Rådgivning och föreläsningar?

Hej, som jag tidigare skrivit om här i min blogg så är jag nu redo för att inspirera och stötta förändringsarbete. Jag kommer inte att sluta på mitt älskade White utan jag kommer, i mån av tid att sköta rådgivning på kvällar och helger, på tider som passar privatpersoner. Jag har också redan fått förfrågning om att hålla föreläsningar, det kommer att ske i mån av tid. Våren är redan lite stressig så här behövs lite framförhållning.

Det är dags för lite av en smygpremiär helt enkelt.

Jag kommer inte att göra en stor grej av detta genom reklam eller så, utan endast erbjuda stöd och rådgivning i mån av tid.

Är du eller någon du känner intresserade, så finns mer info på denna sidan. Det finns lite olika varianter, small, medium och large (för att anspela på storlek) :), beroende på vad man är ute efter. När vi vet det så kommer ett intentionsavtal mellan dig och mig att skrivas.

Är du intresserad? Maila gärna på lillaly@hotmail.com . Hit kan man också maila förfrågningar om föreläsningar inom hälsa och livsstil.

OBS! Viktigt! Jag är ingen Mia Törnblom eller valfri inspiratör. Jag är inte en del av hälsohetsen eller självhjälpen. Jag ser mig faktiskt som en motpol till detta då jag anser att vi alla bär svaret inom oss och där måste vi börja. Gräv där du står. Vad vill du och varför?

Så om du behöver någon som studsar och ”komejennar” på scen eller i möten med dig så får jag be dig kontakta någon annan. Det kommer aldrig att hända. Hos mig kan du släppa på alla prestationer och måsten, jag vill att du skall vara snäll mot dig själv. Mina föreläsningar kommer också att handla om att ”chilla lite mer” och ”sluta straffa sig, lite mindre”.

Ok, slut på införsäljningsarbetet! Men flera av er har skrivit och undrat när jag kan börja ta emot klienter och nu är det dags för smygpremiär eftersom vi känner varandra redan. Alla andra kommer att få vänta på sin tur. Hahaha.

Så, nu var det gjort! Nu kommer jag inte skriva så mycket mer om rådgivning utan fortsätta med ordinarie verksamhet på bloggen, dvs skriva stökiga inlägg om hur det är att vara människa. Kram på dig!

Fortsätt läsa ”Rådgivning och föreläsningar?”

Please follow and like us:

Du är söt, kanske lite för söt?

Hej! det är fredag och vi klarade det! Februari är snart passerat och vi går mot vår! Det är härligt och mysigt på alla sätt.

Jag har haft en tuff period med renovering av lägenhet och en massa resor. En ihärdig förkylning gjorde inte saker lättare heller men nu är jag på geee.

Idag hade jag en sockerutställning på jobbet, det är min sista praktiska uppgift som nu dokumenterats och min sista inlämning är nu inskickad. Pjew! Jag är färdig (eller ja, typ). Nu återstår själva sluttentan så att jag får min licens. Jag skall dock fortsätta läsa lite under våren, MI, motiverade samtal som vi även tillämpar i kost- och hälsorådgivningen. Så helt färdig blir man aldrig.

Meeehn socker nu då? Hur ”farligt” är det egentligen? Helt klart är det ju att vi i Sverige äter mest socker i världen, jag vet, det är svårt att tro, vi är ju ändå ganska smarta. Men tänk då över vår fika- och smågodiskultur samt att socker används i stora mängder i allt som tillagas industriellt. Vi behöver helt enkelt skära ner på sockret, i alla former. Vi äter mellan 40-45 kg rent socker per person och år och ca 17 kg smågodis per person och år. Det är egentligen helt galet mycket! För vi behöver inte äta socker alls. Vår hjärna och kropp älskar och använder glukos som främsta bränslet men det räcker med att äta bra kolhydrater för att täcka upp behovet. I vanligt socker (sackaros) finns ingenting som vi behöver alls.

De frågor som uppstod under min utställning idag var hur sötningsmedel och socker skiljer sig åt och vad som är ”värst”. I början av 80-talet när många light-produkter var svaret på bantningshetsen och den dåvarande kroppsfixeringen började man tillsätta sockeralkoholer och naturliga substitut som stevia. Dessa gör att antalet kalorier går ner men hjärnan uppfattar ändå att kroppen matas med sött och det sätter igång belöningssystemet på samma sätt som vanliga disackarider (sackros mm,socker, nedbrutet i kroppen). Det är ingen energi i sockeralkoholer och insulin reagerar inte lika starkt på sötningsmedel som på ”socker”, i de flesta fall. OBS att jag förenklar här lite.

Vi pratade också om vad ”utan tillsatt socker” betyder, då min utställning handlade om om just tillsatt socker. det betyder att man inte använder annat socker än det som finns naturligt i livsmedlet. Dvs, mûsli utan tillsatt socker är sött för man kanske använder frukt som sötningsmedel. De som marknadsför sina produkter som ”utan tillsatt socker” brukar vara ganska duktiga på att redovisa detta också, tillskillnad mot andra skurkar som döljer sitt sätt att söta så gott det går.

För det är ju just detta socker som kan vara så svårt att upptäcka och då förhindra att det hamnar i kroppen. Jag menar, om du käkar en semla så veeeeet du att du kommer få i dig 500 kalorier av fett, mjöl och socker. Du gör det valet och jag hoppas att du då njuter av din semla, för det skall du göra 🙂 . Samma med godis och läsk. Vi vet ju någonstans att detta är socker och kanske inte är det bästa valet, men svårt att kanske inse att det är socker i ”vanliga livsmedel”.

Varför är det så kasst med socker då? Förutom att du får i dig en massa energi utan näring så sätter den igång belöningssystemet i hjärnan. Sockret går ut i blodet och ditt insulin skjuter i taket. Något vi inte vill. Eftersom socker kan omvandlas till fett så är de lika dåliga för levern som stora mängder alkohol. och fett. Värst är ett kombinerat överintag av dem. Ungefär en fjärdedel av det fett som lagras vid fettlever hos människa härstammar från olika sockerarter förutsatt ett högt generellt intag av kolhydrater detta ger upphov till fettlever. Detta i sin tur kan skapa obalans och ge upphov till metabolt syndrom, väldigt förenklat

Läs gärna mer hos Kostfonden

Så, med en helg som står och väntar på oss så hoppas jag att du gör val som är bra för dig. Var inte hård mot dig själv. Men tänk också på att det är helg varje vecka. Försök att tänka 80/20 där du gör bra val 80 av tiden och unnar dig 20. Oavsett vart du befinner dig så är detta en fin balans och hållbart på lång sikt.

Ta vara på dig så hörs vi jättesnart! Kram söta du 🙂

Fortsätt läsa ”Du är söt, kanske lite för söt?”

Please follow and like us:

Vad är kunskap?

Hej igen!
Jag fick lite feeling I helgen och blev helt crazy så här kommer ännu ett blogginlägg av mig 🙂

Det är ju inspirerande för mig att ni är så många som läser! Det är faktiskt helt galet! Jag blir så glad! Det skall ni veta att alla mail, sms, mess och hejarop på stan landar hos mig och gör mig rörd och glad.

Ibland i mina mörka stunder (jodda, jag har sådana) tänker jag, vem bryr sig? Vad kan en blogg av en ganska så rörig människa som testar sig fram betyda för någon? Anledningen till att jag startade min blogg var ju för att besvara alla frågor om periodisk fasta. Nu finns det att läsa om fastan överallt 🙂 Det gör mig också väldigt glad, men fastan är inte för alla. Det har jag varit väldigt tydlig med. Meeeehhhn OM man vill testa så är det ett otroligt kraftfullt hälsosamt sätt att leva med en ev. viktminskning som biverkning, om man vill och OM kroppen vill.

Min blogg blev ju därför också något annat än att handla om fastan, för livet handlar liksom om andra grejer också. Det är därför jag blir lite bubblig och något ostrukturerad ibland. För livet är sådant. Livet har en förmåga att kasta oss runt runt. Vissa av er tycker att jag skriver för mycket och andra undrar när nästa bloggpost kommer och det är ju precis sådan jag är. En del tycker att jag tar för stor plats och andra ja….. ni fattar. Hahahahah…

Vad är det egentligen jag skriver om då? Vad har jag möjligen för kunskap för att kunna fylla blogg? Tja, jag claimar ingenting faktiskt. Jag har själv gjort en resa som jag gärna delar med mig av. Jag är precis som du. När jag helt plötsligt befann mig i situationer där personer ifrågasatte min kunskap tänkte jag att, bra Camilla, skaffa dig kunskap då! Dags att plugga tänkte jag.

Det är nämligen så att jag hela mitt liv haft bildningskomplex. Detta har gjort att jag ständigt läser och läser, allt. Jag pluggar också mer eller mindre hela tiden. Så nu när jag snart är diplomerad eller certifierad så känns det bra att iaf kunna fäkta bort de värsta skeptikerna.

Jag är dessutom alltid på din sida, jag är motsatsen till industrin. Jag har inte pluggat varje dag i snart 1 år för att kunna tjäna pengar. Jag kommer kanske behöva ta en mindre uppgift för att utföra och genomföra ett program tillsammans med (klienten) dig, genom samtal och uppgifter. Men det handlar om tiden som man lägger ner tillsammans. Jag tror också att om det finns ett kontrakt mellan oss så kommer din egen insats och motivation öka. Man tar betalt för tiden och för kunskapen man har skaffat sig helt enkelt. Det innebär inte att alla som påstår sig vara hälsocoacher har en utbildning. Man kan tex kolla med Kroppsterapeuternas Yrkesförbund om man är osäker. Jag är medlem där och då är också klienten försäkrad och garanterad en typ av proffshantering. Det finns etiska regler, även i denna industri 🙂 Så visst, fine, kanske är jag ändå på något sätt involverad. Men jag tror att de flesta kan känna sig lugna med att jag aldrig kommer att varesig sälja produkter eller dieter. Jag påstår inte heller att jag kan läka en diagnos. Alla mina råd utgår ifrån att du är frisk. Det handlar om inspiration och minset mer än något annat.

Så vad är kunskap? Blir man någonsin färdiglärd? Såklart inte! Det kommer ju hela tiden ny forskning som gör oss osäkra och förvirrade. Men är det något en forskare vet så är det att det alltid kommer ny forskning. Ett tips dock! Kolla alltid vad eller vem som har bekostad rapporten. Jag skulle nog höja en varningsflagga om Arla publicerar en rapport om att alla skall äta Yoggi till frukost tex.  Ja du fattar.

Så vänner, ja jag kommer att coacha och stötta. Ja, jag har startat en egen firma. Nu vet ni och ni vet var jag finns. Jag kommer inte marknadsföra mig och jag kommer inte be er att rekommendera mig. Jag kommer inte skicka nyhetsbrev med tips. Jag är helt enkelt inte en sådan person. Men jag tror jag vet var du befinner dig om du gillar mig blogg (som jag kommer att fortsätta att skriva, såklart) OCH jag kommer inte sluta mitt Day-time-job (som jag älskar).

Men jag är alltid på din sida. Jag tror på dig. <3

Fortsätt läsa ”Vad är kunskap?”

Please follow and like us:

Allas hjärtan!

Hur ofta lyssnar du på ditt hjärta? Nu menar jag inte som i sången utan, hur ofta lägger du din hand över ditt hjärta och känner ditt hjärta slå?

Glad alla hjärtans på dig! Jag tycker verkligen man skall fira sitt hjärta och sina kärlekar. Det är kärleken som kan fixa oss. Kanske behöver man inte köpa choklad och blommor, kanske räcker det fint med att bara berätta för dina kärlekar vad de betyder för dig?

Hjärtat, denna strävsamma, hårt jobbande muskel som lite motvilligt  fungerar som en metafor för våra känslor och som får stå som mottagare för våra livsstilsval.

Jag har hittat yogan! (P3 övergång?) Jag har tränat yoga lite sporadiskt i några år men det har alltid känts som jag kämpat med andning och stela leder och det kändes inte alltid bra eller ens ”rätt”. Men i höstas hände något. Under ett pass så ”bang” jag fattade vad det betyder för mig. Kändes som jag hittade ytterligare en skattkista. Precis som när jag ”hittade” till min fasta, så hittade jag guld, igen. Nu genomför jag yoga varje dag. Minst 20 min och utan krav på prestation. Jag har blivit beroende och behöver min stund varje dag. När man på slutet tackar sin kropp i bön så känner jag mitt hjärtat slå, och ofta börjar jag gråta. Jag gråter av tacksamhet för denna stund och för min muskel som kämpar på 24/7.

Fastan och Yogan är samma sak, det är min gåva tillbaka till kroppen för att den så tålmodigt tagit hand om mig hela dagen. Fastan ger min matsmältning lite rast och ro, yogan ger mig ökad närvaro och fokus. Tillsammans är båda kraftfulla verktyg.

I veckan kommer jag att vara färdig med min utbildning, den sista praktiska uppgift som jag skall redovisa är en sockerutställning. Man skall visa upp hårda fakta kring tillsatt socker och prata med besökarna om hur socker påverkar oss. Det är ju inte så att socker endast är tomma kalorier som behöver förbrännas, socker påverkar vår tarmflora negativt och skickar signaler till hjärnan som kan ge upphov till ett ökat sug. Vi knarkar socker. Socker har samma påverkan som andra droger, nikotin, alkohol, sex, shopping och narkotika. Och för att sluta äta socker kan också behöva genomgå samma typ av avgiftning. Om man själv känner att man har en beroendeproblematik som man inte kan hantera. Det handlar ju inte bara om drogen själv utan om andra faktorer. Till skillnad mot droger och alkohol är kanske mat och socker det svåraste att få kontroll över då det finns tillgång till denna ”drog” dygnet runt och överallt. Det är ju också så att vi faktiskt måste äta och då är det upp till oss själva att ta beslutet om vad vi skall äta och beslut är ju avhängda sååååå mycket.

Tidigt får vi lära oss att få en varm och söt vätska i våra magar så snart vi gråter. När mamman hör sitt barn gråta, så ”rinner” mjölken till och mamman kan trösta sitt gråtande, hungriga barn med den perfekta formen av näring, lagom varm, söt och god. Allting annat som händer sedan är ju på något sätt att upprepa denna tröst och starka marknadskrafter ju allt för att härma och tillverka produkter som ger oss samma tröst som mammas mjölk.

Så det är inte ditt ”fel” att du känner ett sug och att du tar till godis eller en bulle om det känns jobbigt eller om du är ledsen. Den känslan kommer med bröstmjölken, sort of speak. För det är ju inte att man blir sugen på 6 st bitar socker att slänga in i munnen. Kombinationen, socker och fett är vad vi är ute efter.

Så om man är ute efter att kanske dra ner på sockret, börja anteckna när suget uppstår så du förstår varför du vill äta socker. Vilka känslor triggade och hur kändes det efteråt?

Läs gärna hos Kostfonden här

Det handlar som sagt inte bara om kalorier. Det är inte så att man ”springer” bort en bulle. Även om energin som du ätit används så skapar socker en obalans i kroppen. Vi behöver komma bort från att räkna kalorier och/points. Kroppen kan inte räkna. Kroppen använder den energi som kommer in och kommer det för mycket så lagras detta. Men alla kalorier är inte lika mycket värda. Det är därför viktigare att tänka på vad det du äter ger kroppen i form av makro och micro. Makro är fett, protein och kolhydrater. Micro är vitaminer osv. Att hitta en balans i detta. Att serva kroppen med det den behöver och sedan unna sig något är en fin balans. Att tänka 80/20. Varje dag.

Såååå mitt hjärta, tänk på ditt hjärta. Tillbaka till hjärtat. Se till att den får jobba lite med pulsen varje dag så att blodet syresätts mycket.  Att hjärtat också får vila och återhämta sig. Sorry att det alltid blir lite spretigt men när jag kommer på en sak så ger sig annan och så vidare. Jag skriver lite som jag pratar. Ta vara på dig så hörs vi snart. Nu är jag tillbaka. Hjärta på dig <3

Fortsätt läsa ”Allas hjärtan!”

Please follow and like us: