Fantastiska kroppar!

Så, med anledning av säsongstart för ”Biggerst loser VIP” och ”Kroppphets” så kände jag att jag behövde göra ett inlägg om våra fantastiska kroppar. Jag tyckte om Mia Skäringes program om kropphets, jag tyckte bara att hon kanske själv bet sig lite i svansen när hon kom farligt nära att själv göra kropparna till de objekt som hon var ”trött på”. Slutsats, alla kroppar duger precis som de är och då behöver man inte ständigt visa upp ”vanliga” kroppar. Vi fattar liksom poängen ändå. Det blir lite väl övertydligt. Meeeehn med det sagt, jag tyckte annars att hon gjorde en personlig ansats.

Och visst duger alla kroppar, all slags färg, alla åldrar och alla slags kön!! Jag älskar att vi också har fått en mycket större variation och representation i reklam och annan media, även om det är en lång väg kvar.

Det råder en slags hälsorevolution och jag fattar att många är trötta på att höra om hur man skall leva och vad man skall äta. Jag förstår också att man suckar och känner att ”det kommer ju nya rön hela tiden”, men så är det faktiskt inte. Det är klick- och mediaindustrin som vill få oss att tro att det finns nya fix för ett perfekt liv och de är också bra på att se till att DU inte känner att du har ett perfekt liv eller lever fullt ut. Och visst kommer det ny forskning men inte i den omfattning eller i det tempo som vi tror. Om man läser Nordiska Näringsrekommendationerna här t ex så skriv dessa om typ var 10 år och om du läser på Livsmedelsverkets sida här så kan du chilla lite.

Kroppen är fantastisk och vi borde vara tacksamma och ödmjuka inför det arbete den gör hela tiden för att hålla oss friska. Du har möjlighet att styra ganska mycket av din hälsa via din val. Hur mår du? Vill du jobba med kroppen eller mot kroppen? Vi har fått ett antal kort att spela med när vi föds och en del av dem kan vi skylla på våra föräldrar (eller förlåt, gener) 🙂  men det är ju inte bara gener utan även den miljö du föds in i och växer upp i som skapar förutsättningarna senare i livet. Vad vi har runt oss och vilka val vår omgivning gör påverkar oss även senare i livet.

Vad är då en hälsosam kropp? Självklart tycker jag att man skall älska sin kropp sålänge man mår bra i den kropp man har. Om man börjar få ont eller olika symtom så kan det vara läge att de över sina val. Detta gäller såväl ”smala” som ”tjocka” och alla däremellan. Det finns inget som säger att en smal kropp är mer hälsosam än en fylligare kropp men ren fetma innebär risker. Man kan vara smal och fet samtidigt, en s.k pommesfrittesfigur. Man måste se till kroppskomposition, andelen muskler och fett. Att ha några kilo för mycket kan vara bra men ”hull” och ”fetma” är olika skalor och fetma är inte hälsosamt. Det finns många konsekvenser av fetma. Så även om vi skall älska och bejaka våra kroppar hur de än ser ut så kan det bli tufft för kroppen att bära för tungt lass och svårt de för inre organen att utföra sitt jobb.

Och vi åldras, och kroppen blir äldre (förhoppningsvis). Men ålder är ingen diagnos som behöver fixas, däremot  kan vi behöva ändra vår kost och hur vi är aktiva när kroppen åldras då den har andra behov. Här är det också skillnader på män och kvinnor (ja, jag vet).  Det är skillnad på manligt och kvinnligt hormon och våra hormoner är kommunikatörer mellan våra celler, så ja, det finns skillnader. Nuff said.

Så vad handlar min text om egentligen? Jo, jag älskar min kropp och är oerhört tacksam över dess styrka och kämparglöd! Jag vill att du skall vara snäll emot och ta hand om dig och din fantastiska kropp. Alla kroppar är inte vackra och vissa är vackrare än andra men det spelar ingen roll. Vad som är vackert skiljer sig genom sekel och kulturer så det kan vi bara lägga ner direkt: Däremot kan kroppar med för mycket eller för lite fett på kroppen behöva göra andra val, så att hjärtat och hjärnan får vara med oss så länge och värdigt som möjligt. Att röra på sig, men inte för mycket. Att vila och sova gott. Att äta balanserat och för ge näring till kroppen. Det är inte rocket science direkt men det kan vara så enkelt.

Så visst kan man tjafsa om BMIs vara eller icke vara, eller om hälsorevolution och kroppshets. I slutändan måste det vara upp till var och en att bestämma och känna efter hur hen mår. Inte i en instagramspegel utan fysiskt och mentalt. Och det är inget ”fel” i att vilja vara fin. Det är inte ”fel” att medge för sig själv och/eller andra att man vill känna sig attraktiv. Vad det innebär för dig, däremot är det som är viktigast. Därför är det viktigt att olika kroppar, färger och kön syns i media. För vi påverkas av det vi ser, jag fattar det. Jag är inget undantag. Men eftersom jag aldrig under min egen uppväxt fick se flickor som såg ut som jag, så fick jag liksom hitta min egna bild (also known as ”personlighet”) Det var så man sa då, hon har en fin ”personlighet” 😀 . Jag var smal, tanig och rödhårig. Det var inte lätt på 70-80-talet. Men å andra sidan så fanns inte ”the internet” och jag förstår hur tufft det måste vara att vara ung nu. Framförallt som tjej. Därför är det viktigare än någonsin att prata om hur vi mår, egentligen. Inte bara i denna kropp utan framförallt i denna själ. Och de båda funkar inte utan varandra. Så ta vara på dig, hela dig.

Do U. <3 kram

Fortsätt läsa ”Fantastiska kroppar!”

Please follow and like us:

Pillertrillare?

Som ni vet så pluggar jag för fullt just nu, därför kanske det är så att mina blogginlägg blir lite oregelbundna. Jag pluggar ju bland annat till livsstil- och kostrådgivare. Jag tar också en kurs i ”World Health” på Arizona State University för att även få mer internationellt perspektiv på rekommendationer och forskning. Det är så fantastiskt spännande!

I kursen för kostrådgivning läser vi nu om vitaminer och mineraler. Inga lätta grejjer direkt men något jag känner att vi behöver prata om. Framförallt eftersom det säljs tillskott som aldrig förr och hälsa är ju, som ni redan vet big bissniss. Något som vi alltid skall ha med oss är ju att de rekommendationer som ges alltid utgår från friska individer. Alltså inte personer med speciella behov, eller diagnoser. Så när du läser på packsedeln (vilket man alltid skall göra) så var medveten om att just du kanske har andra behov? Man bör ju därför kolla sina värden lite då å då.

Vad man bör ha med sig är att om man är en frisk person som äter hyfsat balanserat så får du förmodligen allt du behöver med kosten. Om du är vegan eller vegetarian så kanske du behöver fylla på med tex B12 och omega 3. På vintern och med kompakt mörker här i norr så kan det också vara bra att fylla på med d-vitamin. Utöver detta så bör du kunna få i dig resterande via maten. Även om våra grönsaker kommer i från en tuffare miljö idag med stressad och mer näringsfattig jord så behövs ofta inte tillskott i form av tex c-vitaminer. Det finns inte heller någon forskning som stödjer vinster med att ta tex c-vitamin preventivt för att boosta i förkylningstider. Eftersom c-vitamin är vattenlösligt så behöver vi fylla på med det varje dag snarare och då är det ju bättre att äta bra och näringsrik mat än att köpa nya tillskott.

Men jag fattar, alla är inte hooked på frukt och grönt som jag är. Om man nu har svårt att få i sig blandade grönsaker och hela regnbågen varje dag. Gör en drink, men inte som juice, om du inte vill använda fibrerna senare. Släng i allt i en blender och mosa till glass eller en smoothie. Då kan du också ”gömma” de gröna blad som du inte gillar att knapra på till förmån för det som du gillar.

Meeehn hur är det med andra tillskott och hur skall få i sig den stora mängd som behövs nu när man hmmmm tränar så mycket? I Sverige råder ingen brist på protein och jag kanske har tagit upp det tidigare men sitt lugnt i båten. Ingen i vårt land lider brist på protein. Vi äter ungefär dubbelt så mycket som vi behöver. Även för de som tränar. Ingen behöver därför köpa dyra proteinpulver eller bars. All mat innehåller protein, även tunna gröna blad. Titta bara på herbivore/gräsätare, som gorillor, zebror, rådjur osv….

herbivore /bild från National Geographic

Så, vad vill jag säga med detta inlägg? Testa dina värden och känn efter hur du mår innan du börjar köpa på dig en massa dyra piller. Läs packsedel eller innehållsförteckningen många piller på tex Apoteket innehåller dessutom ganska mycket socker! Något jag påpekat och skrivit till dem om 🙂 Även tillskott till barn innehåller en massa socker! Helt galet!!! OM du behöver fylla på med något, se till köpa riktiga grejer och inte godis.

Framförallt, ät näring via din kost! Så mycket roligare och godare. Det är en djungel där ute och lätt att gå på en massa snygg reklam som skapar ett behov som kanske inte ens finns. Glöm inte att du är du och även om någon säljer något som funkar för dem så funkar det kanske inte alls på dig. Du är du och du är unik. Do u <3
Fortsätt läsa ”Pillertrillare?”

Please follow and like us:

Kan själv…. vi kör fermentering

Kanske att jag börjar närma mig flumstadiet nu, eller 70-talets gröna vågen vibe 🙂 . Kanske är det så att jag upplever ”empty nest” känslor nu när sonen flyttat. Kanske tycker jag bara det är oerhört spännande och roligt att utforska och göra egen ”mat”? Om du följer mig på instagram så har du säkert inte kunna undvika att det pågår en del experiment hemma i köket. Man skulle kunna döpa om köket till ”labratorium” . I mitt kök kan man, förutom groddning, ta del av diverse bakteriekolonier i olika kärl. Uuuusccchhhhh säger och tänker du väl nu?? Men lugn, det är under kontrollerade (nja) former och det är oerhört spännande, ja faktiskt t om rörande.

I min förra blogg post skrev jag om tarmen och bajs. Jag vet att det är trendigt att snacka ”tarmar” just nu men det gör det inte mindre viktigt att faktiskt se över hur de mår. Många äter ju tillskott till höger och vänster men är oroliga över att tillföra och tillverka egen probiotika. Probiotika finns i mycket av det vi äter men om du tror du att det är att ta en tablett så kanske du bör tänka om. Chansen är att du endast får i dig en stam och av samma stam. Charmen med tarmen är ju att den helst skall få sina goda bakterier från olika kolonier för att dess värd-djur (du) skall få en bra balans i magen. Jag vet att många tycker det är obehagligt att prata och tänka på alla de bakterier som finns runt oss  men bakterier är en del av oss och av världen och vi har städat oss sjuka. Vi behöver bakterier, men vi behöver de goda så att de kan övermanna de ”onda” så att dina tarmar kan må bra och i balans. Om du alltid känner dig svullen eller så i magen efter det att du ätit så kan det däremot beror på annat. Kolla med din läkare först. Jag är helt frisk och har inga överkänsligheter. Men det är inte alltid varit så och det är därför jag intresserar mig så mycket för detta. Jag har också flera nära kära som lider av dålig balans i sina tarmar men dem vill jag ju inte utsätta för mina experiment. Jag är min egen labratorieråtta. Och detta är mina tips för hur man kan komma i gång.

Jag började med att fermentera grönsaker. Dels för att det är känns bra att ta hand om grönsaker och äta dem på flera olika sätt och dels för att det är sååååå gott och lätt. Easy peacy! Vad är egentligen fermenterade grönsaker? Eller mjölksyrade? Och varför är det nyttigt? Det är vårt äldsta sätt att konservera grönsaker och under mjölksyrningsprocessen nybildas även vissa vitaminer, t ex riboflavin, folat och betakaroten (ett förstadium till A-vitamin). Även mineraler såsom järn och zink ökar.

Vad är det då som händer? (texten är tagen från surtantens.se) Så går mjölksyrning till: Det är mjölksyrebakterierna som skapar magi under syrningsprocessen. Mjölksyrebakterier är en grupp av bakterier som har förmågan att skapa smak och arom och samtidigt tränga undan skadliga bakterier. Men mjölksyrebakterierna kräver vissa omständigheter för att börja arbeta. Först och främst behöver de en syrefri miljö och näring i form av det socker som finns naturligt i grönsakerna. Dessutom föredrar de att jobba i en salthalt mellan 1 och 2 % och vill stå något svalare än rumstemperatur.

Syrningen sker i olika faser. Under de första dygnen kämpar olika bakterier om makten, men med rätt förutsättningar hjälper man de goda att ta över. Leuconostoc mesenteroides är en så kallad heterofermenterande bakterie som tillverkar både mjölksyra, koldioxid och aromämnen. Paradoxalt nog tål L. mesenteroides inte en allt för sur miljö och börjar minska i antal efter några dagar, samtidigt som antalet bakterier av sorten Lactobacillus Plantarum börjar öka. L. Plantarum är en homofermenterande bakterie som nästan bara producerar mjölksyra och pH-värdet i grönsakerna fortsätter därför att sjunka till under pH 4. I en så sur miljö är det nästan bara L. Plantarum som överlever och som finns kvar i den färdiga produkten. För att få en aromrik, lagom syrlig och hållbar produkt är det viktigt att låta de olika faserna och bakterierna avlösa varandra i lagom takt.

Om man söker på nätet så kan man hitta mer eller mindre krångliga sätt att mjölksyra grönsaker. Men för att du lättare skall kunna och våga göra detta själv kommer här mitt löjligt lätta recept:

Du behöver 1 st glasburk (helst med skruvlock) och något bra stort bestick eller liknande som du kan använda till att packa grönsakerna. Jag använder Mason jars för de får plats i min pyttekyl.

Jag kokar alltid mina glasbehållare innan jag fyller dem, dels för att de kan ha använts till något annat innan och dels för att det är skönt att starta från noll, liksom.

Riv eller skär dina grönsaker (alla sorters kål, morötter ja vad som helst som du gillar) bra och lätta bitar så att du och dina kära kan äta dem lätt. Packa sedda så hårt du bara kan i glasburken.

Tillsätt, någon krydda (om du önskar) jag brukar lägga med lite ingefära, gurkmeja och chilli för att få lite bite.

Mät upp 5 dl vatten och 1 1/2 msk salt (bra kvalitetssalt), vispa så att saltet blandas upp i vattnet och häll över i glasburken så att vattnet täcker upp. Innan du skruvar på locket täck gärna toppen med ett vitkålsblad eller liknande. Denna tar man bort sedan när processen är klar. Bladet får lite tråkig färg och har ingen annan funktion än att skydda.

Skruva åt locket riktigt hårt och ställ burkarna på en sval och gärna mörk plats. Vänta två dagar med att lätta lite på locket och se om det börjat bubbla. Om du inte hör en psssss så avvakta någon dag till. Prutta sedan brukarna i 5-7 dagar minst tills det att det slutat pssssss:a och ställ in i kylen. Där kan de förvaras i minst 1 månad med locket skruvat. Kylan gör att själva fermenteringen avstannar men alla goda grejjer är kvar och går in i viloläge. Klart att ätas!!

Sååå gott och billig probiotika! Din mage kommer att tacka dig!

Nästa blogginlägg kommer handla om Kombucha, och om hur du lätt kan sätta igång en egen. Denna ljuvliga dryck, jäst te från Asien som nu äntligen är på frammarsch i Sverige.

Puss och kram!

Fortsätt läsa ”Kan själv…. vi kör fermentering”

Please follow and like us: