Äggande tider

Idag tänkte jag skriva ett äggande blogg-in-l-ägg 🙂 Nejrå, men är man från Göteborg så är man. Hur har ni det därute? Själv frossade jag våfflor igår på våffeldagen. En av mina bästa saker att sätta tänderna i. Jag hade verkligen laddat för detta och min stackars kille fick med livet som insats skynda sig att roffa åt sig ett par bitar.

För flera av mina vänner kändes det kanske skönt att se mig frossa och njuta av något så syndigt? Fast det är ju det som är grejen. Om man tänker över vad man äter och inte bara tuggar i sig allt man vill och är sugen på jämt, då blir ju njutningen och belöningen ännu större. Jag njuter så mycket ibland att folk blir rädda. Jag liksom oaaar och åhhhhhar ganska högt.

Osså påsken på detta! Jösses! Jag tycker om påsken väldigt mycket eftersom den ger oss ett välbehövligt break. För mig är våren ofta väldigt stressig så det känns så skönt att få ta lite tid till att umgås med familj och vänner. Hoppas att du tar dig tid till detta. Och att du hinner andas i fatt.

Sedan bjuder ju påsken på mat som är väldigt mumsig. Nu äter jag inte ägg längre,  fastan har gjort att vissa saker inte smakar så gott längre. Tomat och ägg ingår inte längre i min basföda, tyvärr. Sedan finns det ju rent etiska skäl till att man bör avstå ägg. Jag är inte vegan, men jag önskar att jag kunde. Jag borde, så visst finns här mängder av dubbelmoral. Jag försöker göra så bra beslut jag kan med den information jag har. Jag äter dock mindre och mindre animalier. Det är grädde, yogurt och ost och även dessa i väldigt små mängder. Dessutom kommer riktigt bra alternativ hela tiden så det blir lättare och lättare.

Det bästa med fastan är ju att när det dyker upp helger eller andra sociala sammanhang där mat och dryck står i fokus så behöver jag aldrig säga nej. Så länge jag får fasta mina 20 timmar innan och efter så hänger jag med på det mesta. För när jag fastar så mår jag bäst. Då har jag mest energi och fokus. Så snart jag börjar äta så vill jag helst gå och vila en stund.

Jag började fasta på riktigt i augusti och sedan dess har jag endast vid ett tillfälle fastat kortare, på nyårsdagen när vi skulle se på nyårskonserten från Wien. Då dricker vi bubbel och sedan äter vi pizza. Det kändes väldigt konstigt. Om jag reser eller om det är situationer som gör att jag ”bör” äta, så planerar jag så att jag skall få möjlighet att ansluta.

Och det är ju inte det att jag är ett kontrollfreak (eller jo, det är jag ju) men det är inte därför, det är inte heller så att jag lider, tvärtom, så mår jag otroligt bra under min fasta att jag inte vill sabotera för mig. Jag har också lärt mig att jag inte mår så bra om jag ”öppnar” mitt matfönster med tex en bulle eller fika (något med socker eller vetemjöl). Jag får väldigt ont i magen då. Min kropp talar om för mig att den vill ha något näringsrikt först och jag är uteslutande oftast sugen på grönsaker och frukt när dagen är slut och det är dags för mig att äta.

-Ok, så du har Ramadan varje dag? frågar några nyfikna kollegor som jag inte träffat på ett tag. Nja, säger jag lite generat, men visst är min kropp mitt tempel. Fast jag ser det mest som jag att jag, när jag jagat klart gjort mig förtjänt av min måltid som för 40.000 år sedan. Tror inte att de tyckte att det lät som någonting de gillade.

Hursomhelst som finns det väldigt många andra, dels bland kollegor men även runt om i världen som är lika hocked som jag är. Just nu håller periodisk fasta på att bli mainstream och de mest triviala tidningar har börjat skriva om ”den senaste” trenden (fast den är typ… öhmmm jättegammal). Jag är med i flera stödgrupper på Fejjan, och dessa har nästan 50.000 medlemmar var! Nu kanske folk flyr Fejjan, vem vet? Nu när man inte kan göra de roliga testerna längre? Hihi. Men ändå, för mig som alltid söker mer information har dessa grupper verkligen gjort susen. Alla medlemmar pumpar ut länkar till ny forskning blandat med före och efter bilder. Det är verkligen jätteinspirerande!

Utöver detta så kommer jag att gå en utbildning i livsstilslära, på lite längre sikt. Jag är framförallt så himla intresserad av hela människan och att hela människan, dels genom föda men också genom närvaro, andning och snällhet.

Men först, påskägg! Påskpuss på dig och ledsen att jag så babblig.

Fortsätt läsa ”Äggande tider”

Please follow and like us:

Hälsa – en klassfråga?

Jag tillhör den priviligerade medelklassen. Jag kan göra val i min vardag som långtifrån alla kan göra. Jag kan välja ekologiska grönsaker, laga mat från grunden och jag kan träna på gym. Jag kan Googla fram information på min hemdator och jag kan köpa de böcker som jag vill läsa. Jag kan också köpa vissa tillskott av mineraler eller vitaminer som kanske behövs under vintertid osv. Jag bor i en stad som ger mig möjlighet att leva på det sätt jag vill. Jag är en väldigt lyckligt lottad person.

Jag vet att jag kommer att reta upp många med denna bloggpost då den kanske kan ses som politisk? I dagens krassa offentlighet är det svårt att forma en åsikt som inte kränker någon eller får någon att känna sig uthängd. Jag ber därför om ursäkt om så är fallet, men jag behöver skriva detta.

För idag så är hälsoindustrin big bissniss. Den är också en statusmarkör. Alltifrån hälsoresor med olika inriktningar till mixers  med stora prislappar levererar ju en typ av tillhörighet och identitet. Vi blir hela tiden matade ( 🙂 ) med budskapet att leva bättre, optimera livet och suga skiten ur vardagen. Och det måste göras med rätt produkter.

Jag kommer aldrig att säga att du skall köpa en enda grej eller att du behöver det ena eller andra. Tvärtom, jag vill att du skall hitta det bästa i livet, helt gratis. Hos mig finns inga lösningar från pyramidföretag som bara handlar om att tjäna pengar på din dåliga självkänsla.

Städerna som vi bor i behöver planeras så att man kan röra sig till fots eller med cykel. Vi måste hitta platser och aktiviter där vi röra oss naturligt och ta oss ur vårt bilberoende. Vi måste också hitta bättre lösningar på mat och näring. Om en hamburgare kostar mindre än en banan och en 250 gr mjölkchoklad kostar lika mycket som 100 gr så kan vi inte begära att folk skall göra de bästa valen. Ännu viktigare, hur skall vi lära kidsen att göra bättre val?

När jag var liten delade min bror och jag på en flaska 33 cl läsk på fredagens mys. Nu har vi barn som är så beroende av läsk att de får abstines för mindre än 1 1/2 liter till sina fredagstacos. En burk Coca Cola innehåller ca 6 sockerbitar, så tänk er själva vad som lassas in kroppen. Socker är knark. Men det är inte bara Coca Cola som är boven. Om du dricker lite juice och vin i normala mängder så får du i dig ca 40 sockerbitar – i veckan. Vi borde med andra ord äta frukten istället för att dra ut saften.

Men hur skall vi få medborgarna att välja de bättre alternativen om dessa är dyrare? Kanske behöver vi införa en hälsoskatt på samma sätt som vi gjort på tobak och sprit?

Hälsohetsen och dess budbärare är ganska provocerande. Ta t ex avocadon som man kan ha till allt och som är så magiskt god, men den är dyr och ofta ganska hårt odlad på andra sidan jorden. Jag menar, youtubare eller podcastare ger tips på goda och nyttiga smoothies med avocado men vem kan slänga ner 3 st i en smoothie, det bli liksom 60 spänn! Bara för avocados. Säg det till en ensamstående 3 barnsmamma. Eller chiafrön och nötter, inga billiga näringsbärare direkt. Superfood och proteintillskott är en industri och marknadsföringen skoningslös. I alla tidningar står vältränade människor med en färgglad proteindrick eller en nötig ”bar” som nästan smakar som på rikigt! Vad skall vi med allt detta protein? Och vad är det för fel på blåbär? Det är superfood om något! Och grönkål! Billig och god superduperfood! Och Renée Voltaire säljer grönkålschips för 650 kr/kg!

Nu svamlar jag som vanligt och det är för att detta engagerar mig så otroligt mycket.  Jag tror vi har helt gått fel, vi tog fel riktigt någonstans på 50-talet och sedan har det gått utför med oss. Vi behöver backa bandet och börja om där vi en gång startade eller kanske 40.000 år iaf?

För vi äter ihjälp oss och fetman är mer utbredd i områden med mer socialekonomiska utmaningar. Hälsa har blivit en klassfråga. Vi måste underlätta för människor så att de kan göra bättre val. Vi måste röra på oss och vi måste äta bättre. Vi äter ihjäl oss. Vi måste backa tillbaka till historien. Vi måste lära oss använda de livsmedel som finns i vår närmiljö. Vi måste lära om och göra rätt.

Men vi lever ju längre och längre?? Medelåldern ökar ju stadigt? Det stämmer, tack vare att vi kan upprättahålla liv genom starka mediciner och hygien. På 20-talet dog man för att det inte fanns rent vatten, penicillin eller för att man smittade varandra. Men att åldras är ingen sjukdom eller en diagnos som skall fixas med mediciner men om vi tar hand om oss själva så kan åldrandet ske mer värdigt.

Jag vet att jag är dålig på att ange källor till de påståenden jag gör här i bloggen, jag skall bli bättre på det. Kanske har du en helt annan uppfattning om det jag skriver om och det är helt ok. Ifrågasätt och motbevisa mig gärna, det är bara sunt. Jag är varken läkare, dietist eller präst. Men jag läser otroligt mycket böcker och testar mig fram. Låt oss göra detta sillsammans.

Fortsätt läsa ”Hälsa – en klassfråga?”

Please follow and like us:

Träning och fasta?

Här kommer en efterlängtad post 🙂 Jag får väldigt många frågor kring HUR man skall träna och VAD man skall träna fast framförallt BEHÖVER man träna?

Som vanligt så friskriver jag mig själv från allt ansvar. Jag är ingen PT, framförallt så är min kropp inte ett resultat av ändlösa timmar på gymmet utan snarare vill jag lyfta ( 🙂 ) vardagsmotionen. Det är vad du gör varje dag som betyder mest men vi kan inte heller bortse från att det är viktigt att köra lite styrketräning och att träna hjärtat med lite högre puls ibland. Framförallt så det bra för vår hjärna.

Här kommer därför en högst personlig erfarenhetsöverföring av ämnet ”träning”. Sista tiden har jag dessutom exprimenterat lite med att köra lite träning djupt in i min fasta och det är helt underbart.

Våra kroppar är skapta för fysisk aktivitet, våra kroppar är utvecklade så att vi skall kunna överleva. Ju mer jag läser om den fantastiskt finmekaniska maskin vår kropp är dessto mindre är jag nu villig att igonerera den genom att avstå fysisk aktivitet eller att mata den med skit. Kanske är det min ålder, kanske är det fastan som har gett mig en helt ny ingång till min egen kropp. Jag har börjat lyssna på den på ett helt annat sätt. Det är som alla andra lager nu är borta. Med lager syftar jag på: sociala förväntningar, pms, stress och tröst mm.

När vi fastar så utsätts kroppen för stress, det är viktigt att sakta stega sig in i den och känna efter hur kroppen mår. Om du sedan lär dig att lyssna så kommer kroppen att berätta för dig vad du behöver. Samma sak gäller träning. När du tränar så sätter du kroppen i ett stressat läge, därför är det viktigt med återhämtning annars är risken stor att du istället bryter ner kroppen än bygger upp den. Något vi måste komma ihåg är att träning aldrig kan kompensera dålig kosthållning. Dvs alla tips om att du skall träna bort ”din kanelbulle” är inte helt sanna. Om du äter en vetebulle så är det inte bara de 400 kalorierna i kroppen som skall tas om hand, sockret och vetemjölet gör inte kroppen gott direkt, hur jäkla god den är. Jag skall ta upp tarmarna i en annan bloggpost för de förtjänar minst en hel egen 🙂 Träning är viktig men viktigast är din kost.

Jag har därför tagit det lite lugnt med min träning för att låta kroppen vänja sig vid att fasta. Jag har alltid promenerat mycket och gör det fortfarande, minst 1 timma varje dag. Utöver detta så har jag kört lite yoga hemma samt lite gummiband för armarna och armtyngder när jag städar. På helgerna är det ganska tuffa pw-pass, alltid med tyngder och i ganska tufft tempo med intervaller. Sedan 3 veckor tillbaka har jag nu börjat köra lite mer på gymmet och då testat att göra detta i olika faser av min fasta. Nu är jag övertygad om att ju ”djupare” jag är i min fasta dessto piggare är jag och middagen smakar underbart!

Sedan är det vilan otroligt viktig och något som du måste ta på allvar.  Stäng av och släck ner. Jag är en populärkultur-junkie, dvs jag konsumerar filmer, serier, böcker och musik ganska hårt. Dessutom ser jag till att lyssna på podcast på mina promenader. Därför är det extra viktigt att låta det vara tyst ibland. Jag har en app som fungerar som en brygga till mitt inre som gör det lättare att stänga av om natten. Jag ser till att ha det mörkt, tyst och svalt i mitt sovrum.

Vad säger då forskning om träning och fasta? Är det inte farligt? Måste jag inte ösa på med nötter innan och proteinpulver/bars efter? Nej nej nej! Fast det beror på hur och vad du tränar samt hur just DIN kropp fungerar. Bars- och pulver är också en extremt stor industri och även om Kristin Kaspersen talar om för dig hur och vad du skall äta 5 ggr om dagen så har hon sin kropp som utgångspunkt och du har din.

Vad händer i kroppen när man fastar och hur kan det bidra till bättre träning? Man har kunnat se att antalet tillväxthormon ökar vid fasta för att skydda kroppen och därför är det lättare att se och känna resultat om du också tränar. Du dopar alltså kroppen helt naturligt genom fastan 🙂 Träning har också positiva effekter på stresshormonet kortisol. Det är också viktigt att du sedan ser till att äta bra och mata på med bra fetter, protein och medvetna kolhydrater så att kroppen får rätt byggstenar. Kombinera med återhämtning och vila så kommer din kropp att må så bra och tacka dig genom ork och mental styrka.

Läs gärna mer om träning hos Dr Jason Fung här

Mitt tips är att följa Adriene som har en helt otroligt bra Youtube-kanal med enkel yoga om du bara vill göra kroppen lite mer rörlig och du kan fisa utan att störa andra hahahahah.

Här kommer lite tips om hur du skall se på träning och fasta. Tomas DeLauer är en guru i fitnessvärlden så ta den han säger med lite lagom distans, precis som man skall göra med mesta som bankas in (inkl det jag skriver).

Till sist vill jag skicka med är att du måste bestämma själv vad du vill uppnå. Det är helt ok att inte veta eller vilja. Jag vill bara försöka få dig att börja lyssna på dig själv och på din kropp. Ingen annan kan göra det och ingen annan känner din kropp som du gör. Ta en dag i taget. Det är ok att helgerna är fulla av mys sålänge du känner att det är ok. Sluta straffa och hamra dig gul och blå för att lösgodiset åkte ner i matkorgen idag. I morgon är det (förhoppningsvis) en ny dag och en chans att göra ett annat val, om du nu vill det.

Du bestämmer och bara du känner och vet vad du behöver. Lycka till och kram på dig.

Fortsätt läsa ”Träning och fasta?”

Please follow and like us: