En bloggpost om…. fasta!

Hej alla fina! Nu var det längesedan jag skrev om fasta. Det var ju liksom där allting började och nu börjar frågorna dyka upp igen och jag kände att det dags att följa upp med ytterligare en post.

Först, en liten påminnelse för er som är nya och för er som förträngt 🙂 Vad är periodisk fasta?

Just nu är det många som skriver om fastan och den har, i ärlighetens namn, blivit lite mainstream. Vilket är underbart, men det är också så att mycket av det som skrivs inte bygger inte  på fakta utan lyfts fram som en ”diet” med ”snabba resultat”. För oss som gjort detta till en livsstil känns det kanske så torftigt att läsa om fastan på det sättet. Jag skulle säga att det istället handlar om en hälsosam livsstil med en ev. viktnedgång som en av konsekvenserna.

Det finns många sätt att fasta, den vanligaste är kanske fortfarande 5:2, där man fastar i 2 dagar och äter som vanligt under 5 dagar. Den börjar dock få konkurrens av 16:8 som innebär att du istället fastar i 16 timmar och har ett ätfönster i 8 timmar. I princip innebär det att du hoppar frukost (eller äter den senare om du gillar gröt och mackor). 16:8 är ett väldigt enkelt sätt att fasta och kan göras av de allra flesta av oss utan större ”problem”. Det är ett bra sätt att få våra matsmältningsorgan att vila. Och för de som har problem med olika tarm/magåkommor så kan detta vara ett sätt och låta kroppen vila och återhämta sig. När vi säger att vi fastar så innebär det alltså noll intag av kalorier, endast vatten, tråkigt te (te utan frukt och blommor) och kaffe. Fastan skall vara tråkig och vi vill hålla den tråkig och utan kalorier för att förhindra ett insulinpåslag. Vi vill skapa en insulinkänslighet genom att bromsa att kroppen startar tillverkningen av hormonet insulin (insulin ser till att ditt blodsocker är stabilt och lagrar sedan din energi). De med metabolt syndrom har liksom kört sitt insulin i botten. Men man kan omvända det, med hjälp av olika förändringar i livsstilen.

Man kan använda olika protokoll eller ätmönster. Jag har valt att äta mellan 2-5 timmar. Det innebär att jag i princip äter alla mina kalorier under en trerätters middag. Det är lite hardcore, jag vet. Samtidigt är det detta som funkar bäst för mig.

När jag skriver att fastan är hälsosam så undrar du säkert vad jag menar och det är klart att det fortfarande saknas relevant evidens då denna typ av forskning inte genererar några läkemedel och således ingen industri som kan ge medel till forskningen. I USA pågår dock en hel del projekt nu som alla pekar åt samma håll och som faktiskt visar på att fasta inte bara kan omvända diabetes 2 utan också förlänga livet och motverka andra livsstilsrelaterade sjukdomar som cancer, alzheimers, hjärt- kärlsjukdom och parkinson.

När vi fastar så svälter celler och utsätts för stress, precis som när vi tränar. Detta gör att friska celler äter upp och städar kroppen på skadade celler. De äter alltså sin egen art, de är kannibaler. Samma sak gäller även protein (aminosyror), som snaskar gott på skadat protein i första hand om de ej får tillräckligt. Celler som äter celler, kallas autophagy. 2016 vinnare av Nobelpriset i medicin Yoshinori Ohsumi vann priset för sin upptäckt i cellåtervinning.

Så att fasta är inte bara ett sätt att uppnå en slags kalorirestriktion utan de andra hälsoeffekterna är stora.  Man kan också följa Dr Pandas arbete, han forskar bland annat hur vår circadian rythm utifrån vår kortisolnivå i kroppen och dagsljus bör vara det som avgör när man skall äta. Dvs när det är mörkt och kroppen förbereder sig på vila genom att tillverka hormonet melatonin så kan det vara bra att stänga sitt matfönster. Om man t ex reser mycket och förflyttar sig i olika tidszoner så kan det vara toppen att låta ljuset bestämma när du skall äta för att slippa jetlag tex. Det finns jättemycket skrivet om detta så jag skall inte göra det för science-y. 🙂

Om man har problem med IBS och celiaki, så kan det också vara bra att låta kroppen få vila under en period. Jag är verkligen ingen läkare så ta mina råd med en nypa salt. Men många av vår tids glutenintolerans kommer ifrån det hårt processade jordbruket. Ofta har en obalans uppstått efter en mag- eller tarmsjukdom. Här är en podcast som kanske kan ge de som kämpar på med obalans lite tips om man känner sig frustrerad. Visst kan det kännas som att tarmen nu är ”på modet” och ”de senaste” men kunskapen om tarmen och dess bakterier har funnits länge. Det är bara de senaste 10 åren som man faktiskt har verktygen att förstå hur tarmen och hjärnan hänger ihop. Många böcker tar upp sambanden nu och det kan kännas om detta är en ny ”grej”. Men många andra kulturer är detta inget nytt. Sedan vi tar antibiotika för allting har våra tarmar också fått stryk, tar man död på dumma bakterier så tar med även med de goda på vägen.

Episode 79: Dr. Ken Brown & Atrantril: Fixing GI Issues Fast, IF & The Gut Microbiome, Plant Polyphenols, Fasting Mimetics, Stress/Seratonin/And The Gut, IF In A Pill, And More!

Nu påstår jag inte att fastan botar allt och gör oss smala på köpet. Jag försöker bara genom mina egna och andras erfarenheter att dela med mig av tips och idéer som kanske kan göra att vi slipper ta tillskott eller avstå saker. Att ta piller, medicin eller vitaminer och mineraler kanske kan hjälpa oss på kort sikt men om vi skall skapa en förändring så måste vi titta på hela kroppen.

Att fasta är att försätta kroppen i stress. Stress i sig är inget farligt. Det är  okontrollerad stress över tid och utan återhämtning, både fysiskt och psykiskt som kan leda till utmattning. Men att stressa kroppen genom fasta eller träning är inget farligt. Det gör att kroppen försättas i fight/fly mode och det bygger upp oss snarare än bryter ner, MEN då krävs återhämtning, vila, sömn och bra mat.

Det här var ett som vanligt pratigt lite blogginlägg om fasta. Kanske behöver du mer fakta? Jag skulle kunna lägga ut hur mycket som helst, det finns så mycket att läsa och kolla på youtube. Men det jag kan berätta, här, är vad som funkat för mig. Jag fastar fortfarande, jag älskar hur fastan får mig att må. När jag äter så vill jag äta bra, vällagad mat som ger mig det min kropp behöver i form av macro = fet, protein och kolhydrater samt micro = vitaminer och mineraler.  Jag vill vara aktiv, pigg och nyfiken. Jag vill leva värdigt och länge. Jag tror att om jag ger min kropp det som gör att den mår toppen så kommer den att svara på det.

När jag berättar att jag pluggar så brukar de som kanske lever i en slags förnekelse snabbt svara med att det kommer en massa nya rön hela tiden och det därför är svårt att veta vad man skall tro på och hur man skall börja. När jag skriver ”förnekelse” så är det bekanta som mår dåligt av olika anledningar. Jag levde eller lever i en slags förnekelse själv. Jag brukar säga att det inte finns nya rön, att nya rön är ett samhällsproblem. Nya rön skulle innebära att 20.000 år av mänskligt varande är bortkastat. Och det är det inte. Nya rön är vad som ger klirr i kassan och skapar digitala klick. Om man dessutom kopplar ”nya rön” till dålig självkänsla och osäkerhet, ja  tom rädsla ja då kan du ge dig den på att det skapas en marknad. Jag försöker faktiskt vara en motsats till detta. Jag är mer gamla rön 🙂 Jag tycker det är bättre att vi backar hälsobandet en aning och tar det lite chill. På 1850-talet när industrialismen gjorde sitt segertåg, det var då allt gick åt skogen, helt enkelt.  Vårt behov av bekvämlighet och lättja har alltid funnits men visst är det så att man kanske skall vara lite försiktig med vad man önskar sig – det kanske slår in?

Fortsätt gärna skiva till mig och för er som missat:  jag har numera en grupp på Facebook som heter ”Camilla – den ofrivillige rådgivare (ja, jag vet, supertöntigt namn) . Lägg gärna till dig där om vi inte känner varandra. Tills dess. Kram och var rädd om dig.

Please follow and like us:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.