Din egentid är nu!

Snart dags för semester! Äntligen! Hur stora förväntningar har du? Det är nu vi skall umgås, ta igen en massa tid, hitta en massa tid för varandra, rensa i trädgården och kanske i relationerna? Det är helt ok att ha förväntningar. Men vad gör du för dig? Hur mycket tid sätter du av dig till dig själv i sommar? Barnen klarar sig, mormor och svärmor också. Du måste ge dig själv lite egentid. Man behöver inte koka flädersaft för att vara en hel människa. Du behöver inte ha ett mål. Skit i målen och köp saften istället. Om det nu är saft du vill ha?

Det är klart att det finns en oerhörd tillfredsställelse i att baka, safta och sylta själv. Jag förstår det. Men gör det då för att du finner ett lugn i det. Jag älskar att baka och fermentera grönsaker, eller grodda och pyssla. Absolut. Men det är skillnad på att göra det som avkoppling och att det är ett val snarare än att tävla på instagram, eller att jämföra sig med andra i verkliga livet. Det är en skön grej med att åldras, man blir mer och mer medveten om sina egna begränsningar så det är lika bra att liksom nöja sig med att vara medelmåttig.

Hur går det annars med ledigheten? Om man vill skapa en förändring så kan vet vara toppen att göra det just under sommaren, så var det för mig. Man har oftast tid (om inte, ta dig tid) att reflektera. Vad vill jag och varför? Kanske behöver du röra på dig mer? Kanske skall du se över ditt alkoholintag? Eller behöver du twista dina matvanor lite? Ovasett så är det enklare att skapa dessa förändringar under sommaren. Kanske är det roséskvättandet som blir svårast? I min förra bloggpost skrev jag om att jag skulle berätta om en diet som funkar för alla? Snacka om att sätta dig på höga hästar… hahahahah. Givetvis är du unik och det finns ingen diet som funkar för alla, men vad man faktiskt vet och som kan vara viktigt att bära med sig är att den positiva förändring du gör och som du fortsätter att göra kommer att ge resultat på sikt om du bara fortsätter och är konsekvent. Det är så svårt när vi har en ”verklighet” där vi förväntar oss resultat direkt. Om du önskar tappa ett par kilo tex, låt det ta tid. Dina ev. pluskilon landade inte runt buken på några veckor så du kommer inte att bli av med dem på några veckor heller. Ta små steg och var snäll mot dig. För stora förändringar i ditt liv kommer att sänka dig, du vet det, för du har testat det innan.

Om jag skulle be dig starta med en sak så är det sömnen. För om inte kroppen får vila och ta sin tid för att utföra de processer som behövs så kommer kortisol bildas i kroppen, kortisol är ett av våra hormon som utsöndras vid stress och relationen mellan stress och fetma finns det massor av forskning som påvisar sambandet mellan. Har du svårt att somna nu när vi befinner oss i den ljusaste tid, köp en sovmask! Det är det bästa jag gjort. Dessutom finns det också forskning som visar på att trycket som sovmasken ger, lugnar oss för det påminner som vår tid i livmodern samt vår mammas smekningar som spädis. Att lyssna på någon som pratar typ podcast eller en audiobook kan också göra att du släpper taget om det som håller dig vaken. Jag följer en hög med poddar och b la en podcast på P1, Kropp och själ, i förra veckans avsnitt pratade de just om sömnen. Vi kan väl börja där?

Länken till avsnittet finns här

En annan sak som jag skulle vilja att du gjorde för dig själv är att ge dig 30 min för din egenvård. Att boka en tid med dig själv varje dag. Sätt larmet, boka in det i din kalender. Ta en kort promenad, gör en spellista och dansa till några låtar, ta ett fotbad, läs en dikt, skriv en text, yoga eller meditera och gör det för din egen skull. Meddela alla i familjen vilka regler som gäller. Alltså, du får inte störas.  Detta är ett viktigt möte, mötet med dig. Efter 30 minuter, tacka dig själv för att du tog dig tid.

Om vi sammanfattar: nu är det sommartider hejhej. Det är hög tid att vi börjar ta hand om oss. Ingen annan vet vad du behöver. Det är bara du som vet. Det är bara du som kan skapa den förändring som du behöver och vill uppnå.

Nu har jag precis skickat in min första inlämning i min utbildning och det är väldigt nervöst. Jag älskar verkligen att läsa om matspjälkning och blodfetter. Jag är så glad för alla som läser här och som skriver till mig om sina framsteg eller frågor. Fortsätt gärna med det! Jag vill så gärna veta hur ni har det.

Det är hög tid att önska dig en fin midsommar! Själv kommer jag att stå i givakt i tvättstugan som vanligt. Mitt förhållande till midsommar är ganska så problematiskt och på söndag åker jag till Grekland så helgen kommer ägnas åt nedpackning av snorkel osv.

Små grodorna på er! Kram

Fortsätt läsa ”Din egentid är nu!”

Please follow and like us:

Återupptäckten av naveln och andra vinster

Min kropp har burit ett barn och fött fram det. Jag är otroligt glad över det. Men sedan 90-talet har jag alltså inte sett min navel utan den har liksom legat dold under några ”love handles” om man nu kan ha dem på magen …också… eller är det bara på höfterna?

Kroppen är magisk, den är så fantastisk att jag ibland gråter av allt den kan göra och gör för att vi skall leva. Jag pluggar ju för fullt nu och just nu läser vi om matsmältningsmaskineriet, man blir verkligen helt häpen! Tänk så mycket vi tar för givet? Tänk så mycket skräp vi faktiskt väljer att stoppa ner i strupen och tänk på vad den gör med oss? Att ge kroppen en chans att reparera och spjälka näring lite längre ser jag nu som en gåva tillbaka till min kropp. Att fasta är ett kraftfullt verktyg och en närmast andlig upplevelse.

Det har snart gått ett år sedan jag gjorde en stor utstädning i mitt liv. När jag pratar om utstädning så kanske det låter lite drastiskt men det har varit en resa och om två veckor kommer jag återigen att stå där framför spegeln och titta på mig själv. Ett år senare, ett år äldre men i bättre form än någonsin.

Och det är inte bara så att jag själv försöker intala mig att det är så, det har verkligen blivit bättre på så många plan. När jag besökte vår företagsläkare i november så blev han häpen, min biologiska ålder hade då backat 8 år! Inte dåligt för en 50-årig tant med en fot i klimateriet. Alla mina värden var fantastiska. Sedan november har jag också börjar röra mer på mig, försiktigt för att testa mig fram. Nu känner jag att kroppen svarar genom att vilja mer. Jag är en powerwalkare men känner att kroppen vill springa. På gymmet har jag ökat vikterna på hantarna. Små steg.

Mitt intresse för mat har alltid varit stort och kärleksfullt. Kanske inte när sonen var riktigt liten, då fick den inte så stor plats men så snart han kunde och ville äta riktigt mat blev det viktigt för mig att äta tillsammans och riktig mat. I och med att jag har ett matmönster som gör att jag äter färre gånger om dagen är det ju också viktigare för mig att äta riktigt bra för om jag skall få i mig allt jag behöver så funkar det inte med slarv. Eller jag märker när jag slarvar eller ”unnar mig”. Som att supporta Ben & Jerry såpass mycket att magen liksom baaahhhh vaaaa ärr detta du gööör med maaaj?

Om vi går tillbaka till detta med naveln, jag ser den igen. Mina valkar (trippelmagar) har sakta börjat ge med sig. Jag har läst att fett som suttit länge är det svåraste att bli av med och speciellt i pre-klimateriekroppar. Jag har ju gått ner ganska mycket i vikt på kort tid och min kropp slåss nu lite för att behålla sin hydda. Jag märker det. Jag äter inte som jag gör för att gå ner i vikt längre men att få bort bukfettet är viktigt. Bukfettet är det som är lurigast. Det är oftast där vi samlar fett och det är det fettet som är den tydligaste indikatorn för att börja hamna i riskgruppen för livsstilsrelaterade sjukdomar. Man bör därför ha lite koll och som kvinna skall du helst inte ha ett midjemått över 80 cm, för män är det omkring 94 cm. Man har också börjat att mäta bukens höjd. Så om du ligger på ett platt underlag så skall din mage inte mäta mer än 20 cm för kvinnor och 22 cm för män. Att använda BMI är trubbigt men det är sätt att jämföra, framförallt i större grupper eller mellan nationer. Visst får man ett högre BMI om man är vältränad men det är oftast inte problemet och inte dem man använder i referenserna.

Så om jag skall börja summera mitt år så känns så mycket bättre att få vara nakenfis i Grekland denna sommar. Att få känna sig pigg och allert. Att veta att min kropp mår bra och få simma och röra på sig. Att inte behöva gömma sig i stora tunikor utan mer ”här-är-jag”-plagg. Inte helt lätt då min garderob från förra sommaren är för stor och jag skickade just iväg tre stora kassar till försäljning. Mina plagg som jag kunde spara var one size (kaftaner osv).

Och tro inte att du slipper mig denna sommar! Jag kommer givetvis att fortsätta skriva under hela sommaren och i nästa post så kommer jag att skriva om den enda diet (inte som metod utan som inställning) som verkligen fungerar på alla! Spännande va? Ta vara på dig. Kram

Fortsätt läsa ”Återupptäckten av naveln och andra vinster”

Please follow and like us:

hälsohetsen, detox och att äta ”naturligt”

Ni som känner mig eller ni som har läst några blogginlägg har nog fattat att jag är på din sida. Jag är en extremt kritisk och ifrågasättande person i nästan alla aspekter, men framförallt vad gäller hälsa. Det är därför jag vill vill utbilda mig och det är därför jag vill försöka sticka hål på det som jag uppfattar som ”industri” eller ”trend” eller vad man nu vill kalla det. Jag är varken en peppig person eller någon som kommer att hamra in saker i huvudet (kanske bara ibland 🙂 ).

Under våren har Kunskapskanalen visat en dokumentörserie som heter ”Guide till evig ungdom”. Den har tagit många av ”industrins” alla slagord och kollat om det finns någon forskning bakom vad som påstås eller utlovas. Den har tittat på allt från detox till bantning, sköntsoperationer och dna-prover. Jag rekommenderar verkligen att du kollar på samtliga avsnitt, här.

I ett av avsnitten tar Timothy Caulfield upp detox. Jag vet att det finns många som känner sig piggare, lättare och sundare när de gjort en detox eller en cleanse och det är ju toppen. Men det finns ingen vetenskap bakom och ingen forskning som styrker att kroppen kan rena sig genom att man dricker olika juicer. Kroppen vill bli av med skräp och gifter och fixar städningen själv genom lever och njurar. Och vill du hjälpa dem att arbeta bättre så gör det inte genom att dricka en massa söta juicer. Att se till att kroppen får sina grönsaker kan man göra genom att tugga och äta, alternativt att addera en smoothie som är grönsaksbaserad och som har sina fibrer kvar. Att dricka i tid och otid är inte heller bra, i Sverige dricker vi för mycket vatten. Vi tänker inte på att mycket av vätskan vi behöver finns i det vi äter och allt räknas. Att gå omkring med en vattenflaska i tid och otid gör mest att dina stackars njurar får jobba extra mycket och urinblåsan blir uttänjd. Man kan faktiskt drunka på insidan inifrån, sk vattenförgiftning. Läs mer här

Att äta naturligt är ju toppenbra så långt och så bra man kan. Industrialismen har ju visat sig sätta käppar i hjulet för vår hälsa så maten vi äter inte lagas hemma utan i fabriker med smarta drag som fett, salt och socker samt en uppsjö av E-substanser. Jag är inte en person som vill sätta upp för många regler för mig själv kring mat och dryck, då är risken att man känner sig begränsad och det är lätt att hamna i en negativ spriral. Dock tycker jag att man skall tänka på vad man väljer att stoppa i sin kropp för allt har betydelse. Jag tycker att det finns mat som demoniseras, tex kolhydrater, men vi behöver kolhydrater för att hjärnan och nervsystem skall fungera. Dock kan och bör vi vara lite försiktiga med vilken typ av kolhydrater vi fyller på med. Viss stärkelse kan vi enkelt plocka bort, precis som sockerarter men kostfibrer är viktiga för oss. När det gäller rent och naturligt så försök att inte fylla kroppen med kemiska substanser eller processad mat, vad som är rent och naturligt är givetvis diskuterbart men jag brukar säga att försök att inte äta mat som kommer med en innehållsförteckning 🙂 Men är ”allt” som är ”rent” bra? Det vill jag gärna skriva mer om längre fram, dvs är alltid allting som är naturligt bra för oss?

Om du som läser fastar eller inte, spelar ingen roll, maten bör ändå vara näringsrik och du bör få i dig den näring och den energi som din kropp behöver för att fungera. Att konstant räkna kalorier kan funka för vissa ett tag men det viktigaste är att hålla koll på vilken typ av kalorier du äter. Forskning kring vad olika hälsoappar gör med vårt ätande har kommit fram till att kvinnor ofta är för optimistiska med att redogöra sitt totala intag energi medans män gör tvärtom. Är vi kvinnor förnekare? Hahahahaha kanske, eller också så vågar vi inte riktigt inse hur mycket som passerar varje dag. Jag vet att jag kämpat med detta länge länge. Jag höftade och visste helt enkelt inte att min nötpåse gav mig 500 kcal, dvs 1/4 av hela mitt dagsintag. Dock är nötter bra med bra fettsyror mm men ändå, det tar mig kanske 1 min att äta 500 kcal så kanske inget jag bör äta varje dag.

Hälsohets? Ja, jag vet inte om vi är inne mitt i en hälsohets men eftersom vi äter mer socker och godis per person än något annat land. 51% av svenskarna har en vikt över 25,5 BMI så måste vi göra något. Jag vet att BMI inte är ett bra sätt att jämföra men om man skall titta på hur övervikt ökar i samtliga länder så är det ett av sättet man räknar på. Medellivslängden i förorterna i Sverige är nästan 5 år lägre är i city. En hamburgare på Donken kostar mindre än en banan. Vi måste göra något. Det vi tidigare kallade åldersdiabetes kallas nu typ-2 då 13-åringar (5-åringar i USA) i Sverige redan börjar visa tecken på sjukdomen. Vi är feta men undernärda (med bristsjukdomar). Hälsa har dessutom blivit en demokratiseringsfråga då alla inte har varken resurer eller kunskap att göra val som de skulle må bättre av.

Nu blev jag babblig igen!! Förlåt, kanske är det den ljuvliga sommaren utanför fönstret? Eller att man närmar sig semestern? Jag jobbar i tre veckor till och sedan blir det nakenfis-läge i tre veckor. Sååååå underbart!

Ta vara på dig nu! Kram

 

Please follow and like us: