Hetsäta?

Det bästa med att äta som jag gör är att jag inte behöver avstå någonting. Jag äter och dricker i princip samma saker som jag gjorde innan. Det är bara det att jag gör det under en kortare period. För att knoppen och kroppen skall mår bra så väljer jag dock oftast att äta så näringsrik mat som möjligt. Kroppen känner liksom vad den behöver, och just nu behöver den tex clementiner 🙂 . Jag är otroligt sugen på clemmisar hela tiden, så jag öppnar mitt fönster med ett par. Jag är annars lite mer restriktiv med frukt nu för tiden då de innehåller mycket fruktos. Jag äter istället bär och grönsaker. Som dessert väljer jag ofta lite blåbär, nötter och fet yogurt.

Senaste dagarna har jag dock ätit mer än vad jag brukar och jag tror det beror  på att det är kallt. Eller så är jag bara julsugen. Igår var jag i Stockholm på Arkitekturgalan och sparade lite godis till tågresan hem. Jag köpte med mig en plocksallad full av avocado, ost och ägg och jag kunde inte sluta äta. Kanske var det frustrationen över att tåget var över 1 timma sent, men konsekvensen av detta är att jag idag känner mig väldigt svullen och obekväm. -Lesson learned.

De som är skeptiska till periodisk fasta menar att fastan resulterar i just hetsätning (binging). Och att man då kanske äter mer än vad man behöver. Andra mer positiva menar att man efter ett tag anpassar sitt intag till AC (apetite correction). Det innebär att det är svårt att hetsäta då magen anpassat sig till mindre föda. Det är med andra ord ännu viktigare att äta riktigt bra mat. Man kan också börja (öppna sitt matfönster) med en soppa eller en smoothie och sedan vänta en timma innan man äter sitt huvudmål och på det sättet få i sig mer kalorier och näringsrik kost. Att trycka i sig en pizza blir svårare och svårare. Det går helt enkelt inte att trycka i sig så mycket mat på kort tid.

Och nu blir det en liten lektion i hunger/mättnad.

Det är kanske det som är den svåraste balansen. Man bör äta tillräckligt för att kroppen skall få det den behöver, samtidigt som det finns mindre plats och mättnadskänslan kommer fortare. Hur som helst, att vara hungrig är inte så farligt som det ser ut i filmen 🙂 . Man anpassar sig och lär sig. Vad vi behöver göra att lyssna på våra mättnadskänslor. Äta långsamt och och äta tills vi känner oss helt nöjda och glada.

Eller som vi som fastar säger ”Fast long and feast well”.

Det finns många anledningar till att vi äter och som inte handlar om hunger. Snuttefilt, stress, tröst, belöning, sociala sammanghang eller att vi helt enkelt är uttråkade. Vi har dessutom tillgång till mat 24/7 och vi matas med budskap om att hela tiden äta för att hålla igång ämnesomsättningen och att frukosten tex är dagens viktigaste mål. Frukost = break fast, kan man ju faktiskt äta när man vill på dagen dessutom för hur hungrig är du egentligen när du vaknar på morgonen efter en natts fasta?

För min del gör den periodiska fastan att jag kan koppla bort matfixeringen helt. Jag kontrollerar vad jag vill äta och när. Nu är det kanske inte så att jag har ätit helt okontrollerat innan men jag har ätit så fort jag fått chansen liksom. Man vill unna sig, man vill mysa och man vill inte tacka nej när det bjuds.

Jag vill inte tacka nej för jag älskar ju mat och jag njuter av att äta mer nu när jag kan göra det utan dåligt samvete. Min kropp tackar mig, varje dag.

Fortsätt läsa ”Hetsäta?”

Please follow and like us:

Det bästa i livet är gratis!

Hej alla fina! Hoppas att ni har haft en riktigt härlig helg? Undrar hur många som gått loss under ”Black Friday” som blev ”Black Weekend”? För mig känns det lite provocerande även om det kanske är en typisk medelklass reaktion? Många kanske passar på att köpa sina julklappar under rean. Att hetsa till konsumtion på detta sätt känns iaf inte helt ok. Inte för mig.

Men vi är ju inne i en säsong där vi bränner pengar på mys och mat och jag tänker inte skriva någon på näsan. Jag älskar julen och tänker verkligen njuta och mysa på.

Idag läste jag färdigt en bok som jag kan rekommendera ”Hjärnstark” av Anders Hansen. Han förklarar motions positiva effekter på hjärnan. Och då blev det återigen helt klart för mig att nästan allt av det som får oss att må bättre, är gratis. Att återgå till det som är naturligt och det vi behöver kostar ingenting, eller behöver inte kosta något. Men det finns megastora företag som kapitaliserar på att få oss tro att de har ”lösningen”, genom medicin eller dieter tex. Det finns så mycket industri kring hälsa när det faktiskt är väldigt enkelt.

När mina vänner började se förändringar hos mig undrade de tex vad jag gjort, när jag svarade ”ingenting”och berättade trodde alla först att det var någon typ av pyramidföretag som sålde tabletter. Eller att jag köpt ett dyrt träningskort (vilket jag har men det är en annan story och inget som fick mig att förändra mig). Att promenera och äta hemma på kvällarna är i princip vad jag gör. Anders Hansen skriver i sin bok att det finns så lite forskning om rörelse och hjärnan för att ingen vill stödja sådan forskning då det inte genererar köpvilja. Det samma kan man säga om fasta. Ingen tjänar pengar om du blir hälsosam av dig själv, av dina val.

Det är därför vi måste bli mer skeptiska till kvällstidningars dietisters råd, de fortsätter att basunera ut att vi måste äta frukost tex. Vilket vi såklart inte alls behöver. De ger tips om vilken motion som ger mest osv. Banta innan jul! Banta efter jul! Banta till nyårsfesten! Banta som nyårslöfte! Skynda skynda! Köp köp!

Jag lyssnar också på Björn och Navids podcast och i deras senaste avsnitt pratar de också om självkänsla och när vi mår som bäst. Mycket inspirerande. Lyssna på den när du promenerar.

Om man skall sammanfatta lite kort så behöver vi återgå till vad som får oss att må bra. Det är oftast det enkla. Kärlek – gratis (om det inte gäller två jäkligt dyra katter som just lekt sönder en kär vas grrrr). Att äta bättre, mer sällan – kostar mindre. Att ta en promenad i minst 20 minuter varje dag – gratis (du behöver kanske en pannlampa nu på vintern). Läs böcker – gratis på biblan eller ladda ner podcast på promenaden – gratis.  Ge bort en sak som du inte använder- det kanske inte är gratis men den får nytt liv och det känns så jäklars bra.

Åhhh nu blev det en lista som tagen ur en självhjälpsbok! Sorry och förlåt! Det är verkligen inte min mening. Jag gillar inte självhjälpsböcker alls. Snart skall jag berätta varför. Men du, ta vara på dig och ta det lugnt med köpivern. Du vet väl att du är fantastisk som du är? Sov så gott Det blir en inte så yvig text nästa gång. Kram!

Katten Tesla som just sabbat mattes fina vas

Fortsätt läsa ”Det bästa i livet är gratis!”

Please follow and like us:

Målet med fastan?

Hej svejs!

Tänk att det redan är torsdag! För min egen del hoppas jag att jag snart skall kunna laga mat då min spis pajade förra veckan och nu verkar det som den slog ut delar av elkontakten med sina dödsryckningar.  Jag har lagat mat i min airfryer hela veckan men nu är jag sugen på att koka soppa!

Hoppas att ni har haft en fin vecka. Har du satt upp några mål med din fasta (om du kommit så långt, kanske är du mest nyfiken?).  Eftersom jag i princip har gått ner alla kilon som jag kände att jag behövde så har jag uppnått mitt första mål, dvs att slippa dra på 13 kilos övervikt. Nu handlar mitt mål mest om att behålla min vikt och att dra fördel av alla de andra hälsoeffekter som sker i kroppen.

Om du funderar på att testa periodisk fasta, ställ dig frågan: varför? Vad har du för mål? Känns det realistiskt? Att fasta kan kännas lite skrämmande och kanske är det inte så att du känner att du kan göra det hela tiden (varje dag alltså). Testa dig fram men jobba mot ett mål. Lär dig känna din kropp och se hur du reagerar på vissa saker. Testa att ta bort kolhydrater ett tag och introducera sedan dem bit för bit. Lyssna på kroppen. Skrämmer det dig att vara hungrig? Blir du hangry? Att vara hungrig är inte farligt, det är bra! Men ta det försiktigt och flytta fram ditt matfönster bit för bit.

Här ser du ett exempel på när, ungefär, vår kropp har tagit hand om den mat vi ätit för att sedan använda sitt eget förråd för energi. Tänk på att alla kroppar och människor är annorlunda och att detta är en förenkling.

Det går alltså utmärkt att träna under fastan.

Jag möter fortfarande vänner och kollegor som starkt ifrågasätter mitt sätt att äta. I media beskrivs detta som en extrem diet. Jag kan bara utgå från mig själv och mina resultat. Hur jag mår och vad jag känner. Jag är fokuserad och full av energi! Min företagsläkare var så imponerad av mina provsvar. Jag har gått ner 13 kg. Det finns inget extremt med detta. Inte i mina ögon.

Våra kroppar har inte evolutionerats av att äta 6 mål mat om dagen. Däremot ökar  diabetes, fetma och hjärt- och kärlsjukdomar, så hur vi äter i vår del av världen funkar uppenbarligen inte.

Var rädd om dig! Stressa inte! Det är snart jul och då skall vi njuta av mat och dryck, tillsammans med vänner eller ensamma med en god bok. Jag älskar julen och tänker äta det jag vill. Piska inte dig själv och jaga inte upp dig om du slinker dit med med att äta lite mycket (som jag gjorde igårkväll). Detta är en livsstil och vi är alltid våra egna värsta fiender. Var snäll mot dig och ta ett steg i taget. Se dig i spegeln och gilla! Ta en promenad och ett bad.

Puss!

Fortsätt läsa ”Målet med fastan?”

Please follow and like us:

Hej hej måndag!

Då sitter vi mitt i måndagen och planerar för vad som skall ätas till middag? Jag tänkte dela med mig lite matinspiration. Jag brukar rådda ihop en bowl med lite av allt, eftersom jag oftast äter själv på veckorna. När man bara äter på kvällerna så är det viktigt att få i sig näringsrik mat med lite av allt, så mår tarmen också bra jue!!

Viktigast är att maten är god också, såklart, inte bara vacker. Jag är vegetarian så jag är noga med att få i mig lite olika typer av protein. Fast nästan all mat innehåller protein så det är ingen risk att man blir utan om man äter varierat.

Det som ibland kan vara svårt för oss veggiesar att få i oss är ju B12 så jag äter tillskott av det tillsammans med magnesium då jag på senare år har fått ”restless legs”. Jag vet, nu låter jag sådär gammal igen. Det tog liksom inte så många bloggposter innan jag började berätta om mina ”sjukdomar” hahahaha. Förhoppningsvis så blir det inga inlägg om urinläckage i en för snar framtid.

Nåväl, tillbaka till maten för guds skull! Jag försöker äta så säsongsmässigt som möjligt och just nu innehåller nästan all min mat grönkål, gärna tillsammans med butternut och ost. Pumpan rostar jag helst i min ”air fryer” med lite avocado-olja, salt, peppar och chilli. Jag slänger i lite valnötter, avocado och andra grönsaker också. Puttar liksom i vad som finns och som känns gott.

Om man i början vill snabba på sina resultat (om man nu fastar för att gå ner i vikt) så kan ju försöka ta bort lite kolhydrater såsom pasta, bröd och socker. Men det vet du säkert redan. Att helt avstå kolhydrater funkar inte för mig, jag älskar pasta och potatis! Däremot behöver man ju inte äta det varje dag?

Medans jag lagar mat. tuggar jag gärna i mig lite oliver eller så.  På bilden ser du hur en typisk middag ser ut. Som du ser så svälter jag inte direkt. Avslutar med lite yogurt och bär. Möms!

Detta tar ca 2 timmar att äta, jag tuggar färdigt varje tugga, känner jag mig sedan mätt och lugn i kroppen så stänger jag mitt matfönster och ser på nyheterna. Gärna tillsammans med en kopp te (kanske av den ”roligare” sorten som jag inte dricker under fastan).

Happy måndag!

Fortsätt läsa ”Hej hej måndag!”

Please follow and like us:

Hantera helg?

Tacofredag, lördagsmys och söndagssteken? Hur överlever man helgen utan att tappa bort sig?

Jag är ganska så sträng på veckorna om jag inte har sociala sammanhang eller annat på schemat. Det bästa med periodisk fasta är att man kan vara flexibel utan att det skapar kaos. Man kan anpassa sina fönster och detsamma gäller helgen. En av mina gurus, Gin Stephens, skriver i sin bok att ”lördagar är inga specialla tillfällen, de kommer varja vecka”. Och även om jag kanske inte är lika hård på helgerna som jag försöker vara på veckorna så tillåter jag mig lite längre ätfönster och måttliga mängder alkohol.

Mmmääähhhh va trökig tänker ni då. Japp, det kanske låter tråkigt men jag kan faktiskt äta och dricka allt jag vill, till och med dessert och calvados utan att tänka -åhhhh nu har jag inte ”points” kvar elller öööhhhh det är kolhydrater i öl.

Om det skall bli en livstil så måste det finnas utrymme för livet, eller hur? Så även om jag inte helt tappar fattningen och hetsäter allt jag ser så kostar jag på mig lite extra njutning under helgen, så länge jag fastat minst 18-19 timmar först. Dessutom så är det bra att flytta sina fönster lite ibland. Kroppen är snabb på att falla in i rutiner.

Så mitt råd är att, när man är ny så är det bra att känna sig fram men att vara konsekvent. Det vill säga. Fasta varje dag, fasta rent och njut av god och härligt mat. Det är mitt mantra. Då kommer resultaten. Känner du att socker styr för mycket så kommer periodisk fasta att göra dig gott. Ditt sug kommer att avta. Jag trodde jag var hopplös. Nu är jag hoppfull.

Okey, ny vecka i morgon! Kämpa på rätt in i julen och var snäll mot dig.

Fortsätt läsa ”Hantera helg?”

Please follow and like us:

Rutiner?

Åhhh regnet piskar mot rutan och här ligger man och läser recept. Hahahah. När man äter få gånger så vill man verkligen inte kasta bort sitt matfönster på skräpmat. Jag ”öppnar” sällan mitt fönster om jag vet att det serveras junk. Man vill ge sin kropp det bästa. Hur ser min dagliga rutin ut?

Jag fastar alltså minst 20 timmar varje dag. Det har tagit mig ett bra tag att komma hit, så om du vill testa detta, ta det försiktigt och börja soft.

Det viktigaste är att fastan är så ren som möjligt, dvs inga kalorier alls. Inget som kan trigga insulin. Jag börjar därför min morgon med svart kaffe, två muggar. Jag klipper i några kardemummakärnor eller kanel. Inga av dessa två kryddor får kroppen att tro att det skall bli mat så det funkar fint. Ingen mjölk och framförallt inget socker.

Under dagen dricker jag vatten med salt, bubbelvatten och örtteer. När du väljer te, läs vad de innehåller. Du vill inte dricka te med bär, citron eller vanilj (chai tex). Spara dessa till kvällen i så fall. Lakrisrot är en gråzon men jag dricker te med lakrisrot. Vissa personer kan reagera på lakrisrot så prova dig fram.

Vattnet får inte innehålla någonting, inte ens gurka eller citron. Dessa kan trigga insulin.

Jag dricker detta på jobbet och hemma fram tills 16-17 då jag kan börja med att öppna mitt fönster med något bra och med högt näringsvärde. Se till att du antingen har med dig något bra eller är på en plats där ju kan äta gott. Jaaa, jag har ibland öppnat mitt fönster med prosecco eller annat vin 😬😬🙈. Det funkar bra om man gjort detta ett tag och om du dricker vatten samtidigt. Det är inget jag rekommenderar dagligen. Men hay, life happens!

Dagens lilla lektion kommer från Dr Berg, som beskriver hur man kan stega in i rutinen.

Dr Berg Intro

Ha nu en härlig lördag!

Fortsätt läsa ”Rutiner?”

Please follow and like us:

Fredagsfeeling!

”Vad har du gjort och vad gör du???”. Jag är fantastiskt glad att det jag förändrat på insidan syns på utsidan. Det handlar inte om fåfänga (bara) utan mer om att se på sin knopp och kropp ur ett holistiskt perspektiv.

Sååå, när någon vill att jag berättar (vilket jag gärna gör, kanske mer än jag bör). Så säger jag bara -jag gör ingenting 🙂 och det bästa är att det kostar ingenting heller. Tvärtom, du sparar pengar som annars lägger på halvtaskiga luncher, eller kan stretcha lite mer på middagsmaten. Du slipper ett stressmoment eller i mitt fall flera. Jag avstår helt enkelt mat när jag jobbar. Äter gör jag tillsammans med andra, eller ensam efter jobbet. Jag hamnar alltså aldrig i matkoma 13:30 eller tvingas stå i kön till micron.

När det bjuds på fika, så ber att få spara min bulle till mitt matfönster lite senare då jag med stor njutning får äta godsaker. Men jag sitter gärna med  en svart kopp kaffe eller god kopp te.

Svälter jag mig? Tvärtom! Om ni såg mina måltider så skulle ni nog baxna. Jag äter en trerätters varje kväll och som jag njuter! Vin dricker jag också såklart och öl.

Så, kära vänner, njut av helgen med allt vad den innebär för dig. Jag skall strax öppna mitt fönster med ett glas vin och en skål med nötter och oliver. Snart är det jul! Längt!

Kram och kärlek!

Fortsätt läsa ”Fredagsfeeling!”

Please follow and like us:

Man får ha lite tålamod ….

Det gäller att göra detta så enkelt som möjligt. Har suttit och grejat och fixat och lyckades radera mitt första försök till ”enkel blogg”. Jag tror att jag fattar nu så jag kommer att lägga upp lite länkar och filmer här.

Jag vet ju hur viktigt det är med innehåll. Content för bövelen! Utan content är man ingen eller ingenting.

Fast det viktigaste för mig är att vi snackar här och jag vill ha ett bra flöde av kommentarer.

Nästa inlägg kommer att innehålla lite mer ”vad hände”? och ”vad har du gjort”? Hoppas att du tar hand om dig sålänge. Fortsätt läsa ”Man får ha lite tålamod ….”

Please follow and like us:

Herregud – jag har blivit med blogg igen!

Det är faktiskt inte klokt. I år är året då jag fyller 50 år! 50 år!!!! Det är faktiskt helt otroligt, spännande och lite läskigt. Det är liksom nu som man på riktigt öppnar det organge kuvertet som innehåller information om framtiden – pensionen. Samtidigt som man tackar ja till att besöka företagshälsovården för en dom. Det är också nu som barnet lämnat boet och tidningen Tara skickar personliga brev hem med erbjudanden. OBS! De skickar alltså riktigt post.

Detta är också året som jag också börjar se mig omkring och med tungt hjärta kan konstatera att folk omkring mig inkl mig själv mår kasst, fysiskt och psykiskt. Mina kära åldrande föräldrar har det tex ganska så tufft just nu.Dessa helt olika faktorer tillsammans med en stadig viktuppgång om ca 1-2 kg per år och ett liv på ständiga dieter fick mig att faktiskt på riktigt ta tag i mig, innifrån och ut. Det var dags nu, det är dags för nya vanor eftersom de gamla uppenbarligen inte funkade. Efter snart 4 månader känner jag att jag är på rätt väg och det är nu så många av er, vänner och kollegor som undrar vad och hur jag gjort så jag beslutade mig helt enkelt för att samla mina erfarenheter här.

Då jag just nu sitter och mailar och pratar om det typ heela tiden och jag vill så gärna dela med mig. Kan jag så kan du, så kan vi alla. Jag lovar dig. Jag var ett hopplöst fall. Nu gråter jag nästan av tacksamhet varje dag.

Nu kör vi!

Fortsätt läsa ”Herregud – jag har blivit med blogg igen!”

Please follow and like us: