That fredagsfeeling!

Första ”riktiga” arbetsveckan avklarad. Yay! Och den sköna fredagskänslan skall infinna sig. Själv skall jag åka till Kalmar och hälsa på min son som pluggar där. Jag längtar så, skall bli underbart att få hänga med honom och vår lilla bonusfamilj under en hel härlig helg.

Den här veckan har, förutom jobb, också varit spännande utifrån ett bakterieperspektiv. Hahahaha… det var nog ingen som trodde att jag skulle skriva om bakterier! Jo, jag har ju blivit heeeelt hooked på Kombucha, som förutom att det är väldigt gott också besitter en massa bra egenskaper för vår tarmflora. Det fermenterade teet innehåller en massa probiotiska bakteriekulturer. Och eftersom jag inte tycker att man skall äta en massa kosttillskott, utan få all näring via maten, är detta ett utmärkt sätt att odla en bra miljö i tarmarna. Om man äter tillskottet istället är det svårt att få i sig av olika stammar vilket också är viktigt, så bra att ha olika typer av livsmedel. Vilka effekter och hur bra det funkar är nog upp till dig själv att känna. Jag mår väldigt bra i magen av att äta (och dricka) probiotika. Jag mjölksyrar sedan tidigare grönsaker och bakar med surdeg. Det är också viktigt att få i sig prebiotika, så att de goda bakterierna i magen får mat 🙂  Ofta är det färgglada grönsaker och kostfibrer som funkar som godis för de goda bakterierna.

Jag veeet att det är väldigt trendig att prata om bakterierna i tarmarna och som vanligt är det Michael Mosley och andra som startar populärvetskap och trender. Men faktum är att om man som jag har haft känsliga tarmar kan detta vara ett sätt att se till att det blir balans i tarmarna. Och en jämn och bra avföring är din bästa vän sett till din hälsa (efter sömn och rörelse så klart). Men om jag skall välja en sak så väljer jag tarmarna först. För om inte magen funkar så funkar inte sömnen heller. Eller det finns ingenting som funkar om inte magen gör det. Vi har nästan 2 kg bakterier i magen så du kommer att må såååå mycket bättre om du lär dig hur du reagerar på viss mat eller om du verkligen behöver utesluta något.   Om du tex har behövt ta antibiotika en period så kanske det har tagit död på ett gäng goda bakterier.  Giulia Enders har skrivit boken ”Charmen med tarmen” som är en lättläst bok, hon har även en Tedtalk som du kan kolla på här:

 

Åter till mina bakterieodlingar, alltså min Kombucha-bryggning med en egen ”scoby”. Vad är en ”scoby? Det är en förkortning av:  symbiotic culture of bacteria and yeast. Den tillsammans med en startvätska utgör miljön för det teet som man fermenterar för att få sin Kombucha. Det tar ca 10 dagar för en första bryggning och sedan häller man över och smaksätter sin dryck för att få lite mer kolsyra. Jag håller just på med min första bryggning nu och det är så himla spännande. Det luktar lite vinäger men kommer att bli supergott (förhoppningsvis) när det är klart. Jag återkommer till detta.

Min scoby ”Benny”

Denna vecka och jag också börjat plugga en kurs på distans i health and wellness på Arizona State University, den hoppas jag kunna ge mig ett mer globalt perspektiv. Så nu är det mycket näringslära i huvudet. Det är så fruktansvärt roligt och viktigt och jag vill verkligen omsätta min kunskap genom att hjälpa eller tipsa dem som vill höra. Jag har lite planer på detta, så vi får se vad som händer.

Härlig fredag nu! Ta vara på dig och ikväll när du skall sova, lägg en hand på hjärtat och en på magen innan du somnar. Kram

Please follow and like us:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.