Nyårslöfte – nyårsföresats

Nu står vi här och 2017 är snart historia. Ett nytt år är redo att kläckas. För min personliga del var 2017 ett snällt år. Mina nära och kära fick vara friska. Min son som lämnat boet har det fint och tog körkort. Jag fyllde 50 år och det har jag verkligen firat under hela året. Dels för att det är skojigt att fira och dels för att jag är glad och tacksam över den jag är som 50 åring. Jag tror att Camilla 20 år hade gillat Camilla 50 år. För mig är det en viktigt aspekt eller ett perspektiv som jag försöker förhålla mig till. -Vad hade Camilla 20 år sagt om ditt eller datt? -Vad hade Camilla 20 år gjort i denna situation?

För det är ju så att vi alla åldras, vissa gör det bättre än andra och det har vi våra gener, bra eller mindre bra, att tacka. Vi har de kort vi fått och då gäller det att spela rätt. Eftersom vi har typ 2 diabetes i min familj tex så är jag orolig för att jag skall dra på mig detta då jag sett på nära håll vad det gör.

När jag i somras vägde lika mycket som när jag var höggravid så var det viktigt för mig att ta tag i min livsstil. Det som för andra kanske mer sett ut som fåfänga handlar mest om min hälsa. Även om jag tycker det är helt ok att vilja förändra sig av fåfänga, det är inte så ytligt som vissa vill få det att låta. Att gå rakryggad genom livet och vara nöjd med den man är kan göras på så många olika sätt.

Annars kom 2017 kanske mest att handla om att ”lyfta på locket” i olika sammanhang, #metoo tex. Jag tänker inte skriva så mycket om det här, jag har helt valt att avstå att skriva om det alls då jag personligen tycker att vår jakt på skvaller gör att vi biter oss själva i foten. Det är knappast ett nyhet att det patrikala systemet skapat och gett makt. Men visst hyllar jag alla som vågar berätta och känner sorg för alla som blivit utsatta. Nu hoppas vi på ett nytt paradigm.

Vad kan vi vänta oss av 2018? Vad vill du uppnå? Sitter du och funderar över nyårslöften? För mig känns det som att nystarter alltid funnits men enligt olika historiska källor som kommer just ”nyårslöfte” från efterkrigstiden då Stig Dagerman skrev en krönika i tidningen ”Arbetaren” 1952. Man tror att traditionen med att avge ett löfte om förändring på nyår härstammar från USA i början av 1900-talet. Nyårslöften handlar oftast om att göra livsförändringar och 17% bryter sina löften efter första veckan enligt en Sifo-undersökning som gjordes 2011.

Jag gillar nystarter! Jag älskar att varje måndag ger mig en ny möjlighet att starta om eller att ett nytt år ger mig möjlighet att dels blicka bakåt och sedan framåt. Även om jag vet att jag har svårt att nå fram  så tror jag mer på själva reflekterandet än att avge ett ”löfte” om förändring.

Man bör kanske ställa dig frågan -vad vill jag uppnå? och -varför är det viktigt för mig? Varför är gymmen så fulla i januari? 😀 Jag tror på att vara snäll mot sig själv. Om man vill åstadkomma en förändring, tänk på varför du vill göra den. Om du tex vill gå ner i vikt, varför vill du det? Tänk också på vad som fått dig att ”hamna” där du är, om du inte tycker om den. Istället för att välja en ny bantningsmetod, ställ dig frågan varför du äter och vad du äter. Försök att hitta ursprunget till ditt ätande. För mig var det den stora förändringen jag behövde. Att faktiskt förstå att jag åt av många andra anledningar än att jag var hungrig. Jag behövde också förstå vad hunger är och hur jag reagerar på den.

Tänk på att vi är 80% av vad vi äter och 20% är fysisk aktivitet. det är nästan omöjligt att träna sig ”smal” eller träna för att gå ner i vikt. Att träna har däremot väldigt många andra positiva effekter som är livsviktiga för oss så vi måste röra på oss också. Men när kvällstidningar och andra ”proffs” nu kommer med sina tips om hur vi skall leva, ta dessa med en klackspark. Tänk på att det är många som tjänar pengar på att du inte är nöjd med ditt liv. Tänk på att Viktväktarna är en affärsidé. Så nu måste du lyssna på dig och vara snäll och realistisk. För oss kvinnor i medelåldern är hormoner något vi också måste ta ställning till. Något som det kanske inte skrivs om så mycket.

Så om du skall sätta upp ett mål eller avge ett löfte för 2018, lova mig att du är snäll mot själv och tar in dig själv i beslutet. Vad har du för förutsättningar? Istället för att köpa ett nytt gymkort, ta en promenad med en vän, ta trapporna, tvätta golven hemma för hand, stå på tårna när du borstar tänderna osv. Framförallt, gå! Att gå är gratis och att gå är meditativt. Man får inga skador av att gå (oftast), man kan använda sina promenader åt att utbilda sig samtidigt.

Med detta vill jag bara passa på att önska dig ett riktigt gott slut och ett härligt gott nytt 2018. Låt detta bli ditt snälla år. Vi behöver mer snällhet i världen och världen behöver dig, glöm inte det.

Kramar i massor!
Fortsätt läsa ”Nyårslöfte – nyårsföresats”

Please follow and like us:

Tipp tapp – jultider

Ja kära vänner och läsare, nu kryper vi verkligen nära julen! Hoppas  att du passar på att njuta av allt gott och att du passar på att vila ut och umgås med dina nära och kära. Hur du än väljer att fira är såklart ok, det vet du väl? Jag har förmånen att fira med min stora bonusfamilj. Känner att jularna bara blir bättre och bättre med mer fokus på samvaro och mat än paket. Även om sonen är vuxen nu och det inte blir lika mycket pysselstunder och bakning så älskar jag att vi fortfarande känner oss lite barnsliga och förväntansfulla. Det hoppas jag aldrig försvinner.

Jag är ju vegetarian och under just julen blir det väldigt tydligt hur hårt vi kramar våra traditioner även om vi själva anser att vi är moderna och pålästa. Trots att det numera finns många goda alternativ till att äta djur så smaskas det skinka och prinskorvar för vilda livet.

Jag slutade helt äta djur för snart 4 år sedan. Innan dess hade jag trappat ner. Jag slutade av många olika skäl, men framförallt är det djurhållningen och dödandet av individer. Miljöaspekter och hälsoskäl är också starka argument, för mig. Men visst kan jag hålla med om att jag ibland saknar kött, kött är eller var gott. Nu skulle jag inte kunna äta djurfibrer alls.

Jag moraliserar inte. Alla måste göra sina egna val, så länge man står för dem. Jag fattar verkligen att man vill äta kött, men då vill jag också att man skall förstå och respektera att jag inte vill äta djur.

Så hur ser min meny ut för jul? Nötbullar, grönkål och getostpaj, janson med rökt tofu, brysselkål med hasselnötssmör, ostar och bröd, rödbetssallad, rödkål osv osv. Låter inte så dumt va? Dessutom enorma mängder choklad och nötter, julöl och glögg.

Jag älskar julen och tänker unna mig att äta mycket av allt. Det som är så bra med att fasta är att jag också kan ta en fasta på minst 16 timmar och ändå äta allt jag vill. Sista veckan har det varit mycket mat och vin i olika sociala sammanhang men jag har ändå lyckats hålla mina 20 timmars fasta vilket gör att jag har noll dåligt samvete. Jag njuter av varje tugga. Jag kan sitta i soffan med min son och mysa med en Aladdinask utan något dåligt samvete alls. Det är ju just detta som är den stora fördelen med periodisk fasta. Det är därför jag kommer att fortsätta med detta resten av mitt liv. Det är en livsstil som funkar, för mig. Det är ingen diet.

Så kära du, ta vara på dig i jul. Ät och njut av stillheten. Stressa inte! Ta långa promenader och andas. Kolla film, läs en bok och spela spel. Var rädd om dig. Kanske du skall ge dig själv lite tid och perspektiv?

Nästa vecka tänkte jag skriva lite om nystarter och nyårslöften. Tänk på att ”det är inte vad du äter mellan jul och nyår som sätter spår utan det du äter mellan nyår och jul”. Jag tänker att vi börjar gå in lite mer på djupet. Känns som jag mest babblar på. Tills vi hörs igen, tänk igenom vad du vill uppnå med att fasta (om du nu är sugen på att testa). Tänk på vad som skrämmer dig mest eller vad som håller dig tillbaka.

Men framförallt, ha en underbart fin jul! eller helg! (om du inte firar jul) (jag gör ju det).

Här kommer en fin liten film som numera blivit en tradition hemma hos oss på julaftonskväll. Det är min kille som tagit med sig den traditionen från USA. Jag tycker den är så otroligt mysig, musiken är fantastisk.

Kram!

 

Fortsätt läsa ”Tipp tapp – jultider”

Please follow and like us:

NSV – non scale victory

I somras när jag började med att hoppa över frukosten utan att ens tänka tanken ”periodisk fasta”, gjorde jag det för att det fick mig att må så himla bra. Jag hade tidigare aldrig varit en frukostperson så det valet var enkelt. Jag började snabbt känna mig piggare och mer fokuserad. När jag sedan flyttade fram mitt ”matfönster” tills dess att jag hittat min ”sweet spot” började det på riktigt hända saker.

Förutom att jag gick ner ca 0,5 kg i veckan så märkte jag andra fördelar. Mina mått ändrades mer än vad vågen visade. Jag var mycket piggare och gladare. När jag tillslut tog mod till mig och besökte vår företagsläkare för den ”obligatoriska” check-upen då stod allting klart för mig. Detta är ett sätt att leva som funkar för mig. Alla mina värden var så bra, blodtryck, kondis, kolesterol, järn allt allt pekade åt samma håll. Jag var alltså både yngre och i bättre form än för 8 år sedan.

Ett annat exempel; hos massören (vi har en ny och detta var min första gång hos henne), hon frågade om jag var en yoggi eftersom jag hade ett sådant flow i mina muskler. -Nä, sa jag, väldigt sparsamt med yogan nu för tiden, men jag fastar varje dag. -Åh nästa gång måste du berätta mer om detta!

Så om jag skall sammanfatta; förutom en jämn och bra avföring 😀 😀 Det finns sååå många vinster med att fasta om inte bara ger en önskad viktnedgång. Detta gör att jag inte kan se hur jag skulle kunna gå tillbaka till äta 3-4 gånger om dagen. Då har jag inte ens tagit med tiden och pengarna man sparar, men det känns så fjuttigt liksom.

Det är därför vi i ”the fasting communtiy” ofta relaterar till NSV, non scale victory. Det finns mycket i min kropp som håller på att läka.  I mitt  förra inlägg skriv jag också lite snabbt om autophagy, alltså det tillstånd i kroppen där kroppen äter sig själv, eller städar upp celler som inte funkar och ersätter dessa med nya (väldigt förenklat)..

Men om allt nu är så underbart och lekande lätt, varför äter inte alla på detta sätt? Jag tror inte det funkar för alla. Vi är alla så olika. Det är därför bantning inte funkar, som att äta enligt en modell som någon har konstruerat och i värsta fall också tjänat en massa pengar på. Tänker på Paulin tex som kommer med olika råd i varje söndagsbilaga. Eller Viktväktarna. Många tror verkligen på dessa rekommendationer. Det har jag också gjort men själva affärsidén med Viktväktarna är ju att alla skall återkomma. Dvs, det funkade ju bra förra gången. Eller hur? Jag har räknat kalorier, jag har vägt mat, jag har trackat allt. Men det funkar ju inte. För alla kalorier är inte lika och fungerar inte på samma sätt. Så räkna aldrig mer en kalori! Om det är något jag ber dig sluta göra så är det detta. Räkna inte mer!

Men för er som är nyfikna och vill testa, ge det en månad. Beroende på vilka mål du sätter. Du kommer att vara hungrig och få ont i huvudet.  Det kommer kännas lite skrämmande och det kommer kanske att dröja ett tag innan du ser skillnad. Men på andra sidan, jössses så härligt det är! För första gången i mitt vuxna liv köper jag storlek M, trots mina 177 cm.

Dr Betty berättar lite snabbt:

Kram Fortsätt läsa ”NSV – non scale victory”

Please follow and like us:

Nobelvecka!

Jag arbetar på en enhet som sysslar med forskning och utveckling. Jag älskar vetenskap och forskning. Det finns alltid ny kunskap och nya erövringar! Eftersom det är vecka som går vetenskapens tecken så tänkte jag skriva lite om förra årets Nobelpristagare i medicin, Yoshinori Ohsumi. Yoshinori belönades med priset för hans upptäckter kring autofagins mekanismer. Ni som har läst en del om periodisk fasta har säkert stött på ordet innan, på engelska autophagy.

Karolinska institutet skriver: Begreppet autofagi härstammar från grekiskans auto som betyder ”själv” och phagein som betyder ”äta”. Autofagi betyder alltså ”självätande”. Begreppet myntades under 1960-talet då man observerade hur delar av cellens innehåll omslöts av membran och bildade så kallade vesiklar som sedan transporterades vidare till lysosomen, en cellulär återvinningsstation för nedbrytning av biologiskt material. På grund av svårigheter att studera fenomenet var det mesta okänt fram till dess att Yoshinori Ohsumi genom en serie briljanta experiment i vanlig bagerijäst under tidigt 1990-tal identifierade gener som har betydelse för autofagi. Med dessa kunskaper som utgångspunkt kunde han sedan klarlägga de bakomliggande mekanismerna och visa att även celler från människa använder samma sofistikerade maskineri.

 

Vad har då periodisk fasta med detta att göra och varför vill vi uppnå detta?

Dr Berg förklarar:

Det finns alltså fler skäl att fasta än att gå ner i vikt. Jag behöver ju inte gå ner mer i vikt men jag kommer aldrig att sluta fasta eller jag kommer aldrig gå tillbaka till hur jag åt tidigare. Det finns helt enkelt för många fördelar med att låta kroppen vila och ta hand om sig själv (med lite hjälp).

Att låta kroppen städa, äta upp sin gamla skruttiga och sjuka celler kanske är det bästa vi kan göra! Och du behöver inte äta några mediciner bara låta kroppen göra det den skapats att göra. Om Jesus, Budda och Muhammed alla ville få oss att fasta varför inte ge grabbarna en chans? Och även om du inte är troende, är inte din kropp ditt tempel?

Nu går vi in i jultider och jag älskar verkligen allting som har med jul att göra. Tänk va skönt att kunna njuta utan att ha dåligt samvete eller att lägga på sig onödiga kilon som man får jobba med hela året för att få bort? Genom att planera när man skall äta så kan man ändå njuta. I söndags tex, på första advent, så öppnade jag mitt matfönster med glögg, pepparkakor med grönmögelost och lussebullar. Inget dåligt samvete alls!! Så himlars gott. En stor vinst var dock att skumtomtarna som jag alltid älskat inte smakade gott längre. De var för söta.  Det är en annan ”effekt”, smaklökarna ändras. Jag kan tex inte tomater längre vilket är väldigt konstigt.

Så ta chansen att läsa lite vetenskap i veckan, eller lyssna på en ljudbok. Använd Nobelveckan åt vetenskap eller något annat som du gillar nu när du inte behöver laga en massa mat. Själv har jag drabbats åt någon form av rensningsiver hemma. Ett nytt skåp eller en garderob skall gås igenom varje kväll. En timme varje kväll ägnar jag åt någon form av utrensning. Halva min garderob innehåller ju kläder som jag inte kan använda längre så dessa läggs undan och skänks bort/säljs. Hurra!

Som vanligt blir det alltid lite slirigt hit och dit med mina texter. Kanske för att jag skriver på den lite då och då eller kanske för att jag är skuttig i mina tankar. Det är mycket på gång helt enkelt. Kram!

Mysig 1a adventsvecka på er!

Fortsätt läsa ”Nobelvecka!”

Please follow and like us: