Livsstil och identitet?

Tiden går så fort nu och snart har vi vi inne i sköna maj. En jobbig tid för pollenallergiker men annars en ljuvlig månad. För mig är detta den mest hektiska perioden på jobbet men försöker ändå att ta tillvara på solen och de härliga kvällarna.

Jag har börjat få en del klienter nu och förfrågningar om föreläsningar vilket är väldigt härligt och jag känner mig stolt och glad och hoppas att jag bidrar med någon form av inspiration till förändring.

Jag tänker väldigt mycket kring vem vi vill vara och hur vi ser på oss själva. Om vi skall våga eller vilja skapa en förändring så behöver vi också reflektera över vem vi är, idag innan vi kan ta ut någon form av kompassriktning. Det vill säga, kan man sluta röka om man ser sig själv som en rökare? Om vi skall prata om våra vanor så är de också starkt kopplade till vår identitet. Det är därför det tar tid att se en förändring eller faktiskt se alla de små vanorna som leder fram till en förändring.

Man kan jämföra det med ett renoveringsprojekt, vilket som helst. Om du skall måla om hemma eller tapetsera. Då är arbetet innan du kan börja måla viktigare än att pensla färg på väggen. Om man inte lägger tid på detta så kommer målningen att se kass ut och kanske spricka eller se hafsigt ut.

Det är därför kontinuitet är så viktigt, även om det tar ett tag att se själva förändringen och det är också därför quick-fix funkar på kort sikt men inte som en livsstilsförändring. Och om du vill se en hållbar förändring över tid så behöver du kämpa på över tid och vara konstant och kontinuerligt värdera var du är och vart du är på väg.

Jag tror att man kan bestämma sig varje dag, idag är jag en en person som springer, även om du joggar 500 meter så är du en som springer. Hjärnan älskar vanor och rutiner och likaväl som att hålla fast vid de ”dåliga” så kan man lära hjärnan nya. Ditt belöningssystem kommer att ge dig svar på att de nya bättre vanorna är bra för dig och då är det enklare att fortsätta med de bättre vanorna.

Det är också därför det är svårt med för stora förändringar på samma gång. Eller typ, på måndag då skall det ”ske” eller 1 januari osv. Vad är det som skall ske? Hur skall du nå dit?Är det realistiskt?

Det är här jag tror att jag kan tjäna som en rådgivare, faktiskt. Jag tror inte att jag hade kunnat göra det som 25 åring. Jag är nu (snart, pjew) 52 år istället och har lärt mig en del om hur man tänka och vart man går fel.

I USA bantar kvinnorna i 30 år, i genomsnitt. Vi har inte mätt detta i Sverige än, vad jag vet men jag skulle uppskatta att vi följer USA även här. I Sverige följer BMI kurvan samma rörelse som i USA, vi ligger bara några år efter, varannan svensk räknas alltså som överviktigt och antalet feta ökar också.

Och varför lyckas inte bantning? För att det är någon annans framgångsaga du köper. Du kanske inte alls har samma metaboliska förutsättning som andra? De flesta dieter funkar, men inte på lång sikt och det är ofta för att man tillslut får tacka nej till för mycket. Och allting handlar om vad man får och inte får äta. Det är liksom inte ett sätt att leva. Allt blir för restriktivt. Vilket inte funkar i ett längre perspektiv. Det gäller att hitta en väg som funkar för just dig om du inte tar reda på hur du ”funkar”, så blir det svårt att hamna ”rätt”. ”Rätt” är nämligen helt olika person till person.

Så mina kära läsare och vänner, ut i solen och njut av att ljuset och av att du är du. Så hörs vi snart igen.

Lästips:

Tror att jag rekommenderat den tidigare men den är såååååååå läsvärd. Skit i hälsoböcker, this is the shit! 🙂 Puss

Fortsätt läsa ”Livsstil och identitet?”

Please follow and like us:

Optimerad? Nej tack!

Hej alla i Stilla veckan, den vecka som är den sista veckan i fastan inför påsk. Jag har ju tidigare skrivit om religion, tro och fasta. Hur alla religioner utövar någon form av fasta för botgöring eller för att känna sig närmre (sin) gud. Min egen gudstro är lite ”all-over-the-place”. Det vill säga, visst har jag en tro, men av en mer andlig karaktär. Jag känner alltid en närvaro av något större och besöker gärna kyrkor eller rum för bön. Det ger mig alltid ett lugn. Det har dock alltid varit svårt för mig att definiera min tro, men jag är ju både döpt och konfirmerad i den lutherska kyrkan. Annars är min kropp min kyrka och genom fastan känner jag mig än mer spirituell och närmre mitt andliga jag. Yogan gör ju detta också och därför samspelar de båda så fint. Det känns som en kram, eller det mest kärleksfulla jag kan ge min kropp och min själ.

Och det är påsk och äggandet är i full blom! Jag hoppas verkligen att du tar chansen att njuta av allt gott som denna, enligt mig, bästa helgen på året. Den är inte full av krav, maten är god och godiset också. Är du rädd för de senaste ”larmrapporterna” om att ägg är ”farligt”? Va inte det. Om du inte, av etiska skäl, avstår ägg så är ägg en utmärkt källa till många vitaminer, mineraler, fettsyror och protein men överkonsumera inte. Att dagligen köra på med en 5 äggsomelett kommer att höja dina kolestrolvärden så var måttlig, precis som med allt annat. För mycket av vad som helst kan till slut sätta sina spår, så tänk ”balans”.

Tänkt inte ”optimera!”. Vi är människor, inte maskiner. Vi lever på jorden, vi är en del av jorden. Vi ställer orimliga krav på oss själva. Vi skall prestera och optimera. Jag lyssnade på Food Pharmacy i morse under min soliga promenad och blev så provocerad. Förutom att man knappt står ut med alla klyschor och allt flams som de blajjar om så påpekade de också att ”vi alla vill ju optimera vår hälsa” NEJ! Det vill vi inte alls!!! Herregud! Jag blev arg och sedan ledsen. Vi vill ju inte optimera, vill vill inte tweaka varje grej vi gör får att uppnå ett ”resultat”, fy fasen asså. Vi lever detta liv. Vi har denna gåva, våra kroppar och vårt liv och vi måste få ta livet som det kommer. Med bottenlös svärta eller rosa moln. Visst kan vi påverka hur vi mår men jag är gränslöst trött på alla stenar som läggs på våra axlar. Du måste vara lycklig, känna lycka, älska dig själv, optimera, planera, prestera osv. ORKA! Nä, mitt ”take” är att vi stället måste hitta tillbaka till oss själva. Hitta vad som känns bra men släpp hela optimeringstanken. Det hela känns väldigt Orwelliskt. Vi vill inte vara optimala människor, vi vill vara friska och snälla. Livet är ju till för att levas inte vinna ett rejs. Det finns liksom ingen medalj i slutet. Det finns ingen prispall.

Så med denna, lagom virriga och smått flummiga text och ditten och datten, ville jag mest önska dig en riktigt härlig påsk. Ta vara på den lediga tiden och umgås och slappa och även om Food Pharmacy tycker att vi skall meditera istället för att titta på ”say yes to the dress” så känner jag att do it! Om du kan stänga av bruset i hjärnan med att se en film, en serie eller läsa en bok, låt ingen annan bestämma eller peka på vad som är riktigt eller viktigt. You do you! Var snäll mot dig och njut så hörs vi snart igen. Kärlek <3

Fortsätt läsa ”Optimerad? Nej tack!”

Please follow and like us:

Certifierad!

Hej, ja jag vet att det var ett tag sedan! Sorry och förlåt men det har varit för mycket, helt enkelt. Jobb, plugg och resor men häääj jag är numera certifierad! Jag var så inställd på att få tenta om så jag blev väldigt överväldigad av att jag fick 85% (det krävdes typ 63% för att bli godkänd.

Jag är alltså certifierad kost- och livsstilrådgivare och då kanske du undrar vad jag skall göra nu? Vad är min ”plan” eller ”målbild”? Hur skall jag ”jobba”? osv. -Jag vet inte, faktiskt. Jag kände att jag ville utbilda mig för att kunna svara substantiellt på frågor kring kost, fasta eller livsstil. Jag hoppas kunna hjälpa eller inspirera andra som är intresserade av dessa frågor. Jag kan vara en rådgivare/coach vad gäller kost och hälsa, jag kan hålla enklare föreläsningar osv. Jag kan däremot inte vara en samtalspart vad gäller missbruk eller beroendeproblematik. Visst har vi under utbildningen fått läsa en hel del för att kunna lotsa ”klienter” rätt om det under ett samtal skulle komma fram att man har ett sådant mönster, men inte mer.

Och kära vänner, det kommer att bli mer om fasta framöver, eftersom jag startade bloggen för att predika om fastans alla goda egenskaper så kommer jag nu att köra ett rejs och en uppdatering. Många har börjat läsa om fastan nu, i kvällspress och ”vanliga” hälsotidningar lyfter man fram periodisk fasta som något hälsosamt och det är ju på tiden.

TRE är ju mainstream och många kändisar ”kommer ut” som fastare (heter det så?) ja, man blir fastare om man fastar, men vad heter en som fastar? Hahahahahah, iaf. Det är inte bara 5:2 (RIP) som lyfts fram utan även 16:8 osv. TRE står för ”time restricted eating” och även om det inte är samma sak som fasta så är det en väg att gå och känna sig fram. Jag vill återigen ändå säga att fasta inte är för alla men för de allra allra flesta är det ett enkelt sätt att leva hälsosamt och kanske gå ner ett par kilo på köpet.

Hallå hallå, kanske du tänker nu! Jag skulle alllllldrig kunna gå utan mat i mer än 3 timmar, då var vi en systemkolapps på gång i min kropp! Jag fattar jag fattar, men vet du varför du tror att du svälter även om du har 1 månad av energi lagrat i kroppen? Det är för att ditt blodsocker dippar och du blir snurring och tvär (aka ”hangry”). Men om du tar små steg och kanske låter kroppen vila 30 min längre varje måndag för att sedan ge din kropp 16 timmars vila från insulinpåslag och konstant matsmältning och nedbrytning, då kommer din hunger så smått att försvinna och du kommer då att behöva undersöka varför du vill äta. Hunger och aptit är två helt olika saker och det har jag pratat om tidigare. Vi äter av många olika anledningar, men riktigt, bottenlös hunger är det väldigt sällan vi upplever nu för tiden eftersom vi hela tiden fyller på. Vi har en hel industri som livnär sig på att vi skall äta tre mål mat och mellis varje dag. Mellis???? När jag var liten fick man inte mellis, det ordet fanns inte. Man fick ta en frukt om det fanns (jag är född på 60-talet, men inte 1860-talet fniss). Nu finns det bars och dryck och 7-eleven bakar bullar 24/7. Men helt ärligt, din kropp är inte hungrig. Du är sugen, uttråkad, behöver tröst, vill fika, vill fira, det är sol ute – glass, osv osv. Men vi klarar oss alla utan mat i minst 8-10 timmar, eller hur skulle vi annars överleva natten? En annan tanke, tänk på att det finns en massa forskning på att de som sitter i soffan en kväll äter mer, känner mer ”aptit” än de som är aktiva en del av kvällen. Det finns en väldigt enkel förklaring till detta och det vill jag gärna prata om i en annan bloggpost för det är otroligt intressant och sticker hål på dina känslor om ”hunger” kontra ”aptit”, för om kroppen förbrukar mer energi så bör den rimligtvis också bli mer hungrig?

Så mina vänner! Nu är det dags för lite mer snack om fasta och att ta ansvar för sin hälsa och mindre bullshit (sorry språket). Om du vill, kan och är intresserad så kör vi!

Ta vara på dig och ut i solen och ta en promenad, nu när kvällarna bli ljusare finns tiden och dessutom blir bilden på tv:n sämre när det är ljust. Din hjärna och ditt hjärta kommer att tacka dig.

Puss

Fortsätt läsa ”Certifierad!”

Please follow and like us: