, jag vet! Jag har fallit för yoga. Kanske är det min ålder? Men kombinationen av att få vara med sig själv och träna styrka och flexibilitet är helt otrolig. Jag önskar bara att jag hittat ”den” tidigare. Man kan också praktisera lika bra hemma som en studio/gym. Och det är det bästa. Finns en massa bra kanaler på Youtube. Själv älskar jag Yoga with Adriene 
  4. Meditation! Är ett måste, varje dag. Jag har en app som jag älskar och där jag är medlem. Man får kurser och talks. Man får guidade övningar och bra sömnövningar.  De har en grym sida och podcast också. Kolla här
  5. Promenader! Gratis och ett perfekt sätt att ta sig runt på. Kombinera gärna detta med podcasts eller ljudböcker så får du max ut av dina promisar. Om du är ute i naturen så ta av dig lurarna och lyssna på naturen. Krama ett träd 🙂
  6. Skala ner! Det finns så mycket man skala ner på. Hur många måsten har du varje dag? Hur många punkter på en dag bestämmer du över själv? Hur mycket mat har du kylen/frysen? Hur fulla är dina skåp? Ta tag i en av punkterna per månad och verkligen se över alla Taco-såser i kylen eller paprikapulver i skafferiet. Barnens urvuxna cykelhjälmar eller en ljusstake som du vann på en julbasar 1983 kan du faktisk skänka bort eller sälja. Då är du också snäll mot andra och planeten. Släng ingenting!! Vi skall inte reducera resurser till skräp, då blir det skräp. Och tänk på att ”one womans trash is another womans treasure”.
  7. Ät grönt! Frossa i grönsaker, frukt och bär men gör inte juice av dem, då tar du bort det göttigaste!! Gör gärna smoothies istället om du har svårt att äta dem. Ja, visst finns det socker i frukt och bär men det finns också mycket näring så balansera dem lite och ät inte bara jordgubbar utan ät lite olika (även om jag just nu består av 97% jordgubbar 🙂 ) Handla i säsong och var inte rädd för frysta, de är nästan lika bra som färska!
  8. Sov gott! Kanske borde sömnen hamna högre men om jag sköter allting enligt ovan så sover jag gott. Det var därför sömn hamnade här. Respektera din kropp och ge den sömn och vila. Det finns väldigt mycket forskning kring sömn och vad sömnbrist kan bidra till. Det är dessutom lätt att hamna i en ond cirkel och man känner stress inför den stundande sänggåendet. Då är det ett bra hjälpmedel att göra en rutin eller tom ritual kring sömnen, att förbereda kroppen på sömn. Hjärnan älskar rutiner och ritualer, utnyttja det.
  9. Oxitocinera mera! Må-bra hormonet oxitocin utsöndras vid beröring och gör att vi känner oss tryggare och lugnare. Våga därför ta i dina medmänniskor mer, valfritt husdjur funkar också bra. Förr trodde man att detta hormon endast fanns hos mödrar för att skydda barnen men nu finns det mycket forskning på hur detta bland annat kan skapa lugnare skol- och arbetsmiljö. Även här har ett nobelpris delats ut (1955 till   Vincent du Vigneaud).
  10. Var tacksam. Jag vet att det är svårt, jag själv svårt vissa dagar att känna mig tacksam och det är inte heller meningen att man skall gå omkring och känna tacksamhet hela dagarna. Men kanske en stund innan du går och lägger dig? Eller i ett ögonblock, när du äter en härlig bakelse? Tänk, åhhh tänk att jag får njuta av detta idag! Enkla saker. Eller skriv ner dem (om du är lite hard core). Det kan då vara fint att återbesöka när livet känns hårt och jobbigt för det gör det. Livet är tufft och gör ont. I hear you. Men livet är livet. Det är det vi har. Sedan har vi det inte mer.

Ok, kära ni, sicken lång text! Hemskt ledsen men eftersom jag inte skrivit på ett tag så tänkte jag att jag öser på lite 🙂 Snart är det midsommar! Ta vara på dig. Och njut av allt gott, vänner och mat! Puss

Fortsätt läsa ”10-i-topp? På begäran!”

Please follow and like us: