När livet händer

Vi är människor, varken mer eller mindre. Vi är inte perfekta och det finns ingen anledning till att försöka uppnå det perfekta. Det perfekta (vad det än är) är inte där livet finns. Livet finns i det som är på riktigt, i mellanrummen och i sprickorna, i den bottenlösa sorgen och den euforiska glädjen. I det vackra men framförallt i det fula. När jag behöver andas och få energi går jag ofta ut i naturen, naturen är för mig perfekt. Ändå så gör människan allt vad den kan för att stävja och anpassa naturen till våra behov  istället för tvärtom. Det borde vara vi som formas av naturens behov. Ibland har vi inget val och jag älskar när ett oväder drar in och liksom ger fingret åt oss. Talar om vem som egentligen bestämmer. Vi borde vara ödmjuka, men inte människan inte, människor tror sig kunna kontrollera allt.

Så vad händer när vi tappar kontrollen? Min helg var skitjobbig och jag har varit tvungen att ta några stora beslut i mitt liv. Jag vill ju helst inte vara så personlig eller privat i min blogg. Erfarenheter från tidigare bloggar har fått mig att strama ihop mig lite. Jag vill ändå att ni skall veta varför just denna post inte handlar om fastan eller hur jag äter, utan snarare hur jag förhåller mig till krisiga situationer. Jag vill ju att det skall bli en kontinuitet här, med minst ett inlägg i veckan, så nu förbehåller jag mig rätten att gå utanför temat lite.

Jag behöver nog släppa lite på kontrollen, jag behöver kanske inse att jag bara är en enkel människa och vad jag tycker och känner spelar väldigt lite roll för andra men att jag måste vara rädd om mig själv. Det är bara jag som måste svara inför mig själv. Jag måste leva med den jag är och har blivit.

I hela mitt vuxna liv har jag, innan jag somnat tagit 1 min och reflekterat över min dag, en summering. Efter 35 år så är det ett verktyg som blivit livsviktigt för mig. Jag ställer tre frågor: 1) Hur känns dagen? 2) Varför? 3) Kunde jag skött detta på ett annat sätt? (alternativt, tog jag vara på möjligheten?). Kanske är det kontrollfreaket i mig som känner att jag behöver reflektera, oavsett så är det väldigt viktigt. För livet och dagarna går så fort. Det är också svårare och svårare att stanna upp och ställa sig själv till svars.

För jag är ansvarig för mig och mina känslor. Min lycka kan jag bara skapa för mig själv. Ingen annan person kan sy ihop dig men vänner och familj kan vara mitt plåster.

Åhhh så tungt det blev nu. Hemskt ledsen för det. Men när livet ger dig citroner ja då är det jävligt surt helt enkelt. Ingen lemonad skall fixas här utan bittert och surt skall det vara. Det måste vara så. Man kan inte titta på ett sår och säga ”läk nu då!!” Sår läker när de läker och citroner är skitsura. Livet är hårt men vi reser oss när vi är redo.

Och hade jag inte varit där jag är just nu så hade jag förmodligen druckit vin och hetsätit choklad hela helgen men nu kan jag välja att inte göra det, för jag har något som är starkare än så, fastan.

Ja det blev lite fasta i allt svammel 🙂 faktum är att det är helt ok att bara skita i all ”ordning och reda” några dagar men jag älskar min kropp för mycket för att förstöra den helt. Det är så kraftfullt. Inte ens i en större kris behöver jag gå till kylskåpet eller baren om jag inte vill. Och det är det sista jag vill.

Så nu känns det bättre, nu vet du och jag vet att du vet. Nästa bloggpost kommer att gå tillbaka till det som är härlek, hälsa och kärlek. <3

Fortsätt läsa ”När livet händer”

Please follow and like us:

Självkärlek

Har du befunnit dig på en strand eller i en storstad på semester och känt tomhet? Kanske har du suttit på en restaurang en lördagskväll och undrat när du får gå hem? Känns det som du har ett hål i hjärtat där det borde pumpa vitalitet? Du är inte deppig du är bara inte glad.

För två år sedan läste jag en otroligt bra kurs på distans i Social Science, The Science of Happiness. Man kan väl säga att jag började läsa om den för att jag har ett inre motstånd till begreppet ”lycka”. Lycka används som ett mått på någonting som alla vill ha, men inte vet riktigt hur man skall nå till och med min krassa inställning till livet kändes det som en härlig provokation att faktiskt läsa om vetenskapen bakom ”lycka”.

Det finns nog ingen som är så trött på självhjälpsböcker som jag är. Och att det finns så många som anser sig veta vad som krävs av dig för att DU skall ta kontroll över din lycka gör mig arg och frustrerad.

Det är här kopplingen till fastan och livsstil finns. Jag vill inte att du skall förflytta ansvaret för din hälsa på någon eller något annat än just dig. Det säger jag inte för att vara elak, utan bara för att jag vet att du är unik och då finns det inte en lösning som någon annan hittat som funkar på just dig. Visst kan vi inspireras av människor omkring oss, det gör vi ju hela tiden. Men att ta råd från andra som påstår sig ha hittat guld kan också innebära att du inte lyckas och du sedan blir besviken på dig själv. Vi kan nog t om säga att du kommer att misslyckas, för deras råd handlar inte om dig. Du kommer sedan att banka dig gul och blå över att du aldrig lyckas. Vi är ju bra på det, att straffa oss själva.

Det är då vi skall vända oss till vetenskapen, och visst, det kommer hela tiden ny forskning. Men om det finns forskning som gjorts sedan 50-talet och som fortfarande ger samma resultat, ja då kanske det finns något där?

Varför vill vi uppnå lycka? Är ”lycka” och att vara ”lyckad” samma sak? Nej, såklart inte. Och eftersom jag inte vill bidra till stressen som vår samtid lägger över oss så vill jag inte fokusera på lyckan i sig utan för mig handlar det mer om självkärlek. Jag tror nämligen att om vi ger oss själva lite kred och omtanke så kommer lyckan av sig själv.

Tillbaka till forskningen, vad är det som gör att vi mår bra? Sammanhang och relationer hamnar alltid högst. Hälsa och valmöjligheter också. Något som man också mäter är om pengar eller medel gör oss lyckligare och det stämmer till viss del bara. Dvs, en viss ekonomisk trygghet ger höga poäng men efter en viss ”summa” trygghet så avtar ”känslan av lycka”. Mer pengar ger inte mer lycka men att kunna bidra och ge bort pengar eller tid ger höga poäng. Att göra skillnad för andra ger väldigt höga poäng oavsett hur mycket du har att ge.

Om vi tänker bort pengar och vänner, sådant som är utanför dig. Vad händer inom dig? Om du tittar innåt, tycker du om vad du ser? Vad skulle den 20 åriga versionen av dig tycka? Finns det saker du är extra stolt över? Vart är du på väg nu? Varför?

Det kanske känns som ett lyxproblem, att prata med och om sig själv. Men i slutändan så är vi bara oss själva. Vi föds ensamma och vi dör ensamma. Om du inte kan hålla dig själv i handen, vem skall då göra det?

Jag vet att jag svammlar som vanligt och pratar om saker som är utanför vad jag borde prata om på bloggen men allt är tätt sammanflätat. Din självkärlek är viktig, du är viktig. Sluta slå sig sönder och samman. Visst misslyckas vi, hela tiden, vi är människor och det är vad vi gör. Förlåt dig själv och ta hand om den lille tjejen eller killen där inne som behöver det. Livet gör ont. Men livet är också fantastiskt och det enda vi har (vad vi vet).

Jag har aldrig claimat att jag är någon expert på någonting. Hela denna bloggen är ett bevis på det. Jag vill bara dela med mig till dig eftersom du är viktig för mig.

Här kommer nu lite vetenskap, en kort video från en av mina lärare på kursen. Emiliana och Dacher är mina hjältar så gå gärna in på deras sida också och läs mer fördjupat här

Allt är en del av ett holistiskt perspektiv på människan, för min del. och även om det låter som en motsats att jag dissar andra självhjälpare men vill att du läser just min blogg så hävdar jag inte att jag har några svar på någonting. Jag kan bara berätta om vad som är viktigt för mig, vad som funkar för mig. Att reflektera och se på världen med en stor portion allvar och humor is da shit. Att sedan göra det under min fasta får mig att må sååååå bra.  Humor, kärlek, fasta och empati! Nu kör vi.

Och vill du ändå läsa något, läs skönlittertur istället! Eller Böckerna Sapiens och Homo Deus av Yuval Noah Harari  båda är utmärkta populärhistoriska böcker som alla borde läsa. Eller om våra tarmar, tex Happy Food av Henrik Ennart och Niklas Ekstedt som kopplar våra tarmar till vår mentala hälsa, vilket var superinspirerande. Tarmar tänkte jag prata om nästa gång, eller vad jag gör för att hålla dem i trim i dessa sjuktider när alla ligger deckade.

Hoppas vi hörs och ses. Kram

Fortsätt läsa ”Självkärlek”

Please follow and like us:

Fettisdagen

Jag älskar sötsaker, men är det någonting som jag kan säga -nej tack till, så är det semlor. Jag äter en om året när det bjuds på kontoret. Eftersom det är semletider och vi närmar oss fastan tänkte jag ta tillfället att prata om fasta ur ett rent andligt och spirituellt perspektiv.

Fettisdagen eller Mardi gras infaller 47 dagar innan påsk och syftar på att man skall äta ordenligt innan man fastar. I den kristina tron fastar man till minne av Jesu frestelse. Men även andra religioner fastar för andlig förnyelse, renande process och botgöring etc.

Buddistiska munkar fastar ofta dagligen mellan lunch och frukost, muslimer fastar under den nionde månaden mellan gryning och solnedgång. Judendomen har Jom Kippur, där man fastar och ber om försoning under en hel helg. Så om fastan inte var bra för oss, skulle verkligen Gud, Jesus, Mohammed och Buddha velat få oss att fasta? Man renar kroppen och själen och känner sig närmre sig själv. Jag kan intyga att så är fallet, även om jag inte tillhör en specifik religion så skulle jag ändå säga att jag är andlig, för min kropp är mitt tempel. Jag är rädd om min kropp. Min kropp är fantastisk och varför skulle jag vilja straffa den genom att inte utföra det den är utvecklad att göra?

Vi är byggda för att fasta, våra kroppar gör det varje natt. Det är faktiskt så viktigt för oss att vila, rensa, återuppbygga och hjärntvätta oss varje natt att kroppen kan brytas ner vid långvarig sömnbrist. Vi dör om vi inte får sova. Så ta din sömn på allvar och se till att skapa den bästa möjliga miljön för vila.

Jag vet att jag är tjatig, jag vet att jag är frälst. Jag skulle kunna skriva i varje bloggpost om alla de fördelar som den dagliga fastan medför. Sanningen är den att jag aldrig mått bättre. Om man bortser från viktnedgång eller viktkontroll så finns det så oerhört många vinster och jag kommer att banka in dessa. Den terapeuftiska eller läkande delen är för mig den största vinsten. Det fanns så många olika inflammationer som helt försvunnit. Den spirituella delen är kanske den viktigaste, den fungerar som mediation eller yoga för mig. Det lugn som skapas i min kropp. Jag får kontakt med min kropp på ett sätt som jag aldrig tidigare haft. Kroppen berättar vad jag behöver. Jag blir fokuserad och närvarande. Jag är piggare och får mycket mer gjort.

Så när de gamla skrifterna vill att vi fastar för botgöring eller förnyelse så stämmer det också rent vetenskapligt. När vi fastar så gör sig kroppen av med skadade celler eller proteiner och ersätter dem med nya. Fler och fler skriver nu om just dessa vinster.  Jag skall lägga upp länkar till dessa lite senare. Nu babblar jag mest.

Så njut av din semla eller något annat fett och sockrigt och känn sedan kraften av fastan. För det är både ett verkyg och en kraft. Vi skall njuta av livet och stanna upp i vardagen. Det är viktigt. Det är också viktigt med vila och att stanna upp och reflektera. Jag skulle vilja prata mer om detta med att stanna upp och att sluta jaga på. Vi äter och stressar oss sjuka och om det är något som jag kan dela med mig av så är det just detta, att sluta jaga på. Att säga nej. Att inte springa ifatt lyckan eller söka den. Tänk på att också detta är en affärsidé. Det finns många som skrivit böcker och som föreläser om att hur DU skall bli en bättre och mer lyckad och lycklig person. Tänk om det är så enkelt att du redan är det? Du kanske bara är fast i ett system av känslor som blockerar dina lyckotrådar?

För ett år sedan läste jag en distanskurs på Berkley University, The science of happiness. Jag önskar alla kunde ta del av den. Den var magnifik och jag använder mig dagligen av insikter från Professor Dacher Keltner mfl.  De har precis startat en podcast som du kan lyssna på här.

Nu kom jag från ämnet igen. Men om du liksom jag förstår att vårt välmående är holistiskt så vet du också att själen och tarmen hör ihop. Ibland behöver vi bara stanna upp och reflektera över det. Jag är väldigt priviligerad som kan göra det. Jag vet att jag är det och känner tacksamhet. Nu behöver vi bara ägna oss åt lite självkärlek också. I morgon är det alla-hjärtans-dag. Låt den bli dagen då du börjar älska dig. Var snäll mot, dig. Krama dig. Känn tacksamhet.

By Nathan Lemon

Jösses, tänk vad en fastlagsvecka kan ställa till med? Jag vet att jag babblar, förlåt mig. Men lova mig att du ger dig själv lite kred och lite kärlek. Nästa bloggpost kommer att handla om det. Självkärlek och lycka.

Happy semla på dig! Kram.
Fortsätt läsa ”Fettisdagen”

Please follow and like us:

Äntligen FAQ!

Nu blir det kul! När jag startade bloggen så gjorde jag det för att det var många som var nyfikna på min ”frälsning”. Jag ber om ursäkt för att jag kanske predikat lite väl mycket ibland. Jag vill också klargöra att jag inte har några andra kunskaper än det jag läst mig till och det som händer i min kropp. Varje kropp är unik och bara för att detta passar mig behöver det verkligen inte innebära att du känner och upplever samma sak.

Det är ju därför bantning inte funkar. Det är därför hela hälsoindustrin är så himla cynisk. Jag har kontaktat flera tidningar och frågat varför de inte skriver mer om periodisk fasta och fått svaret att det är svårt att skriva om eftersom de inte kan ”hänga upp” fastan på någonting. Det finns ingen merförsäljning, typ recept eller planer att följa. Jag tycker dock att det finns otroligt mycket att skriva om men det innebär att vissa företag förlorar bissniss. Mer om det en annan gång.  Denna post skall ju försöka svara på några av de vanligaste frågorna jag får. Återigen, jag är varken läkare, dietist eller präst. Om du har någon diagnos eller ett om det finns något som gör att detta känns besvärligt för dig, prata med din läkare. Jag kan bara utgå ifrån mina erfaranheter.

Nu kör vi!

Kan alla fasta?
Nej, alla kan och bör inte fasta. Om du är underviktig, gravid, ammar, har ätstörningar eller är ett barn/tonåring, så bör du inte fasta.

Jag vill så gärna, men vet inte hur jag skall börja?
Det är viktigt att känna sig fram och ta det stegvis. Många mår väldigt bra med protokollet 16:8 och väljer att köra det. Det är också en ganska enkel grej att hoppa över frukosten – break fast, eller att bara senarelägga frukosten, bruncha helt enkelt om det nu är själva frukostmaten du inte kan leva utan. Om du fastar för viktnedgång så kanske du skall försöka att flytta fram din fasta med någon timma och känna om det är ok. Då kan kroppen mumsa på det som finns lagrat i kroppen när allt bränsle efter din senaste måltid förbrukats, vilket vanligtvis skett efter 12 timmars fasta.

Jag skulle aldrig orka, blir man inte väldigt svag och hungrig?
Jo, hungrig kommer du att bli, speciellt i början och speciellt om du ätit mycket kolhydrater vid din senaste måltid. Men svag blir du inte (om du är frisk). Tvärtom så kommer du snabbt att bli väldigt pigg.  Vad är hungerkänslor egentligen? Det är inget farligt att gå hungrig. Det är också skillnad på hunger och hunger. Om du ser till att fylla på med riktig mat med högt näringsvärde så klarar sig din kropp fint utan ständig påfyllning. Det är ju den ständiga påfyllningen av bränsle som får blodsockret att studsa och som gör dig mer hungrig.

Om jag äter som jag brukar på helgen, har jag förstört min fasta då?
Nejdå, varje dag är en ny dag och det som är så fint med fastan är ju att den ger dig flexibilitet och flexibiliteten gör detta till en hållbar livsstil. Dock, om du är som jag så söker du efter kontroll och kontinuitet och då är det bäst att försöka planera och anpassa sina ätfönster efter de sociala sammanhang eller speciella tillfällen som kanske inträffar på helgen? Framförallt, var snäll mot dig själv. Vad gör det om du ger dig hän på en middag eller fest med vänner? Livet måste få levas också. Tänk bara på att lördag inte är ett speciellt tillfälle, lördagar inträffar varje helg 🙂 .

Camilla, nu får du inte gå ner mer! Skall du inte sluta snart?
Nä, jag kommer aldrig sluta fasta. Jag kanske ändrar mitt matfönster lite mer nu när jag nått mitt mål. Men jag mår så mycket bättre än jag gjort tidigare och alla mina värden säger samma sak. Jag tänker fasta resten av livet, this is the shit.

Kan man verkligen äta vad man vill?
Snabba svaret är; ja. Mehn jag vill ändå att du tänker på två saker och det gäller ju alla, inte bara de som fastar. Dra ner på socker och laga så mycket du kan från grunden. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om vad socker gör med oss men jag lämnar det till en egen bloggpost. När det gäller processad mat så är ju den ofta behandlad på ett sådant sätt att man tagit bort mycket av näringen och lagt till en massa saker som vi inte behöver, smakförhöjare som socker och salt i för stora mängden och gud vet vad de stoppar i. Läs vad det står i innehållsförteckningen och jaga näring! Så, du kan äta det mesta men väl bort det som inte är bra för oss. Din kropp är ett resultat av miljoner års utveckling, sabba den inte med en massa junk. Ge den kärlek! Och visst är pasta kärlek, men ät det ibland och med en massa gott till. Låt inte pastan vara hjälten på tallriken. Vanligt vitt ris är gift och något du helt kan avstå från, riv blomkål och koka istället, eller välj andra tillbehör.

Ok, man får inte äta, med vad får man dricka?
Fastan skall vara tråkig, vi vill uppnå ett tillstånd i kroppen där kroppen får återhämta sig, städa och bygga nytt. Vi vill inte att få igång några insulinkrafter så fastan skall hållas ren. Ingen mjölk i kaffet, inga skojiga teer med bärsmak och inget citron i vattnet. Samtliga av dessa är exempel på smaker som kan trigga insulin men alla kroppar är olika så det behöver inte vara så. Jag väljer dock att köra så rent som möjligt och det gör också att hungern håller sig stången.

Fasta och träning?
Inom styrketräningsvärlden har fastan varit stor i 30 år och många har använt detta som ett sätt att deffa sina muskler. Många springer och tränar som vanligt under olika delar av sin fasta. Hur detta funkar för dig är också något som du måste testa själv. När kroppen är djupt inne i sin fasta så är den också i ett redan stressat läge med cortisolnivåer som ligger högre än ”normalt”, detta kan innebära att riktigt hård och intensiv träning kan vara jobbig att utföra i början, innan du lärt dig hur du reagerar. Jag skulle därför rekommendera att man börjar med lite mjukare träning först. Se till att få ordning på din vardagsmotion, ta promenader, yoga och dansa hemma på kvällen. När du sedan känner dig bekväm med din fasta så testa ett pass på gymmet eller en runda i spåret. Börja dock inte med att köra ett Hiitpass direkt efter 23 timmars fasta, det kan kännas jobbigt.

Sådär, det får räcka sålänge. Ledsen om mina svar är lite flummiga. det bästa med fastan är också det svåraste att förmedla, dvs enkelheten. Att man hittar tillbaka till sig själv, sin kropp och sina behov. Att kunna äta och njuta utan skuld är ju otroligt vackert. Vi piskar oss själva så otroligt mycket och är vana att lägga skuld och skam överallt. Sluta med det! Du är unik, du förtjänar det bästa, tycker du inte det?

Källan till mina svar, undrar säkert nu, var hittar jag dina källor? Kolla under sidan ”läsvärt”. Detta är en kort sammanfattning av det som finns skrivet där och tillsammans med mina egna erfarenheter. Om du vill ha lite kul och finns på Instagram, följ  #intermittenfasting. Detta är en global rörelse och alla tolkar den lite som de själva vill. Jätteroligt!

Jag har under min ”resa” blivit otroligt intresserad av de ca 2 kg bakterier vi har i tarmarna och hur dessa styr vårt välmående. Detta vill jag att vi pratar mer om vi ett annat tillfälle. Nu skall jag ut och kolla film på filmfestivalen. Vi ses snart! Kram!

Fortsätt läsa ”Äntligen FAQ!”

Please follow and like us: