Dont eat less – eat less often

Hej igen! Eftersom jag legat på blogg-latsidan tänkte jag hysta iväg ytterligare ett inlägg denna vecka. Många av er vill att jag skriver mer om periodisk fasta. Jag har rört mig lite ifrån det sista tiden, inte för att jag inte tror på det längre utan för att jag känner mig lite tjatig. För mig är det ett sätt att leva och ingen ”diet”. Flera har skrivit till mig och bett mig beskriva mitt protokoll lite mer och vilka olika alternativ som finns så denna post handlar bara om fasta.

Återigen, detta sätt att leva kanske inte passar alla. Men det finns många som skulle må bra av att låta kroppen vila från matsmältningsapparaten lite längre än den fasta som sker när vi sover. Om du är osäker, hör med din läkare eller flera olika läkare, kom ihåg att läkare inte är dietister.

Hur gör man och hur startar man? Många känner till 5:2 metoden som är en typ av periodisk fasta som blev poppis genom Michael Mosley och har varit en mycket framgångrik metod för att gå ner i vikt. Jag vill ju komma åt andra hälsoeffekter än viktminskning så därför fastar jag varje dag. Här kommer en sammanfattning.

5:2 Man ”fastar” två dagar i veckan, eller man äter ca 500 kalorier två dagar i veckan. Det är, i mina ögon inte en fasta utan mer en restriktiv kalorikontroll. Det har visat sig vara ett bra kontrollerat sätt att gå ner i vikt men för mig funkade det inte då jag tyckte det var aptrökit att bara äta 500 kalorier vilket för mig också resulterade i att jag åt mer under mina ”matdagar” istället. Eller jag hetsåt och led mig igenom ”fastan”. Det finns också olika varianter på detta.

16:8 Är den vanliga varianten av periodisk fasta och det protokoll som är enklast att börja med. Kanske har du till och med svårt att börja här?  Det är helt ok. 16:8 innebär att du fastar i 16 timmar och äter i 8 timmar. Om du vill testa. Tänk dig att du bara hoppar över frukost eller äter frukost kl 10. Du kan sedan putta fram tiden för din break-fast en timma i veckan och se hur det känns. Under din fasta för du endast dricka vatten (utan någonting mer än bubblor), svart kaffe och tråkigt te, utan fruktsmak eller vanilj etc. vi vill inte slå på insulinet (det hormon som lagrar energin i kroppen). Om du tillsätter något under fastan så bryter du den. Det kan vara jobbigt i början men det blir lättare och lättare men det tar tid. Du kommer känna hunger och det kommer att vara jobbigt, men det blir snabbt lättare.

OMAD Jag äter enligt omad, varje dag 7 dagar i veckan men ibland flexar jag tiden. Omad = one meal a day. Det innebär att jag behöver äta alla mina kalorier under några timmar. Jag behöver också äta näringsrik mat. Man blir snabbt en matsnobb med denna metod. Den är lite hardcore och det tog mig 4 månader att nå hit. För mig är detta det enklaste sättet att leva. Jag är så pigg och fokuserad hela dagen. Jag äter inte på jobbet om inte jobbet ”kräver” att jag gör det, eller i sociala sammanhang.

Svälter du inte? Nej, tvärtom så har jag nog aldrig ätit så bra och balanserat som jag gör nu. Jag äter kaloririk och näringsrik mat. Om jag reser eller inte kan göra några ”bra” matval så hoppar jag bara över maten. Jag gick ner mina 10 första kilon ganska snabbt och nu har jag gått ner 15 kilo totalt och jag tror att min kropp vill ha kvar min vikt nu för jag minskar endast i storlek och inte i vikt.  Jag har gått från en XL till M/S eller från 42 till 38/36.  Alla mina värden är i topp.

Vill du ha mer inspo, koll här:

Jag tränar inte så mycket,  2-3 ggr i veckan på gymmet men jag går ca 12.000 steg om dagen. Det är främst för att jag älskar att gå och gillar att vara ute nu när det är ljust ute.

Varför vill jag fortsätta att leva så här för alltid? Varför predikar jag så mycket? Jag har bantat i hela mitt vuxna liv. Jag har tränat mig sjuk och levt på pulversoppor. Inget av detta var hållbart, såklart. För första gången känner jag mig helt fri och i kontroll. Jag vet exakt vilken mat som påverkar mig åt det ena eller andra hållet. Jag har också lärt mig att balansen mellan alla delar är viktig. Stress, sömn och sociala sammanhang är minst lika viktiga. Jag mår så bra och jag vill att alla skall hitta sin egen väg, så som jag har gjort. Jag vet att många redan är trötta på min predikan och det finns en önskan hos vissa att jag skall falla tillbaka till mitt gamla liv. Det kanske jag gör, men har man hittat guld så vill man gärna fortsätta putsa. Det tar tid att ändra ett beteende och man måste veta varför man vill göra förändringar. Om man inte vet varför så kommer man ingenstans för man kommer att behöva återkomma till detta om och om igen, utvärdera och se vart man är i livet.

Viktigast är att dock att vara snäll och förlåtande mot sig själv, livet har ett sätt att piska upp oss och hålla oss uppe på tårna ändå. Uppåt och framåt, fast forward! Nu är det snart dags för långhelg. Ta vara på dig. Kram

Fortsätt läsa ”Dont eat less – eat less often”

Please follow and like us:

Biggest loser?

Hej, nu är jag tillbaka! Ledsen att jag inte varit så aktiv sista tiden men nu blir det bot och bättring. Jag har haft ett stort projekt på jobbet och nu är jag på andra sidan och då gäller det att återhämta sig!

Hur mår du? Var befinner du dig just nu? Hur känns det?

Jag har varit ute mycket sista dagarna. Laddat på med d-vitamin och rörelse. Då mår jag som bäst. Det är det jag behöver när jag får chans att lyssna till min kropp. Ibland har man inte den lyxen. Något jag också gör att lyssna på ljudböcker och ser på teve. Jag är en seriejunkie. När jag är stressad blir det dock mer reality, typ ”hela england bakar” eller som nu ”biggest loser” som har startat en ny säsong av den svenska versionen. Jag känner att jag behöver kommentera programmet här.

Fler än 50% av alla svenskar har en vikt som ligger över normalvikt, alltså ett bmi högre än 25. Lär mer på Folhälsomyndigheternas hemsida. I deras utredning ser man också skillnader i kön, ålder och utbildningsnivåer. Även vart man bor i Sverige spelar in. Jag har ju tidigare skrivit om att hälsa är en klassfråga och att jag tycker att vi med ganska enkla medel kan komma åt hur vi äter och rör oss.

Problemet med fetma är ju ett globalt problem och då man förr i tiden dog av svält, äter vi numera ihjäl oss. Länder som Mexico, Indien och Usa har ju extremt stora problem med fetma, något som kostar samhället gigantiska summor och människorna mycket lidande, så börjar också även resten av världen komma ikapp. Man ser också en stigande fara med livsstilsrelaterade sjukdomar som diabetes 2 och hjärt- och kärlsjukdom, globalt.

Kanske är det därför program som ”Biggest” engagerar så mycket? Kanske är det många som sitter i sofforna hemma som inte orkar ta tag i sina liv som kanske försöker spegla sig i deltagarna och tänker att: såååå illa är det iaf inte? Precis som ”Lyxfällan” så vill vi spegla oss i dem som har det värre, då känner vi oss inte fult lika misslyckade? Säger hobbypsykologen 🙂

Det som gör att jag tittar på ”Biggest” är för att jag gång på gång blir lika förfärad över vad dessa människor utsätts för och vem som tar ansvaret för dem? Den mängd stress och förnedring som deltagarna utsätts för är enorm. Var finns psykologerna? Var finns omtanken?

Många av deltagarna äter inte för att mat är gott utan det finns givetvis en anledning till att de väger 100 kg för mycket. Att sedan be dem ändra allting som de känner till och där de känner sig trygga på samma gång?? Sicken oerhörd stress. Många av dem är sjuka och borde inte utsätta sina kroppar för den stenhårda träning som instruktörerna ber dem om. Inte direkt. Hela idén med att stressa fram en viktminskning genom att skrämmas och håna är liksom mobbing på högsta nivå. Och detta till personer som redan från början är oerhört duktiga på att slå ner sig själva och förminska sig. Varför får vi inte höra hur deltagarna hamnade där de är? För att komma till bukt med att äta sig till fetma så måste man se vart personer befinner sig snarare än att skuldbelägga ännu mer.

Eftersom livsstil har blivit ett stort intresse för mig så läser jag mycket böcker i ämnet och snart startar min utbildning. Det finns mycket information och många människor som har mycket att säga och jag försöker verkligen ta del av flera olika ”gurus” och framförallt forskning.

Oavsett vad vi tycker och vet, och oavsett vad hälsotidningar skriver så kan inte en aktiv livsstil kompensera en kass kosthållning. Kosten är 80% av kroppen, 20% är hur vi rör oss. Så att tänka att man kan träna sig till ett hälsosammare liv stämmer inte. Dessutom kommer det nu mer och mer forskning  kring sömnens inverkan på hur vi mår. Vårt behov av dagsljus och mörker är oerhört viktigt för vår förmåga till vila och arbete, matsmältning och återhämning. Någonting som man överhuvudtaget inte pratar om i ”Biggest” ihop med en massa annat.

Andra saker jag gör är att ifrågasätta  hälsotidningarnas ”nya rön” och ”uppseendeväckande rapporter” via deras hemsida eller på Facebook. Något som jag aldrig får någon feedback på alls.  Det ligger i min natur att ifrågasätta och vrida på saker, vilket ibland irriterat min omgivning . Och eftersom fältet ”livsstil” är så otroligt stort finns det ju hur mycket som helst att ösa ur. Men det finns vissa frågor jag brinner för och som jag försöker sätta samman. Det handlar om näring och hälsa, oftast kopplat till stress. Jag vill också prata mer om vår vilja att hela tiden öka öka öka. Dvs, det räcker liksom inte med att springa ett par dagar i veckan, nu skall alla springa minst ett maraton eller göra en Iron Man. Fältstafetten har ersatts av ”Toughest”.  Vi detoxar inte bara våra kroppar utan också våra relationer. Vi lyssnar mer på influencers än sakkunniga, om inte de sakkunniga finns i sociala medier, så kanske vi lyssnar på dem. Vi sover ca 2 timmar mindre än på 70-talet och vi utsätter oss för ljus när det skall vara mörkt. Vi har tillgång till njutning 24/7 och vi är fortfarande inte lyckliga.

Var gick det fel?  Det är något jag skulle vilja prata mer om. Vi kan nämligen göra om och göra rätt. Men vi måste vilja göra det. Jag vet att jag babblar på igen nu och att det kanske alltid låter som jag skriver en trailer till någonting. Men jag är jag och jag babblar, jag skriver inte fakta jag delar med mig om saker jag tycker är viktiga och det enda jag hoppas på är att du själv ställer dig relevanta frågor och sedan ta reda på fakta. Vad nu fakta än är.

Sista vill jag ge ytterligare ett toppentips på bra bok om livsstil. Även om jag inte förespråkar någon diet så har Mr Wolf en hel del bra saker att tänka på. Wired to Eat av Robb Wolf,  han har dessutom både en podcast och en websida om du gillar. Finns här.

Nu hörs ni snart! Kram

Fortsätt läsa ”Biggest loser?”

Please follow and like us:

Vem skall man tro på?

Hej alla därute i post-påsk-Sverige! Hoppas att ni alla fick njuta av solen, sällskap och god mat. Jag har otroligt mycket på jobbet just nu så om jag mina inlägg kommer lite mer sällan just nu, så beror det inte på att jag inte har något att säga, tvärtom, jag behöver bara fokusera på jobbet lite extra ett par veckor framåt.

Denna veckan har ju präglats lite av att Lill-Babs gick bort, faktiskt. Jag trodde nog inte att det skulle göra det men på något sätt så var Barbro Svensson folkhemmet Sveriges varumärke och med henne bortgång försvann lite av det som jag kan sakna ibland, folkparker och genuin omtanke. Tack för allt Barbro ❤.

En annan sak som fyllde (kvälls-)pressen var ju nya uppmärksammade forskningsrapporten att pasta är bra för oss, t om så bra för att den är rena hälsomaten och att man faktiskt kan gå ner i vikt av att äta pasta. I vanlig källokritisk anda läste man inte vilka som stöttat denna ”forskning”, Barilla med flera, givetvis.  Jag kan förstå att det slår hårt ekonomiskt för pastatillverkare nu när glutenskräcken och kolhydrater är allas värsta fiende, men hold your horses!  Om du inte är intolerant mot gluten så skall du verkligen inte avstå gluten. Kolhydrater i form av vitt mjöl osv skall man vara aktsam med eftersom de blir socker i kroppen (lite förenklat). Och det är socker vi skall se upp med. Kolhydrater som är fyllda med näring är bra för oss, medvetna kolhydrater är bra. Och visst kan vi äta pasta, men kanske inte varje dag eller till varje måltid.

Men även det som jag skriver är tyckande och uppgifter baserade på kunskap jag läst mig till. Jag tycker att ämnet är så intressant och viktigt att jag den 28 maj sätter mig på skolbänken och pluggar på riktigt. Det innebär att jag kommer att vässa bloggen med ännu mer kunskap och erfarenhet. Kul om du vill följa med mig på den resan.

Vad är det egentligen som gör att jag brinner för detta? Vad nu detta är. För mig är det viktigt att människor mår bra, på riktigt. Inte vara i kroppen utan också i själen. Den holistiska  människan. Om jag har en mission i livet så är det att jag vill att man gör det bästa av det man har. Gillar du inte yoga? Skit i yoga! Man kan bli en närvarande och hälsosam människa utan att prutta i grupp. Är det för dyrt med chiafrön? Ta lite svenska linfrön istället. Plocka blåbär, svenska superfooden nr 1. Ut och gå i solen! Ring en kompis osv.

I min strävan att förstå varför människor äter och lever på ett visst sätt försöker jag på eget bevåg att läsa helt olika perspektiv på det här temat, att vara människa. Jag vill därför ge er ett lästips. En av mina hjältar, är också en professor på Berkely, där jag läste en kurs i Social Science, Dacher Keltner, The power paradox. Den handlar om all typ av makt mellan människor. Vad som händer när vi får makt och när vi förlorar den. Hur dåligt människor mår som känner sig maktlösa eller osedda. För mig är det grunden i medmänsklighet. Om du vill påverka ditt sätt att bemöta dina medmännnsikor, läs boken. Tror du att du vet allt redan? Då skall du verkligen läsa den.

Det blev lite spretigt som vanligt, sorry. Men ni som känner mig vet att det är så jag är. Jag skuttar runt lite och försöker vrida på perspektiven. Det har alltid varit min grej. Att bryta sönder olika lager och se vad som finns. Min ambition med den här bloggen har ju varit att ge dig inspiration till att du skall tycka om dig själv i första hand, vara snäll mot dig och om min fasta i andra hand. Min resa är något att prata och berätta om, men det är inte det enda och det går mycket djupare än så. Ta vara på dig nu så hörs vi snart. Kram

Fortsätt läsa ”Vem skall man tro på?”

Please follow and like us: