That fredagsfeeling!

Första ”riktiga” arbetsveckan avklarad. Yay! Och den sköna fredagskänslan skall infinna sig. Själv skall jag åka till Kalmar och hälsa på min son som pluggar där. Jag längtar så, skall bli underbart att få hänga med honom och vår lilla bonusfamilj under en hel härlig helg.

Den här veckan har, förutom jobb, också varit spännande utifrån ett bakterieperspektiv. Hahahaha… det var nog ingen som trodde att jag skulle skriva om bakterier! Jo, jag har ju blivit heeeelt hooked på Kombucha, som förutom att det är väldigt gott också besitter en massa bra egenskaper för vår tarmflora. Det fermenterade teet innehåller en massa probiotiska bakteriekulturer. Och eftersom jag inte tycker att man skall äta en massa kosttillskott, utan få all näring via maten, är detta ett utmärkt sätt att odla en bra miljö i tarmarna. Om man äter tillskottet istället är det svårt att få i sig av olika stammar vilket också är viktigt, så bra att ha olika typer av livsmedel. Vilka effekter och hur bra det funkar är nog upp till dig själv att känna. Jag mår väldigt bra i magen av att äta (och dricka) probiotika. Jag mjölksyrar sedan tidigare grönsaker och bakar med surdeg. Det är också viktigt att få i sig prebiotika, så att de goda bakterierna i magen får mat 🙂  Ofta är det färgglada grönsaker och kostfibrer som funkar som godis för de goda bakterierna.

Jag veeet att det är väldigt trendig att prata om bakterierna i tarmarna och som vanligt är det Michael Mosley och andra som startar populärvetskap och trender. Men faktum är att om man som jag har haft känsliga tarmar kan detta vara ett sätt att se till att det blir balans i tarmarna. Och en jämn och bra avföring är din bästa vän sett till din hälsa (efter sömn och rörelse så klart). Men om jag skall välja en sak så väljer jag tarmarna först. För om inte magen funkar så funkar inte sömnen heller. Eller det finns ingenting som funkar om inte magen gör det. Vi har nästan 2 kg bakterier i magen så du kommer att må såååå mycket bättre om du lär dig hur du reagerar på viss mat eller om du verkligen behöver utesluta något.   Om du tex har behövt ta antibiotika en period så kanske det har tagit död på ett gäng goda bakterier.  Giulia Enders har skrivit boken ”Charmen med tarmen” som är en lättläst bok, hon har även en Tedtalk som du kan kolla på här:

 

Åter till mina bakterieodlingar, alltså min Kombucha-bryggning med en egen ”scoby”. Vad är en ”scoby? Det är en förkortning av:  symbiotic culture of bacteria and yeast. Den tillsammans med en startvätska utgör miljön för det teet som man fermenterar för att få sin Kombucha. Det tar ca 10 dagar för en första bryggning och sedan häller man över och smaksätter sin dryck för att få lite mer kolsyra. Jag håller just på med min första bryggning nu och det är så himla spännande. Det luktar lite vinäger men kommer att bli supergott (förhoppningsvis) när det är klart. Jag återkommer till detta.

Min scoby ”Benny”

Denna vecka och jag också börjat plugga en kurs på distans i health and wellness på Arizona State University, den hoppas jag kunna ge mig ett mer globalt perspektiv. Så nu är det mycket näringslära i huvudet. Det är så fruktansvärt roligt och viktigt och jag vill verkligen omsätta min kunskap genom att hjälpa eller tipsa dem som vill höra. Jag har lite planer på detta, så vi får se vad som händer.

Härlig fredag nu! Ta vara på dig och ikväll när du skall sova, lägg en hand på hjärtat och en på magen innan du somnar. Kram
Fortsätt läsa ”That fredagsfeeling!”

Please follow and like us:

Att leva 80/20

Hej alla fina! Hoppas att den varma fina sommaren har varit snäll mot dig och att du har varit snäll mot dig. Har släktingarna stått i kö och avkrävt service och närvaro? Har kanske vännerna bjudit över dig på rosékalas varannan dag? Har det blivit lite för mycket av det goda all-over-the-place?

Jag har precis kommit hem efter en otroligt härlig sommar i Grekland och USA med så många upplevelser och intryck att det knappt går att beskriva eller uttrycka i ord. Jag ber att få återkomma till mina intryck om ett tag. Flera av er har skrivit och undrat när nästa blogg-post kommer och jag lovade faktiskt att skriva under sommaren men allt gick så fort och nu sitter vi här igen, i den härliga vardagen. Snart kryper hösten inpå oss och det är faktiskt min favoritårstid. Så länge vi har årstider. Sommaren har varit skrämmande varm och förhoppningsvis får klimatförnekarna något att bita i.

Hur mår du? Hur känns det att komma tillbaka till jobbet? Jag älskar mitt jobb och är glad att vara tillbaka, men långtifrån alla känner så. Känner mig lyckligt lottad. Att jag pluggar gör mig glad. Jag har verkligen hittat något jag brinner för. Inte för att jag tror att jag kommer utöva mina nya kunskaper professionellt men kanske kan de inspirera någon på vägen.  Just nu håller jag på med kostrådgivningsdelen av utbildningen och jag har tre ”klienter” som fyller i allt de äter, dricker och motionerar under en vecka. Otroligt spännande. Jag skall sedan ge dem feedback och det kan ju vara en ganska känslig sak. Mycket av rådgivningsmetodiken handlar om kalorier  hit och dit. Jag är själv, personligen emot all typ av kalorihysteri. Alla kalorier är inte jämbördiga och det vet kroppen. Kroppen tänker inte på kalori-intag. Kroppen tar emot och hand om näring och energi. Det vill jag att man tar med sig. Kolhydrater, protein och fett, och kroppen behöver dem alla för att fungera. Sedan är det upp till dig att lära känna din kropp och känna vad som funkar bäst för dig. Det finns inget sätt att leva som funkar lika för alla.

Och även om jag personligen för min egen del älskar vad fastan gör för mig så är det inget som säger att det är något som funkar för dig. Om någon är nyfiken så absolut att jag kan ge lite tips så att man kan känna sig fram men att enbart se fasta som en diet eller kalorirestriktion för att gå ner i vikt är inget jag rekommenderar. Jag gör det för hur det får mig att må och hur lätt det är för mig att göra bra val när det känner matintag och t ex stabilt blodsocker och insulin-nivåer. Hälsovinsterna är ett kapitel för sig och äntligen börjar det publiceras omfattande forskning kring fastans inverkan på allt från tarmar till cellernas föryngringsprocesser.

När jag fick tillbaka resultatet i min inlämningsuppgift skrev min lärare att jag hade en initierad och fördjupad kunskap kring just matspjälkning vilket är det som intresserar mig mest. Det vill säga, hur kroppen bryter ner och tar upp det vi väljer att mata våra kroppar med. Ju mer jag fördjupar mig i detta, ju mindre vill jag använda min kropp som en soptipp. När jag hittade fastan fann jag också en nyckel till min kropp och en vilja att se till att min kropp får den bästa tänkbara kosten meeeehnnnn vi är inte perfekta. Det finns cravings och det finns glass, vin och chips också. Därför är mitt förhållningssätt 80/20. 80% av min tid kommer jag att ge min kropp de bästa förutsättningarna att hålla sig frisk och pigg i många år till meeeehhhhhnn 20% av tiden kommer jag kanske att ligga kvar i soffan med en skål glass och det är helt ok. Det måste vara ok. Om vi hela tiden känner att vi får hålla tillbaka och avstå saker så kommer vi aldrig orka med att skapa förändringar. Vi är inte perfekta varelser och vi skall inte sträva efter att leva ett liv efter ett protokoll. Livet händer. Hormoner händer. Det viktigaste är att vi tycker om oss och är snälla. Straffa dig inte för att du gjorde ett ”dåligt” val. I sitt sammanhang kanske det var helt rätt val, just då. Just då var ditt val det du behövde. Om du vill skapa en förändring så var noga med att lyssna på dig och inte på Aftonbladets söndagsbilaga, eller någon hälso-influenser på Instagram. Spegla dig i rätt spegel. Ge dig själv en ärlig chans och var realistisk.

Äntligen på plats i Grand Canyon!

Så folks, 80/20 är det nya och det är min devis. Ett snällare sätt att ta hand om sig. Lite mer förlåtande, lite ärligare och framförallt roligare. Ta vara på dig, så hörs vi snart.

Fortsätt läsa ”Att leva 80/20”

Please follow and like us: