Fastan som magi

Det finns en sak som alla religioner har gemensamt, tron på att fastan ger oss en andlig förnyelse, renande process och botgöring. När jag berättar att jag fastar av hälsoskäl blir jag vanligtvis uppläxad men när jag säger att jag gör det av spirituella/andliga skäl då respekteras mitt val på ett helt annat sätt. Även i vårt sekulariserade samhälle. Kanske är det sunt att hälsohets ifrågasätts? När jag besöker min lokala hälsobutik för att köpa munvatten (utan socker/sorbitol) försöker de alltid sälja på mig ett detox-paket istället. Jag tror inte själv på detox men vet vänner som gör och mår väldigt bra av att köra en kur lite då och då. För mig handlar det istället om kontinuitet och att göra en livsförändring. Ofta vill butiksägaren att jag berättar men det är klart, de kan inte sälja avhållsamhet, inte ens i tablettform, så de försöker istället skrämma mig med ”fakta”.

”Fakta” som inte bygger på någon vetenskap utan lösa antaganden. Jag hävdar att alla kan bygga ett case av vad som helst genom att peka på ny forskning, även jag. Dock, jag har Jesus, Mohammed och Buddha i min ringhörna så komejenn!

För det är i själva fastan magin sker. Det är den rena fastan som gör att du får kontakt med ditt tempel, din kropp på ett nytt sätt. En koppling som 150 års industrialisering klippt av men nu har du chansen att ta tillbaka kontrollen.

Om du ger kroppen och systemet en chans att städa,  återuppbygga, recykla och bränna fet, så kommer din kropp att tacka genom ökat fokus och mer energi. Men det krävs att din fasta är ren. Inga kalorier, inte ens smak som kan trigga igång insulinet. Så här ser min fasta ut en typisk vardag. Jag fastar alltså minst 20 timmar varje dag.

06:15  Vi vaknar, dricker två stora muggar svart kaffe med kanel eller kardemumma (dessa smaker uppfattas inte som mat av min kropp så de är ok att smaksätta kaffet med, OBS! Det kanske inte är samma för dig). Jag dricker ett stort glas vatten med Himalaya salt medans kaffet brygger klart.

09:00  Första muggen kaffe på jobbet, vatten

10:00  Andra muggen kaffe på jobbet, vatten

12:00  Sista muggen kaffe för dagen, vatten fram till

15:00  Dricker te, svart eller grönt utan roliga smaker, dvs inga frukt- bär eller andra smaker, inte heller chai- eller vaniljsmaker under fastan. Gärna på kvällen.

16:00  Dricker te och vatten

17:30  Öppnar mitt matfönster med frukt, grönsaker eller ost och en macka medans jag förbereder och lagar mat

18:30  Äter middag tills jag är mätt, äter allt jag vill och är sugen på. Väntar och ser om jag vill ha dessert eller något mer. Dricker gärna vin till maten (mest på helgen).

19:30  Stänger mitt matfönster och startar min fasta igen.

22:00  Lägger mig

Med denna WOE (way-of-eating) mår jag som en princessa. Jag blir väldigt sällan hungrig. Det är när jag börja äta som som jag blir hungrig. Tänk själv på varför det kallas ”appetizers”, de skall sätta igång din aptit. Jag vill därför ofta veta vilken typ av mat som skall ätas och inom vilken tid. Jag vill ge min kropp den bästa maten och inte öppna mitt matfönster med skräp, nu när den skall få sitt bränsle.

Och det är detta som är magin, fasta handlar inte om kalorier in/kalorier ut. Kroppen vet ju inte vad en kalori är, men den agerar på olika sätt beroende av vilken typ av kalori du matar kroppen med.

Här är en också en lättläst artikel som jag också la upp min Facebooksida idag, med bla Dr Jason Fung.

I nästa bloggpost kommer jag ta med några av alla de frågor som ni har ställt till mig, fortsätt gärna med det. Det får mig att läsa på ännu mer.

Ha en fin vecka, kram!

Fortsätt läsa ”Fastan som magi”

Please follow and like us:

Lystrand – AKA matsnobben

Jag har ju tidigare berättat om alla fördelar med fastan, såsom energi, fokusering, cellförnyelse och viktnedgång (om man vill). Idag vill jag berätta om varför detta är en hållbar livsstil för mig hur det har gjort till en näringsjägare och matsnobb.

Jag menar, om du skall ge din kropp allt den behöver under en kortare tid så måste du se till att det du ger den är bra grejjer.

Att fasta har så många fördelar, det är ett flexibelt sätt att leva. Du tar kontrollen över ditt liv inte bara när det gäller maten.  Många vittnar om att man vill organisera sitt liv, få saker gjorda helt enkelt på ett helt annat plan än tidigare. Man har så mycket energi! Vilket är intressant för en kommentar som jag ofta hör är -Jag hade aldrig klarat att fasta, jag blir så trött och hangry utan mat! Visst kan man i början känna sig lite orkeslös men våra kroppar är vana att få mat vid minsta hungersignal så den behöver bara skärpa sig lite.

Tänk på när vi var jägare/samlare på stenåldern för ca 10.000 år sedan. Man åt när det fanns mat och sedan kunde dagar passera utan något att äta. Inte blev de trötta och svaga, de var tvugna att gå långa sträckor för att hitta mat och när de jagade ner ett byte så åt de kanske i timmar för att fylla på. Att jaga är inte heller något för den som lat, tvärtom kräver jakt både energi och fokus. Så våra kroppar är skapta för att klara sig utan påfyllning.

Dock! Vi vill inte rubba vår metabolism, vi vill inte att kroppen skall svälta. Det är farligt och ohälsosamt. Därför är det viktigt att fylla på ordentligt. Mat är inte vår fiende, tvärtom, mat är bränsle och lycka.

Vad man äter och mår bra av är så olika. Många vill hålla sig borta från kolhydrater, andra älskar sitt bröd. Vissa äter djur andra inte. Jag dömer ingen. Vad du väljer att äta är helt upp till dig, bara du vet vad din kropp mår bra av. Det finns dock två saker som jag vill lyfta. Försök att dra ner på socker och laga mat från grunden i så stor utsträckning du kan.

Jag reser mycket, jag har också ett ganska hektiskt liv. Att fasta förenklar mitt liv så mycket och jag behöver aldrig säga nej till sociala sammankomster. Jag älskar att äta ute, jag älskar att äta, punkt. Jag pratar gärna om mat hela tiden och eftersom jag bara äter på em och kvällen så kan en kass middag göra mig ledsen och besviken.

Förra veckan besökte jag Porto med jobbet och på en av restaurangerna vi besökte hade de ingenting vegetarisk på menyn. Vi bad dem komponera något enkelt genom att plocka ihop lite från andra rätter, vilket resulterade i stekt vitkål och ost. Sicken besvikelse!! Jag började nästan gråta (dramaqueen) men om man nu bara äter middag då vill du njuta. Dessutom resulterade den hårt stekta vitkålen i 5 nattliga besök på toa (besparar er detaljerna). Man blir en snobb och man njuter. Jag njuter så mycket av mat och jag läser kokböcker och mattidningar hela tiden! Dessutom har jag fått ett nytt nerdintresse: tarmfloran!

Jag vet, jag vet! Att intressera sig för tarmfloran är en hipstergrej och alla snackar om det, inget nytt. Jag läser min 3e bok i ämnet just nu. Ni som följer mig på instagram (lillaly67) har säkert sett att jag börjat fermentera (mjölksyra) grönsaker. Vilket också är en hipstergrej! Jösses var skall detta sluta? Kanske flyttar vi snart till Majorna?

Läs gärna mer här

Det ena länkar till det andra. Det började med att jag hoppade frukosten, nu mjölksyrar jag grönsaker och köper starka mexikanska såser som skall ätas under mitt enda mål, mitt OMAD (one-meal-a-day). Och jag tror aldrig min kropp och knopp mått bättre.

Dagens lästips ”Happy Food” av  Henrik Ennart och Niklas Ekstedt, tar framförallt upp sambandet mellan tarmen och psykisk ohälsa. Jag är en sucker för populärvetenskap, så ta det med en nya salt, men det är verkligen en snabbläst och inspirerande bok.

Så, ut och jaga näring med er! Happy food och happy helg!

Kram!

Fortsätt läsa ”Lystrand – AKA matsnobben”

Please follow and like us:

Öppna ditt fönster

Vad har Benny Andersson, Nicole Kidman och Hugh Jackman gemensamt? De lever en livsstil baserat på periodisk fasta. Det vill säga, de äter i stort sätt som vanligt men under en begränsad tid varje dag.

I mitt första inlägg 2018 beskrev jag vart i livet jag befann mig när jag tog steget in i en underbar värld av fasta. Jag var trött och missnöjd. Jag mådde inte bra på insidan av det jag såg på utsidan. Det handlade inte om fåfänga utan jag började bli rädd för vilken riktning min hälsa var på väg.

Som jag skrev tidigare så startade jag med att fasta enligt 16:8. Det innebär att jag under 16 timmar endast drack svart kaffe, vatten och tråkigt te. Jag åt lunch och middag. Något vi som fastar alltid pratar om är ”fönster”.  Vi har ett ”matfönster” som är öppet eller stängt. Det är enklare att rent bildligt förklara att -nu är mitt fönster öppet eller stängt för de som inte kan eller vill förstå. När man fastar enligt 16:8 så har man alltså ett matfönster om 8 timmar, vilket är ganska mycket.

När man vill testa periodisk fasta är detta steg ganska enkelt och funkar för de allra flesta. Man ger kroppen en chans att få återhämta sig lite extra än den naturliga fasta som inträffar när vi sover utan att göra något mer än att hoppa över frukosten på morgonen. Frukost – break fast kan man ju äta kl 12-13 istället om det är just frukostmaten som du saknar.

Kroppen kan nu ta hand om och rensa systemet under några extra timmar. Vilket gör att kroppen kan läka, några stora ras i kilon kan man dock inte förvänta sig under 16:8 men för vissa funkar det. Jag började gå ner först när jag flyttade fram mitt fönster till 18:6.

Det är viktigt att ta sig tid med de första stegen. Man kan lätt köra på med 16:8 i tre veckor en månad, eller t om resten av livet. Det beror på vad just du vill och behöver. För min del kände jag att det fick lättare och lättare och efter tre veckor med 16:8 gick jag över till 18:6. Det blev dock lite meckigt på jobbet så efter några veckor bestämde jag mig helt enkelt för att inte äta alls på jobbet utan att äta hemma eller göra en aw med en smoothie från Juicebaren.

Jag mådde jättebra av detta och jag är otroligt pigg och fokuserad på jobbet. När min kropp börjar använda fett som bränsle dvs hamna i Ketosis (något man eftersträvar om man äter lchf eller lågkolhydratkost, vilket jag inte gör), är jag så pigg ja nästan hög. Detta är ett tillstånd om man kan bli lite beroende av. När kroppen träder in i detta stillstånd mår jag som bäst. Om man fastar varje dag hamnar man i ketosis lättare och lättare. Man känner ett pirr och man får ofta en smak i munnen som kan likans vid metall eller salt.

Efter 6 månader med periodisk fasta äter jag enligt en plan som kallas OMAD, det vill säga ”one-meal-a-day”. Det ses som ganska så hard core och det passar säkert inte alla, men för mig är det toppen. Jag använder appen ”zero” som man laddar ner i appstore för att tracka att jag får minst 20 fasta, sedan äter jag tills dess att jag är mätt. Vissa dagar är jag klar på 1 timma men på helgerna eller när jag reser ser jag till att ha ett längre matfönster.

Det är ju just detta som är så himla härligt. Om jag vill njuta av en stor pizza med vin så gör jag det, för jag vet att jag kan fasta och återställa kroppen. Det som är en av vinsterna är dock att jag mer och mer sällan längtar efter den typen av mat. Man blir en matsnobb. Om man bara skall äta en eller två gånger om dagen, då vill man inte kasta bort  sin måltid på skit. Ni som kämpar med sockerberoende eller annat kommer att känna att sötsaker smakar för sött. Alla smakar blir mer intensiva eller förstärkta.

Mer om smaker och matsnobberi blir det i nästa post. Tills dess. Fast long and feast well. Kram!

Fortsätt läsa ”Öppna ditt fönster”

Please follow and like us:

Två snabba gröna

Hej igen, jag får ofta frågan vad jag äter, när jag äter. Jag äter ”allt utom djur”. Jag försöker att välja bort socker men annars äter jag det mesta. Kolhydrater är svåra att skaka av sig, de är ju så goda och vi behöver dem så jag säger inte nej men väljer ”medvetna kolhydrater”

Flera av er har frågat efter lite recept som inspiration så det kommer jag lägga ut lite då och då. Inte för att jag tycker mig kunna laga mat men jag bryr mig om vad maten innehåller. Finns det en enda sak jag påstår i min blogg så är det att hårt processad mat inte är bra för oss och sockerknarket bör du sluta med direkt. Annars kan man nog hitta bra och dåliga saker med all mat. En bra balans och fokus på att laga så mycket som möjligt från grunden tror jag mer på än rädsla för kolhydrater eller salt.

Att läsa innehållsförteckningar är något jag börjar bli riktigt bra på. Om du bara skall äta ett par timmar om dagen så vill du inte kasta bort dessa på skräpmat. Även om det kanske låter som en dröm i början, – wiiihuuu man kan äta vad som helst och ändå gå ner i vikt? Visst, du kan det men du kommer inte må så bra av att ge kroppen skräp när den fastat i 16 eller 18 timmar. Vilket gör att det ganska enkelt att göra bättre val. Socker tex, jag är väldigt sällan sugen på sötsaker. När jag unnar mig glass tex så känns den ofta för söt. Glass gjord på riktig grädde och lite mindre socker är bäst. Men allt det där vet du ju redan, eller hur?

Här kommer således två snabba gröna, en smoothie och en guaca (guacamole). En smoothie är ett utmärk val att ”öppna sitt fönster med” , där kan stoppa in en massa nyttigheter och ändå få det smaka som glass. Jag skall förklara mer om vad jag menar med ”fönster” i nästa bloggpost.

Nu till recepten:

En skön grön  till 2 pers

En skön grön

1 cm färsk gurkmeja! 2 cm färsk ingefära, 2 dl mango ( helst fryst), en stor kvist grönkål eller motsvarande, saften av 1 lime, 8 st iskuber och 3 dl växtbaserad mjölk (jag älskar kokosmjölk). Glöm inte att hälla på vatten i mixern när du har iskuber i. Mixmaxa och njut.

Camillas guaca

Camillas guaca

Om du inte gillar koriander så kanske inte detta är receptet för dig 😊🙃. För alla andra: enjoy! Denna passar det allt och avocado är kungen hemma hos oss. Gör inte för lite bara, denna räcker till fredagstaco till 4 vanliga personer eller 2 Lystrands.

Dela 2 lagom mogna avocados och lägg dessa i en bunke. Jag vill att min guaca skall ha bitar så jag använder inte min mixer utan mosar med gaffel. Saften av 1 lime, pressa eller riv 1 klyfta vitlök, lite tomatsalsa (om du gör egen är det toppen). Salt och peppar. En kruka koriander klipper jag rätt ner i bunken. Mosa mosa. Smaka av. Blanda i 1 dl creme fraiche och 1 dl fet yogurt. Smaka av. Dubbla satsen 😂. Njuuuut!

Fortsätt läsa ”Två snabba gröna”

Please follow and like us:

Hej 2018!

Hur mås det i stugorna? Hoppas att du har haft ett fint slut och en en fin start på året. Jag gillar nystarter, ny vecka och nytt år. Det känns som det är lättare att ta beslut om förändring när det inte finns så mycket bagage? Om det nu är en förändring man behöver.

Eftersom flera av er har skrivit till mig och är nyfikna på att testa er fram tänkte jag att jag skall börja det nya året med att mer i detalj beskriva hur min resa sett ut. Jag har också fått frågan om jag inte skriva ut mina recept på maten jag lagar. Självklart gör jag gärna det.

Men hur hittade jag hit?

I somras mådde jag inte så bra, jag vägde lika mycket som jag gjorde när jag var höggravid för 20 år sedan. Jag är 177 cm och vägde 83 kg. Varje år hade jag lagt på mig ett kilo. Detta trots att jag äter väldigt bra och tränar regelbundet så hände ingenting. Jag kände mig väldigt uppgiven. Jag räknade kalorier och hade minst en app där jag bokförde kalorier in och ut men vågen stod still, eller rörde sig sakta uppåt.

Jag är lång och jag har kurvor, även om jag kanske inte uppfattats som fet så är/var jag rund. Jag vantrivdes och drog en storlek XL. Jag var också rädd för hur detta skulle kunna sluta om jag fortsätte lägga på mig. Jag fyllde 50 år i somras och alla på min pappas sida har fått typ 2 diabetes vid 50 år ålder, eller åldersdiabetes som man kallade det förr. Nu kallas det typ 2, då även yngre utvecklar sjukdomen som oftast är kopplad till livsstil.

Här är det viktigt att förstå att jag var helt ok med min kropp rent estetiskt. Jag älskar hela ”body positive” rörelsen, så länge våra kroppar mår bra. En sjuk kropp kan vara smal eller fyllig. Riktigt smala som bara äter processad mat eller mycket socker kommer tillslut att bli sjuka. Cancerceller älskar kolhydrater! Jag är ingen läkare så om det verkar som jag påstår saker så ta det med en gnutta salt. Jag har läst mycket men det är väldigt lätt att hänvisa till forskning eller artiklar för att göra ett case. Detta är mitt case och det caset handlar om att jag mår fantastiskt och alla mina värden är topp, samtidigt som jag gått ner 13 kg.

Det är därför jag så gärna berättar här eller i mail om mina erfarenheter. Visst är det dagar som är svårare, det är då jag vänder mig till mina supporgrupper på Facebook, eller läser näringslära.

I somras stod jag alltså där, framför spegeln och kände mig tung. Samtidigt som jag skulle packa ner min bikini för 3 veckor på en strand på Antiparos med min kille. Jag bestämde mig då för att nu måste det ske en förändring. Denna resa måste bli en nystart för mig. Jag hade inte läst om periodisk fasta, mer än 5:2 som jag också provat men som inte funkade för mig alls. På plats i Grekland levde vi ett enkelt liv i tält på en strand. Vi drack kaffe och vatten till kl 14 pga av värmen, vi simmade hela förmiddagarna och åt och drack  i skuggan på em. Livet var underbart!

Tillbaka i Sverige och på jobbet i augusti kände jag att jag inte ville äta frukost. Jag var mätt och glad. Åt mitt första mål vid 14. Jag hade gått ner något kilo bara men mådde helt fantastiskt. Nu när jag vet mer så vet jag också att min kropp behövde en omstart, den behövde läka. Oftast går man inte ner så mycket i vikt första tiden. Det beror på vart du är i livet och vad kroppen behöver ”jobba” med.

Jag började läsa på och hittade till min förvåning väldigt lite om periodisk fasta på svenska. Jag fick vända mig till USA som ju har en mycket stor population med typ 2 diabetes och feta människor. Det fanns inte heller så mycket forskning men jag förstod direkt varför. Vem vill stödja forskning som handlar om att du inte behöver göra något? Du behöver inte ta någon medicin, du behöver inte en kostplan, du gör ingenting! Det var då jag hittade Dr Jason Fung (ni hittar länkar till hans böcker och you tube klipp här på min blogg). Jag hittade också en podcast om IF (intermittent fasting) och ett gäng stödgrupper på Facebook.

Efter att ha gjort tillräckligt med inläsning så kände jag att detta kanske var min grej?? Jag skaffade en app (zero) för att tracka mina fastande timmar. Där finns det olika protokoll man kan följa. Jag tog kontroll över min rena fasta och jag startade med 16:8, dvs jag skippade frukosten. Den tidiga frukosten. Man kan ju faktiskt äta frukost kl 13 om man vill också. Tänk på att frukost = break fast. Alla fastar när de sover för att kroppen behöver det, nu låter man kroppen få några extra timmar och kroppen kommer att tacka dig på många olika sätt. Vi har blivit så intutade att frukosten är vårt viktigaste mål men det viktigaste är ju att ge din kropp ett allsidigt bränsle med hög kvalite. Många frukostmål innehåller ganska höga nivåer socker och ja, frukt tex är godis så om du tänker ge din kropp en jos, ge den istället en smoothie så du får med dig alla fibrer om du vill ha frukt. Eller ännu bättre, ät en frukt (i ditt matfönster).

Med appen zero (iphone) är det lätt att hålla koll på min fasta.

Jaja, tänker du nu. Det där låter ju lätt som en plätt! Lika bra att köra på med 18 eller 20 timmar, jag vill ha snabba resultat!!

App app app, säger jag då. Detta protkoll är eller kan bli en livsstil och då är det viktigt att vara konsekvent och tålmodig. Inga snabba fix, detta är ingen diet. Låt din kropp ta ett steg i taget, framförallt om du är kvinna. Lär känna din kropp igen. Känn efter vad kroppen behöver. Vad är hunger, egentligen? Är du verkligen hungrig? Tänk på att du i hela ditt liv stoppat i dig mat eller annat hela dagarna. Det kommer att ta tid innan detta känns stabilt. Ta det därför lugnt i början. Ta tex hela januari på dig att bara hoppa över frukosten. Se hur det känns. Skriv gärna ner hur det känns också.

Nästa post kommer att handla om min första månad och hur jag jag sedan flyttade fram min fasta. Skriv gärna om du frågor, eller kommentera nedan. Kram

Fortsätt läsa ”Hej 2018!”

Please follow and like us: